Sofies Wellness

Alla inlägg den 24 april 2014

Av Sofie - 24 april 2014 19:10


Här kommer en liten smoothiespecial nu när våren är här och sommaren är påväg och vi är många som vill ha något fräscht, gott och nyttigt att njuta av i värmen! Jag skriver om olika produkter som man kan ha i sin smoothie och hur jag tänker när jag ska mixa en smoothie. Enjoy!


   Jag har alltid något fryst i min smoothie som bär och/eller frukt. Hallon, mango och blåbär är favoriterna! De bidrar med kyla, sötma, smak, krämighet, vitaminer och antioxidanter! Eftersom jag mixar mina smoothies med hjälp av en stavmixer brukar jag börja med att lägga i det frysta i bunken jag mixar i så att de hinner smälta något.


   Ofta har jag även i andra färska frukter och grönsaker i smoothien förutom det frysta. Avokado är underbar i smoothie för sin krämighet, och mättar bra med sina fetter. Banan bidrar med sötma och krämighet. Citron (eller lime) ger syrlighet och mycket smak. Päron bidrar med vätska och en mild smak. En av de bästa näringsboosterna som blivit ett måste i mina smoothies den senaste tiden är de gröna bladgrönsaker; grönkål, ruccola och bladspenat.


   Sedan har vi mina superfoodspulver som jag gillar att boosta mina smoothies med - men som kan skippa om man inte har. Vetegräs, kakao, mesquite, carob, spirulina, maca, acai, nypon... alla fyllda med olika vitaminer, mineraler och antioxidanter! Favoriterna är kakao, vetegräs och acai. Macapulvret vet jag dock inte vad jag ska göra, jag kan knappt ha ett krm i utan att det ska förstöra min smoothie med sin förfärliga smak. Tips??


   Ofta har jag även i någon krydda för extra smak. Kanel, kardemumma, pepparkakskrydda och ingefära är de bästa smoothiekryddorna enligt mig! Kokos är ingen krydda men den är god både i och på smoothien, samtidigt som den bidrar med fina fetter! Vaniljpulver är också en favorit att smaksätta med men som tyvärr inte kom med på bild.


   Slutligen måste man ha i någon vätska. Jag brukar börja med att hälla i en dl och sen späder jag min smoothie med vätska till önskad konsistens.

En ganska ny favorit jag har är rismjölken, sååå god. Jag har inget emot vanlig mjölk men jag tycker rismjölken är mycket godare därför använder jag mig helst av rismjölk och ingen annan mjölk. Kokosmjölk fungerar också, dock tycker jag den är lite för mättande för att ha i smoothie men ibland när jag är sugen på kokos är kokosmjölken underbar. Annars fungerar vanligt kranvatten och naturell yoghurt bra som vätska i smoothies.


   Jag mixar med en stavmixer i en liten men hög bunke!


Här är länkar till mina favoritsmoothies: Acaismoothie, Blåbärssmoothie med apelsin och kanel, Grön smoothie med citron och ingefära, Jordgubbssmoothie med lime och kokos, Grön ananassmoothie med kokosmjölk och basilika, Morotskakasmoothie, Mango/blåbärssmoothie med kanel och kardemumma, Chokladig bärsmoothie


  Igår blev det en chokladig smoothie som samtidigt var väldigt fräsch med smak av citron!!


Choklad- och citronsmoothie (1 person): Mixa ihop 1 fryst banan, 3/4 dl fryst grönkål eller spenat, 1 1/2 dl valfri mjölk, 2 msk kakao, 2 msk citronsaft, 1 msk kokosflingor och 1 liten näve cashewnötter. Häll upp i ett glas och toppa med några cashewnötter! Njuuuuuut...


Vad har ni i era smoothies? Vilka är era favorit smoothierecept? Tipsa gärna mig och andra läsare i en kommentar till detta inlägg :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards