Sofies Wellness

Alla inlägg den 30 maj 2014

Av Sofie - 30 maj 2014 21:25


Jag fick en fråga nyligen om jag inte kunde blogga mer om min träning vilket har fått mig att reflektera en del om min träning de senaste dagarna. Ärligt talat har träning det här läsåret inte alls tagit mycket plats i mitt liv. Det har blivit mindre träning än vad jag vet att jag behöver för att må bra. Jag har varit skadad vilket förklarar en hel del men samtidigt har jag kunnat rehabträna, träna spinning och styrketränat mer än jag har gjort. Det har snarare handlat mycket om att jag valt bort träningen för att mycket annat har hänt och att jag bara har varit lat och känt att jag inte orkat eller haft någon lust. Bortprioriteringar helt enkelt men samtidigt aktiva val. Och det är helt okej. En av mina största lärdomar det senaste året är att man inte kan göra allt och man kan definitivt inte göra allt fullt ut och till 100 %. Och det är helt okej när man inser det. Vi måste bortprioritera saker då och då, vi är inte mindre värda för det. Jag tror många människor har skuldkänslor för att de inte tränar eller inte äter hälsosamt men det mesta är faktiskt aktiva val. Alla har tid att träna om de väljer att prioritera träningen. Men samtidigt om de väljer att prioritera träningen måste de bortprioritera något annat i sitt liv och det är där ursäkten "jag hinner inte träna" dyker upp vilket snarare betyder "mitt liv är fullt med andra saker som jag anser är viktigare än att träna därför får det inte plats i mitt schema". Och inget är ju rätt eller fel men man ska komma ihåg att det är ett aktivt val. Jag har själv valt att fokusera på plugg, det sociala och däremellan slappat för att sedan kanske snitta på ett träningspass i veckan senaste 9 månaderna. Sedan kan det vara andra människor inblandade i ens beslut vilket komplicerar det hela men är det ju samtidigt en själv som bestämmer över ens liv och vad en ska göra. 


Jag har iallafall nu så smått börjat komma igång mer med träningen de senaste veckorna och funderar över min träningssommar. Jag kommer ju snart få betydligt mer ledig tid i och med sommarlovet och jag tänker att jag ska lägga ner mer krut och tid på träningen då. Jag kommer vara mycket på resande fot men det är inget problem för man kan ju träna var man än är. Drömmen vore att kunna springa Midnattsloppet i augusti, men vi får se hur det går för mina knän och fötter kräver fortfarande att jag går väldigt långsamt framåt med löpningen efter min skada.

Jag har iallafall funderat på att ha någon form av träningsutmaning för mig själv men jag kom på idag att jag skulle kunna göra det som en grej på bloggen; att vi har en träningsutmaning tillsammans under juni-augusti. Vad säger ni om det? Någon som vill haka på?

Frågan är bara vad utmaningen ska vara. Göra ett visst antal pass under sommarmånaderna? Plankutmaning? Gå morgonpromenad x antal gånger i veckan? Alla har sitt egna personliga mål och sen kan alla meddela hur det går för dem? Löputmaning? Någon annan idé? Vi skulle även kunna ha olika fokus i juni, juli och augusti eller kanske till och med för varje vecka!


Jag har funnit en rolig träningsapp som heter Training Goal. Där kan man logga all sin träning och sätta upp utmaningar där man ska ha genomfört ett visst antal pass under en bestämd tidsperiod. Man kan även ha privata grupper där man peppar varandra och ser varandras träning. Om en gemensam sommarutmaning blir av skulle vi kunna göra en egen grupp där.


Vad säger ni? Några som är på? Annars ska jag nog komma på något finurligt som jag startar med på söndag då det (redan!!!) är första juni!


  Springa och träna längs stranden hoppas jag på att kunna göra i sommar!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards