Sofies Wellness

Alla inlägg den 6 januari 2014

Av Sofie - 6 januari 2014 10:05


Hallå, det var ett bra tag sedan jag skrev något här. Jag blev både glad och överraskad att, trots att jag inte uppdaterad på månader, har kommit in en drös kommentarer och att bloggen har haft mellan ett halvttusen och tusen unika besökare varje dag. Tack för det! :D


Jag vill börja med att skriva att detta inte är ett "nu-kommer-jag-tillbaka-igen-och-bloggar-inlägg" för det gör jag inte. Inte som det ser ut just nu iallafall men det kan ändras med tiden. Anledningarna till det är två, jag hinner inte och mitt matlagningsintresse har minskat så om jag hade haft tiden hade jag inte haft något "matigt" att blogga om. Ärligt talat kan jag räkna hur många middagar jag har lagat under hösten på en hand. Massor frukostexperiment har det inte heller blivit; jag har nästan bara varierat med basen kesoyoghurt med flingor varannan dag och gröt varannan dag (men med lite olika toppingar) senaste månaderna. Baka har jag däremot gjort en del nu i december, jag kan starkt rekommendera Fannys Mjuka pepparkaka med citron/ingefäratopping, Chocolate Chip Cookie Kaka och Saffranskaka med apelsin även Emmas supersmarriga Kladdkaka.


Trots höstens bristande matlagningsintresse har nu under jullovet mitt matlagningsintresse lite mer igen vilket är kul. Jag har en hel del idéer på saker jag skulle vilja testa att laga och baka. Istället för att blogga alla recept har jag fått idéen att jag borde göra en egen E-kokbok under 2014. Då kan jag laga/baka när jag har tid och lust istället för att känna pressen att jag måste leverera blogginlägg regelbundet. Skulle ni vilja köpa (ganska billigt) en E-kokbok med en massa smarriga och hälsosamma recept? Jag tänker antingen att jag gör en samlad tjockare E-kokbok med alla möjliga sorters egna recept eller så gör jag flera olika mindre med olika teman som t.ex "Frukostlyx varje morgon", "Enkla, snabba och nyttiga middagar för hela familjen", "Bra mellanmål", "Billigt och gott" och "Nyttigare bakverk och gottis". Låter det som en bra idè? Jag tänker att jag ska blanda helt nya recept med mina favoritrecept från bloggen och redigera dem så att de blir 100 % perfekta. 


Nu kanske ni undrar varför jag skriver detta inlägg. Det är mest för att säga hej och hallå. Jag vill höra vad ni skulle tycka om en e-kokbok, tipsa om bakverken ovan som jag har länkat till, skriva lite om min höst och meddela att jag nog inte kommer tillbaka och bloggar på ett bra tag.


Min höst då sedan jag slutade blogga? Den har varit fylld med en himla massa plugg, från augusti tills jullovet började i slutet av december har det varit full rulle med plugg i stort sett konstant. Men andra året säger alla är tuffast så nu är det bara halva av det kvar. Jag har jobbat en del. Jag har tittat på en hel del tv-serier men främst har jag lyssnat på hundratals podcastavsnitt då jag prenumenerar på sisådär 30 podcaster. Har ni inte börjat lyssna på podcaster rekommenderar jag det starkt (bara att ladda ner podcastappen till iphone eller android). Mina favoriter just nu är Vagabonds resepodd, Fredagspodden med Hannah & Amanda, Het på gröten, SRs olika dokumentär, Radiopsykologen, Värvet och Träningsglädje talks. Jag har tipsat om podcaster tidigare; här och här. Denna höst har jag rehabtränat pga smärtor i knän och fötter som troligtvis berodde på fel skor och att jag började springa för ofta/snabbt i somras efter att jag hade haft ett par månaders träningsuppehåll innan. Så någon "vanlig" träning har det knappt blivit av alls men det är helt okej det får jag ta igen nu under detta år. Annars har jag hängt med kompisar och tagit det ganska lugnt. Har spenderat min tid hemma i Stockholm förutom en långhelg nere hos släkten i Skåne. Jag har fokuserat på inre välmående; jag har t.ex gjort en megastor visionboard och satt upp på väggen (läs om hur du gör en egen visionboard här), läst om Mia Törnbloms bok "Mia Törnbloms samlade tankar om självkänsla" som alla borde läsa eftersom den är så bra och nu lite av "min inre hälsa bibel", och sen har jag börjat skriva drömbok där jag skriver alla drömmar jag har stora som små vilka visar åt vilket håll jag vill i livet och att jag är på rätt väg som redan har kunnat stryka vissa punkter.


Vårterminen som jag har framför mig kommer nog fyllas av mycket plugg precis som höstterminen som har passerat. Men något som är extraplus för mig som älskar att resa är att jag har flera spännande resor att se framemot under det kommande halvåret. Annars kommer nog allt bara rulla på som innan. Jag vill få in yogan regelbundet i mitt liv så jag har nu i januari en egen yogautmaning där jag yogar varje dag via Yogobe (rekommenderas om ni vill pröva på yoga).


Det var väl i stort sett det jag hade att skriva (om nu någon orkar läsa ända hit). Som det ser ut nu så kommer jag inte börja blogga igen på ett ganska långt tag. Men jag funderar som sagt på att göra en (eller flera) E-kokbok under våren. I sådanna fall kommer jag skriva om och länka till det i ett inlägg här på bloggen. Så se till att kika in här då och då men orkar ni inte göra det så kan ni ju följa på bloglovin så kommer det upp där varje gång jag lägger ut ett nytt inlägg. Även på instagram (@sooofiee heter jag där) kommer jag garanterat att skriva när och hur det går att köpa en E-kokbok av mig!


   Hej och hallå från mitt rum när detta inlägg skrevs igår med starkaste lampan bländad rätt i ansiktet för att man ska se att det är jag i vintermörkret. (nej jag är inte sponsrad av Nike)


Det var allt jag hade att skriva. Nu undrar jag bara, hur är det med er?

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards