Sofies Wellness

Alla inlägg den 3 februari 2014

Av Sofie - 3 februari 2014 19:16


 


Brownie med svarta bönor har jag läst om på ett dussin bloggar och länge tänkt att jag ska testa på. I helgen blev det äntligen av och det blev sååå lyckat. Den fick perfekt krämig konsistens och jag tror inte det var någon i min familj som misstänkte att det var bönor i eftersom den smakade precis som vanlig brownie. Jag använde mig som grund ett recept från PT-Fia men la till valnötter och kaffe, och sen serverade jag min brownie med hemmagjord banan/jordnötglass. Brownien smakade ungefär som kärleksmumskaka (men utan frosting) så nästan gång jag lagar detta recept ska jag göra det med en frosting så att det blir som riktig kärleksmums. Kakan är god direkt som den är, men ännu godare när den har "gottat ihop sig" en natt eller dag i kylskåpet!


Underbar bönbrownie med valnötter/kaffe (10 bitar)


230 g kokta o sköljda svarta bönor (1 förpackning)

12 st färska urkärnade dadlar


150 g mörk choklad, ca 70 %

1 dl kokosolja

2 ägg


4-5 msk kakao

4 msk agave (eller honung)

2 tsk vaniljpulver

2 tsk bikarbonat

2-3 msk starkt kaffe


   3/4-1 dl grovhackade valnötter

kokosolja+kokosflingor till formen


1. Mixa bönor och dadlar till en jämn smet.

2. Smält choklad och kokosolja i ett vattenbad. Vispa äggen med en vanlig visp i en bunke, rör sedan i chokladen och kokosoljan.

3. Blanda ihop kakao, agave, vaniljpulver, bikarbonat och kaffe i yttligare en bunke. Rör sedan i bön/dadelsmeten. Häll sedan slutligen i chokladsmeten och valnötterna. Smaka av.

4. "Smöra/fetta" en bakform med kokosolja. Häll i kokosflingor i formen så att de fastnar i botten och på kanterna. Rör i smeten. (Glöm inte att slicka bunken noga för smeten är grymt god)

5. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 22-25 min. Kakan ska fortfarande vara kladdig när du tar ut den. Skär i ca 10 bitar.

6. Låt svalna. God som den är, men ännu godare efter en natt i kylskåpet!


Banan/jordnötsglass (4 personer): Mixa 2 stora frysta bananer (eller 3 mindre) med 2-3 msk jordnötssmör. Servera direkt med brownien!


 

          

           

Detta är verkligen ett recept för chokladälskaren. Passar perfekt till eftermiddagsfikat, som efterrätt till tjejmiddagen och till fredagsmyset. Och säg först att det är bönor i efter att alla har smakat och tyckt om kakan, de flesta blir nog avskräckta och vågar inte smakar om de hör att det är bönor i innan ;)


Eller varför inte som ett extra lyxigt mellanmål?

  Som på detta vis med kvarg, skivad banan, frysta hallon, jordnötssmör och hasselnötssmör...


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards