Sofies Wellness

Alla inlägg den 15 augusti 2013

Av Sofie - 15 augusti 2013 21:59


 


Jag älskar att piffa upp min quinoa/bulgur/couscous/matvete/liknande med grönsaker och kryddor. Idag blev det en variant quinoa med krossade tomater, morötter och squash. Till detta fisk och en krämig sås på avokado, fetaost, turkisk yoghurt, citron och svartpeppar. Behöver jag säga att det var gott? Quinoan och såsen passar bra ihop, men man kan självklart bara ha tomat/grönsaksquinoan och inte såsen till och tvärtom.


Tomat/grönsaksquinoa med fisk och avokado/fetasås (4 personer)


4 valfri sort frysta fiskfiléer

salt o peppar

olivolja


1 1/2 dl quinoa

2 dl vatten

2 dl krossade tomater

1/2 buljongtärning (jag använde en tomat/örtvariant från England men en grönsaksbuljong/lantbuljong fungerar nog lika bra)

1 1/2 dl grovriven morot

1 1/2 dl squash

salt o peppar


1 avokado

100 g smulad fetaost

1-2 dl turkisk yoghurt

2 tsk citronsaft

svartpeppar


1. Lägg fiskfiléerna i en ugnssäker form. Krydda med salt o peppar och ringla över en skvätt olivolja. Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 20 min eller tills de är genombakade.

2. Skölj quinoan med kranvatten. Koka upp quinoa, vatten, krossade tomater och buljong. Låt puttra ihop sig under lock i ca 15 min. Låt även riven morot och squash få koka med de sista 5 minuterna. Krydda något med salt och peppar.

3. Mosa innehållet i avokadon och blanda med fetaost, turkisk yoghurt, citronsaft och svartpeppar. Smaka av!


 


Idag har det varit en lååång dag men en väldigt rolig sådan. Spontant bestämde jag mig för att hänga med kusinerna till Sandhamn för en heldagsutflykt. Vi har åkt båt i vackra skärgården och sen legat på stranden där det var ännu vackrare. Jag har verkligen njutit! Solen sken och det var vindstilla. Dock var det kallt i det turkosa vattnet men vi badade ändå. Det här är en dag som jag kommer att tänka tillbaka på när vintern är som kallast och mörkast!!

Av Sofie - 15 augusti 2013 06:00


Hej!
Jag undrar lite kring hur du ser på så kallade ”superfoods”?
Jag är själv nyfiken på att testa carobpulver, acaipulver, spirulinapulver, chlorellapulver, blåbärspulver och raw kakaonibs. Flera gånger har jag tänkt beställa produkterna från nätet (ex. från bodystore.se) men jag blir alltid så himla tveksam. Av vilken anledning bör jag äta dessa livsmedel? Borde man inte få i sig tillräckligt med näring i den riktiga maten? (jag lagar allt från grunden och äter varken halv- eller helfabrikat, skärpmat eller socker). Ofta tycker jag också att dessa pulver höjs till skyarna, men det finns ingen information om ev. nackdelar eller biverkningar. Kan det inte bli för mycket för kroppen att ”processa” all denna näring? Jag är orolig för att stoppa i kroppen något som jag inte har bra koll på. Vore intressant att få höra din åsikt kring det hela, och om du ev. kan hissa eller dissa något superfood-livsmedel. Har följt din blogg ett tag, och vet att du har provat på en hel del roliga pulver och så!

Tacksam för svar, och trevlig helg på dig :)


Svar: Hej :) Ledsen för sent svar men här kommer det utförligt iallafall!

"Superfoods" är livsmedel som innehåller en hög koncentration av näringsämnen. Generellt sätt äter vi människor sämre och sämre och får inte i oss den näring vi behöver. Att "pimpa" maten med en superfood eller t.ex äta ett mellanmål med en massa superfoods kan göra att man får i sig mer av den näringen man behöver. Men om man äter mat lagad från grunden, varken hel- eller halvfabrikat, lite socker osv dvs "riktig mat"  tror jag inte man behöver dessa superfoodsen egentligen. Sålänge man varierar "den riktiga maten" och äter mycket frukt och grönt får man i sig de näringsämnen man behöver tror jag (jag har ingen utbildning men det är vad jag starkt tror).

Jag tror även att det kan bli för mycket av det nyttiga. Ett uttryck som jag tycker om är "Inget är så onyttigt att man aldrig kan äta det, samtidigt som inget är så nyttigt att man alltid kan äta det". På de flesta superfoodsförpackningar står det på hur mycket man bör använda om dagen och ofta är det inte stora mängder alls. Så det bör man hålla koll på. Efter att ha testat en hel del superfoods är det en del som jag undviker helt eller inte försöker äta så mycket av då jag känner att min mage inte klarar av det. T.ex chiafrön fungerar inte alls, det gör bara ont i magen. Jag tror helt enkelt det beror på att jag får i mig för mycket fibrer. Kokosmjöl, hampafrön och kikärtor (som inte är en superfood ens) går inte i för stora mängder men i måttliga och det beror lite på hur fiberrikt jag äter resten av dagen (jag har märkt tydliga mönster nämligen).

Nu har jag låtit ganska negativ mot superfoods men vill man lägga ner pengar på det så är det bra näringsrika produkter som är bra för kroppen men som med allt annat kan det bli för mycket av det goda. Själv så har jag provat en del av såkallade superfoods för att jag tycker att det är kul och spännande att prova och sedan för att många superfoods smakar väldigt bra. Om man ska testa på något superfood skulle jag rekommendera mina absoluta favoriter mullbär och carobpulver eftersom det är sååå himla gott och man kan ha det till så himla mycket. Mesquitepulver, gojibär, inkabär, rå kakaonibs, nyponpulver, kokosmjöl och kokosolja är också produkter som jag tycker om. Macapulver och rå kakao vill jag dissa. Macapulver för att det smakar blä. Jag har druckit macapulver i smoothie ett par gånger på ett smoothieställe i Stockholm och älskat den smoothien, men bara för ett par veckor sedan var jag i Malmö och besökte denna underbara hälsokostaffär (bor ni i Malmö eller besöker stan rekommenderar jag ett besök) och där sålde de macapulver billigt så jag slog till på det. Nu har jag testat att ha det i lite olika saker, men det smakar bara äckligt och inte sådär sött och gott som carob- och mesquitepulver. Har någon tips på vad man kan göra med macapulver vore jag glad om ni kunde ge dem till mig. Rå kakao dissar jag inte alls för att det är äckligt. Jag har testat några gånger och tyckte att det smakade som "vanlig" kakao. Och det är just av den anledningen att det smakar som "vanlig" kakao som jag dissar det. Om man nu vill lägga ner pengar på superfoods tycker jag att man bör lägga ner dem på något som inte finns som "vanlig produkt". Visst kanske rå kakao är mycket nyttigare och har mer antioxidanter bla bla bla än vanlig kakao som jag använder (den med en förpackning med ett öga på) men man kan inte ha allt och då lägger jag hellre ner de pengarna på någon annan spännande superfood som inte finns "vanlig".

 Acaipulver, spirulinapulver, chlorellapulver och blåbärspulver som du nämner kan jag inte ha någon åsikt om då det inte är något som jag haft hemma eftersom det är så fasansfullt dyrt. Jag har försökt köpa de billigare superfoodsen och passat på att köpa när hälsokostaffärer sålt ut billigare. T.ex köpte jag två burkar carobpulver under 40 kr i början av 2013 och trots att jag använt det mycket var det först häromdagen som den första burken tog slut. Eftersom det räcker länge så blir det inte så dyrt i längden.

Om det inte framgått så är inte huvudorsaken att jag äter en del superfoods för att det nyttigt utan för att mycket av det är gott och sen ser jag nyttigheterna i det som en bonus. Jag skulle aldrig köpa/äta superfoods som jag visste smakade äckligt bara för att det är nyttigt.


HÄR kan ni läsa samlad fakta som jag skrivit om olika superfoods.

Hoppas du som skickade in frågan är nöjd med detta utförliga svar!

  Yoghurt boostad med nyponpulver, gojibär, kakaonibs och andra nyttigheter  


Och nu vore det intressant att höra vad alla ni tycker om det här med superfoods? Köper/äter ni det? Vilka produkter vill ni hissa och dissa? Kommentera gärna!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards