Sofies Wellness

Alla inlägg den 15 maj 2014

Av Sofie - 15 maj 2014 21:58


 

Hallå alla läsare! Jag vill bara kika in här igen eftersom det har gått en tid. Sedan sist jag skrev har jag haft en fransk utbytesstudent hos mig en vecka vilket har varit spännande. Hon och hennes klasskompisar var här för att öva sin engelska samtidigt som vi svenskar ville lära dem den svenska kulturen. De turistade på dagarna medan vi gick i skolan, men hon och jag gick en riktig shoppingrunda på stan och vi var en sväng vid Drottningholms slott. Sedan har jag och min familj tyckt det har varit kul att låta henne testa "svensk" mat som köttbullar, kanelbullar, havregrynsgröt, fil, tacomys, lax, marängsviss och räkmackor med ägg och majonäs. Hon tyckte faktiskt om allt eller hon sa det iallafall. Hur som helst, nu är hon hemma i Paris igen och här hemma är allt som vanligt. Anledningen till att jag inte bloggar är tidsbrist och att jag inte gör något särskilt spännande i köket att visa upp eftersom jag inte har någon inspiration eller tid till att laga mat. Jag låter mina föräldrar laga middagarna och till frukost blir det något enkelt som jag gjort massor gånger innan. Men jag har en andra massa idéer och tänker på saker och ämnen som jag vill ta upp och skriva om på bloggen men sen blir bara inte av att jag skriver om dem, vi får se hur det blir med det i framtiden!


Annars är det slutspurten i skolan nu, och det har varit plugg plugg plugg senaste veckorna och kommer fortsätta i några veckor framöver. Nästan varje dag är det någon stor uppgift som kan checkas av och det känns så skönt. Varje dag är en dag närmare sommarlovet. Konstigt nog är jag till skillnad från förra året knappt stressad eller orolig även om vi har minst lika mycket. Jag ser det som ett bevis på min personliga utveckling under det senaste året. Jag har blivit mycket bättre på att hantera stress och inte ta saker på för stort allvar. Jag är även mer positiv och tycker inte längre synd om mig själv när jag har mycket i skolan (för det hjälper inte ett dugg utan då lägger jag bara ner onödig energi på det). Sedan har jag lärt mig att man inte kan fokusera fullhjärtat på för mycket saker samtidigt, då stressar man sönder. Till skillnad från förra året så extrajobbar jag inget alls och jag tränar i samma utsträckning för det hinns inte med. Jag har lagt allt krut på plugg och den sociala biten samtidigt som jag försöker se till att få till tid att bara slappa och inte ha något inbokat. 

Något annat som jag har börjat göra och som är ett stort hjälpmedel för min inre hälsa är meditation. Jag mediterar nästan varje kväll och morgon. I början körde jag bara 3 min vilket jag tyckte var enormt jobbigt men med tiden har det blivit en vana och något som jag uppskattar. Nu kör jag gärna 10-15 minuter. Att börja och avsluta varje dag med att hitta ett lugn och rensa tankarna är faktiskt superbra, testa! Jag ska skriva något längre enskilt inlägg om meditation senare tror jag.


Okej nu blev det en massa pladder från mig, nu ska jag blogga om dagens frukost. Det blev en riskaka med microägg/keso/tomatpure/grön pesto, en riskaka med microägg/örtsalt/smält ost samt mango och hallon. MUMS!


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards