Sofies Wellness

Alla inlägg den 8 september 2013

Av Sofie - 8 september 2013 19:56


 


Sushi är min klara favorit när det kommer till snabb/hämtmat. Jag har länge tänkt att jag borde testa på att göra egen sushi hemma, men det verkar vara komplicerat och ta lång tid så det blir aldrig av. Men Fanny la ganska nyligen upp ett recept på sushibollar med en lime/ingefära/wasabisås på sin blogg som lät väldigt spännande och som jag idag prövade till lunch. Om de var goda? Det var underbart goda och smakade precis som sushi smakar men i bollform. Jag gör sällan samma sak flera gånger men detta recept kommer jag definitivt använda mig av igen. Jag ändrade en del i måtten så att det passade mig, men all credit till Fanny för receptet. Gillar ni sushi måste ni testa detta!


Underbara sushibollar med sås (ca 3 personer)


Sushibollarna:

1/2 msk wasabi på tub

1 1/2 msk soja

3 äggvitor (1 dl på dunk, kan säkert bytas ut mot 1-2 ägg)

2 burkar tonfisk i vatten (2 x 200 g oavrunnen vikt, ca 290 g avrunnen vikt)

   2 pressade vitlökslyftor

2 tsk färskriven ingefära

1 msk fiberhusk


Såsen:

1 dl turkisk yoghurt (eller kvarg eller annan krämig yoghurt)

1/2-1 msk färskriven ingefära

1/2-1 tsk wasabi på tub

saften från 1/2 lime


1. Börja med bollarna. Rör först ihop wasabi, soja och äggvita. Rör sedan i tonfisk, vitlök och ingefära. Rör noga och smaka av smeten. Rör slutligen i fiberhusket. Låt smeten stå och dra ihop sig i kylskåpet medan du gör såsen.

2. Blanda ihop yoghurt, ingefära, wasabi och lime. Smaka av. Låt stå i kylskåpet till servering.

3. Forma bollar av sushibollssmeten. Stek så att de får fin yta i en stekpanna, men ändå så att de är saftiga inuti.

4. Servera sushibollarna med såsen, grönsaker och t.ex bulgur!


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards