Sofies Wellness

Alla inlägg den 25 augusti 2014

Av Sofie - 25 augusti 2014 20:44


Min träning har gått galant under hela sommaren enligt min träningsutmaning. Det är en vecka kvar men jag genomförde mitt 39e (och sista) pass redan i lördags. En mer detaljerad utvärdering av min utmaning kommer!


Idag var planen att köra ett helkroppspass på gymmet. Väl där kände jag bara att energin inte fanns. Jag var trött i huvudet och när jag började köra kändes allt bara fel i kroppen. Ibland kan detta bero på brist på motivation och latmasken i mig själv tar sig till uttryck och då gäller det bara att överlista mig själv med att tänka att jag kör 1-2 övningar till och jag behöver inte ta så tunga vikter och sen räcker det för idag, och sen håller jag på så några gånger och vips har det gått 45 min och jag har kört flera övningar. Men ibland är det inte alls det bästa att bara kör på, utan det bästa är att lyssna på vad kroppen signalerar. Det är en svår balansgång det där att veta om man ska peppa sig själv eller om det är bättre att skippa träningen. Men genom de erfarenheter av både "latmask Sofie" och "kroppen signalerar att det är bäst att vila" jag haft genom åren så kan jag oftast känna vad jag borde göra.


Idag var det definitivt kroppen som signalerade att jag istället skulle gå hem och ta det lugnt. Så jag avbröt mina latsdrag och gick hem, la mig på min matta och lyssnade på avslappningsmusik innan jag gjorde mig ett smaskigt mellanmål. Wellness precis som träning fast på ett annat sätt. 


Tidigare har jag tyckt att det känns onödigt med min tid att ställa in träning när jag väl är där och har börjat. Men med tiden har jag fått visheten att det är mycket bättre i längden att jag håller mig frisk, pigg och glad än att jag får till det där träningspasset jag hade planerat. Det jag vill säga är att det är helt okej att ställa in träning. Det känns som så många människor får ångest och dåliga tankar om sig själva om de inte gör precis enligt vad de planerat. Och jag tycker heller att man inte ens behöver känna att kroppen signalerar att du inte ska träna, det är mer än okej att ställa in ändå då och då. Med en hälsosam grund och relativt regelbunden träning så gör det absolut ingenting om träningen blir inställd då och då! Det är snarare hälsosamt att kunna ställa in sin träning.


  En vacker strand jag sprang längs i Seattle i somras. Längtar tillbaka!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards