Sofies Wellness

Alla inlägg den 31 mars 2014

Av Sofie - 31 mars 2014 12:00


 

En minst sagt färgglad måltid som är helt vegetarisk, supergod och full av näring. Jag har använt mig av mitt egna recept på wrapbröd och fyllt den med en härlig variant av hummus och blandade grönsaker.


Hemmagjord Wrap (1 st, 1 person)

2 äggvitor

2 1/2 msk valfritt mjöl (t.ex. grahamsmjöl, dinkelfullkornsmjöl, havremjöl, mandelmjöl, sojamjöl)

1 krm salt

olivolja


1. Vispa äggvitorna till ett hårt vitt skum. Rör försiktigt i mjöl och salt.

2. Olja ett bakplåtspapper och lägg på en bakplåt. Bre smeten på det oljade bakplåtspappret till en rund cirkel.

3. Grädda i ugnen ca 5-6 min på 200 grader.

4. Fyll med valfri fyllning och ev. vira in i aluminiumfolie så att den går att äta med händerna utan att allt åker ut!


Sedan kan du fylla din wrap med vad som helst. En massa grönsaker, kanske någon proteinkälla (som t.ex lax, linser, tonfisk, kyckling, quorn) och det är gott med någon krämig röra eller sås. Jag körde denna gång med en rödbetshummus:


Rödbetshummus (ordentligt med röra för att fylla 1 wrap)


2 dl kokta kikärtor

ca 150 g skalade färska rödbetor

1/2 dl citronsaft

1 msk tahini

1 tsk torkad timjan

salt o peppar


1. Bara att mixa ihop allt. Smaka av.

2. Bre över wrapsbrödet, lägg på några salladsblad och rulla till en wrap. Är det svårt kan man ju alltid äta wrapbrödet med fyllning med bestick som en pizza!


Rödbetshummusen kan man självklart äta till vad som helst precis som vanlig hummus.


 

Se tidigare recept med fyllningar till detta wrapbröd här: Kikärtsröra med apelsin och tahini, Avokado/fetaoströra och Vanlig hummus


Ha en fin måndag!  

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards