Sofies Wellness

Alla inlägg under april 2013

Av Sofie - 8 april 2013 14:30


 


Igår till kvällsmellis gjorde jag någon form av mini kakor/muffins och topping. Smaskens! Lite söta, men annars mest smakrika, om man vill ha de sötare kan man söta dem med honung/agave/stevia/kokossocker/liknande.


Mini sötpotatis/kokoskakor med hallon/mesquitetopping (1 person)


1/2 dl äggvita

2 msk bakat sötpotatismos

1/2 tsk kanel

1 krm bakpulver

2-3 tsk kokosmjöl

1 krm vaniljpulver

ev. lite sötning som honung/agave/stevia/kokossocker/liknande


8 hallon

2-3 msk keso eller kvarg

2 krm mesquite


1. Blanda ihop äggvita, sötpotatismos, kanel, bakpulver, kokosmjöl och vaniljpulver. Smaka av, ev. kan du söta dem om du vill ha dem sötare och mer fika/efterrättsliknande.

2. Fördela i tre mindre muffinsformar, de ska vara lite mer än halvfulla. Micra på högsta effekt i micron tills de stelnar, ca 1-1.30 min.

3. Blanda ihop hallon, kesokvarg och mesquite. Toppa röran på muffinsen!


Bakat sötpotatismos (för ca 2 msk som jag hade i receptet nedan): Ta ca 1/4 sötpotatis. Sätt in i micron på högsta effekt tills den blivit bakad/mjuk/går att mosa med en gaffel. Tog ca 3 min för mig.


 


   

Av Sofie - 8 april 2013 08:32


 


Dagens frukost:

x Fiberhavregrynsgröt med havrekli toppat med kokosflingor, kesokvarg och mango/hallon/kakao/jordnötssmörsås


Fiberhavregrynsgröt med havrekli (1 person): Koka gröt som vanligt på 3/4 dl fiberhavregryn, 2 msk havrekli, 2 1/2 dl vatten och lite salt. Rör ev. i 1 äggvita efter kokningen för mer mättnad och protein!


Mango/hallon/kakao/jordnötssmörsås (1 person): Värm 1 dl mango och 1/2 dl hallon i micron (eller i kastrull på spisen. Mosa med en gaffel. Rör i 1 tsk kakao och 2 tsk jordnötssmör!


Gröt med havrekli har jag sett på många bloggar. Så idag testade jag med att byta ut delar av fiberhavregrynen mot havrekli. Alltid trevligt med lite variation på smaken. Nästa gång ska jag göra helt på havrekli. Men jag sökte nu på bloggen, och jag ser att jag tidigare har gjort havrekli/kesogröt och havreklidavos men det var längesedan.


Såsen jag gjorde till var också grymt god. Den går att variera på miljoner sätt med olika bär/frukter, ta bort kakaon, olika nötsmör och tillsätta kokosmjölk.


 


Nu är det back to school. Delade känslor inför det :S Men tänk snart är jag klar med en tredjedel av hela gymnasiet! :D

Av Sofie - 7 april 2013 08:48


 


Dagens frukost:

x Havre/äpple/kanelröra, jordgubb/ingefära/kesokvargssås, havreringar, jordnötsmör, hasselnötssmör och en till jordgubbe på toppen


Bara att varva rörorna/såserna nedan i en skål eller ett glas. Toppa sedan med havreringar eller en god müsli och gärna något nötsmör:


Havre/äpple/kanelröra: Blanda ihop 1/2 dl havregryn, 1 dl fil (eller yoghurt), 1/2 grovrivet äpple och 1/2 tsk kanel!


Jordgubb/ingefära/kesokvargssås: Tina 1 1/2 dl jordgubbar och mosa dem sedan. Blanda med 1/2 dl kvarg, 1/2 dl keso och en gnutta torkad ingefära (mindre än 1 krm).


 


Nu när jag har varit borta har jag verkligen kunnat koppla bort allting och det har varit jätteskönt. Men väl hemma gäller det att komma ikapp. Igår hann jag fixa en del, men idag är det också tajt schema. Väckarklockan var ställd strax efter 7. Jag har hunnit äta frukost och plugga lite. Nu ska jag till gymmet och köra ett pass när de öppnar. Hem fort igen, äta något och duscha. Sen ska jag till en kompis och vi ska skriva på vår presentation för skolan. Efter det ska jag direkt till farmor för släktmiddag på seneftermiddagen/kvällen. Så vi får se hur det blir med bloggningen idag, annars hörs vi imorgon igen :D

Av Sofie - 6 april 2013 20:15


  Här toppat med gojibär och mango


Choklad/kaffe/bananröra (1 person)


1 mosad banan

1-2 msk kakao

1 krm kaffepulver (eller någon msk kokt kaffe)

1 1/2 dl kvarg

ev. någon valfri topping


1. Bara att blanda ihop allt, ät och njut!


En röra jag åt som mellis efter gymmet idag. Perfekt återhämtningsmål med snabba kolhydrater från banan och proteiner från kvarg, och sedan god smak från kakao och kaffe. Passar säkert också underbart att toppa gröten med eller ha som en nyttigare efterrätt med lite honung i.


Nu har jag kommit hem efter en vecka i Barcelona! Jag har haft det jättebra. Jag glömde skriva ett nu-åker-jag inlägg här på bloggen, men ni har ju fått en del tidsinställda inlägg under veckan. Jag ska skriva ett matinlägg om Barcelona och kanske lite allmänt om staden och vår resa också senare när jag har tid. Era kommentarer med frågor ska jag också svara på, men det kan ta lite tid, jag har en massa saker att göra dagarna framöver. Men bättre blogguppdatering kommer ni nu få i och med att jag är hemma igen.


Trevlig kväll!!


 

Av Sofie - 6 april 2013 13:00


För ett tag sedan skrev jag och frågade er om säsongsmat och jag fick en hel del svar. T.ex tips om Naturskyddföreningens app. Där står det vilka fiskar som är okej att äta och vilka frukter och grönsaker som är okej att äta beroende på vilken tid på året det är.


  Brysselkål är godkänt att äta av Naturskyddsföreningen nu. Kolla här hur du ugnsbakar brysselkål :D

Enligt Naturskyddföreningens app är det i mars/april okej att äta dessa grönsaker/frukter:

Rabarber, brysselkål, grönkål, jordärtskocka, kålrabbi, kålrot, lök, morötter, palsternacka, potatis, purjolök, rotselleri, rädisa, rödbetor, rödkål, savoykål och vitkål. Det är även en massa frukter/grönsaker som de tycker är okej att äta ibland under den här tiden på året. Ladda ner deras app och läs mer.

På Naturskyddsföreningens hemsida finns även en guide med de viktigaste produkterna där man bör välja ekologiskt med tanke på miljö och andra människor. Dessa produkter är kaffe, bananer, vindruvor, mejeriprodukter, kött och potatis. Läs mer om det HÄR.

Jag fick även tips om en blogg som har skrivit vilka frukter/grönsaker som är bäst att äta under året med tanke på klimatet. Under april står det såhär:

Bästa köp
Svenskodlade jordärtskockor, lök, groddar, morötter, potatis, kålrot, rotselleri, rödbetor, ostronskivling, palsternacka, rädisor, salladsgrönsaker, vit- och rödkål samt färska örtkryddor

Bra köp
Spanska apelsiner och citroner samt tomater, avokado, aubergine, fänkål, paprika, sparris, gurka, stjälkselleri, sötpotatis och zucchini.
Tips! Odla groddar! Plocka nässlor och annat vårgrönt.

Även HÄR finner ni en säsongsguide.

Äter ni säsong/miljöanpassat? Jag kan ju säga att jag och min familj inte är så bra på det. Men det handlar mest om okunskap tror jag. Jag vill lära mig. Vi skulle kanske senare i vår kunna köra någon form av "kick-start" för att äta mer säsong/miljöanpassat-utmaning? Skulle ni vilja vara med på det?

Av Sofie - 4 april 2013 15:00


Här kommer ett till önskeinlägg från "Ni sätter rubriken"!



- Någon variant av dessa mellanmålskakor: Blåbär/kardemumma/kanel, Saffran, Hallon/vanilj, Äpple/pepparkakskrydda


- Frukt (äpplen håller sig bäst i väskan)


- Bananpannkakor på 2 ägg och 1 banan, de håller sig en dag i en låda i en väska. Stek en hel drös på söndagskvällen, så tar du med några varje morgon.


- Nötter, frön och torkad frukt


Någon variant av dessa mellanmålsmuffins med kokosmjöl i: Äpple/kanel, Hallon/blåbär/kardemumma


- Eller någon variant av dessa mellanmålsmuffins utan kokosmjöl: Hallon/vanilj, Kola/kanel/äpple/morot, Hallon/kardemumma/kokosflingor, Kakao/kaffe/blåbär, Päron/hasselnötter/vanilj, Äpple/kanel


- Några skivor bananbröd eller kokosbröd


- Citronrutor


- Kokta ägg (men det luktar, jag varnar er)


- Införskaffa en mindre termos eller en frozzypack som man kan förvara mellanmål som keso, smoothies och kvarg i utan att det blir dåligt


- Bananbars med blåbär


- Omelettmuffins (fast de är godare varma)


- Skalade morötter eller en hel paprika att äta som äpple


Har ni några fler tips på mellanmål som man kan ta med sig?



Jag har ofta med mig äpple och en liten burk nötter i väskan, man vet aldrig vad som kommer hända under dagen. Ett bra tips är även att ha som vana att ha med sig en liten plast sked. Då kan man köpa en mindre burk keso i en mataffär som man blandar med nötter som man har med sig. Med lite planering är det inte så svårt att fixa bra mellanmål!

Av Sofie - 1 april 2013 16:00



En supergod laxrätt som jag gjorde för några veckor sedan. Ingefära+lax+kokosmjölk+tomat är underbart ihop:


Ingefäralaxsås med tomat och kokosmjölk (4-5 personer)


4 schalottenlökar (eller 1 gul lök)

2 vitlöksklyftor

2-3 morötter

2-3 tsk torkad ingefära

500 g krossade tomater

2 dl kokosmjölk

4 laxbitar (ca 520 g)

1 broccoli

salt o peppar


1. Skala och finhacka löken. Pressa vitlöken. Skala och skär morötter i "mynt".

2. Fräs först löken i en större kastrull, och fräs sedan med vitlöken och morötterna i några minuter.

3. Häll i ingefära, krossade tomater och kokosmjölk. Låt puttra upp.

4. Skär laxen i mindre kuber. Skölj broccolin och skär i mindre bitar. Och skär inte bara upp blombuketterna, stora delar av stammen kan man också äta (onödigt att slänga den ju), krispig och god.

5. Lägg i laxen och broccolin. Låt koka ihop sig så att laxen blir genomkokt och broccolin mjuk.

6. Smaka av med salt o peppar, och ev. mer ingefära!! Servera med vad du vill.


Quinoa och riven squash :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards