Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 6 april 2013

Säsongsmat i april!

Av Sofie - 6 april 2013 13:00


För ett tag sedan skrev jag och frågade er om säsongsmat och jag fick en hel del svar. T.ex tips om Naturskyddföreningens app. Där står det vilka fiskar som är okej att äta och vilka frukter och grönsaker som är okej att äta beroende på vilken tid på året det är.


  Brysselkål är godkänt att äta av Naturskyddsföreningen nu. Kolla här hur du ugnsbakar brysselkål :D

Enligt Naturskyddföreningens app är det i mars/april okej att äta dessa grönsaker/frukter:

Rabarber, brysselkål, grönkål, jordärtskocka, kålrabbi, kålrot, lök, morötter, palsternacka, potatis, purjolök, rotselleri, rädisa, rödbetor, rödkål, savoykål och vitkål. Det är även en massa frukter/grönsaker som de tycker är okej att äta ibland under den här tiden på året. Ladda ner deras app och läs mer.

På Naturskyddsföreningens hemsida finns även en guide med de viktigaste produkterna där man bör välja ekologiskt med tanke på miljö och andra människor. Dessa produkter är kaffe, bananer, vindruvor, mejeriprodukter, kött och potatis. Läs mer om det HÄR.

Jag fick även tips om en blogg som har skrivit vilka frukter/grönsaker som är bäst att äta under året med tanke på klimatet. Under april står det såhär:

Bästa köp
Svenskodlade jordärtskockor, lök, groddar, morötter, potatis, kålrot, rotselleri, rödbetor, ostronskivling, palsternacka, rädisor, salladsgrönsaker, vit- och rödkål samt färska örtkryddor

Bra köp
Spanska apelsiner och citroner samt tomater, avokado, aubergine, fänkål, paprika, sparris, gurka, stjälkselleri, sötpotatis och zucchini.
Tips! Odla groddar! Plocka nässlor och annat vårgrönt.

Även HÄR finner ni en säsongsguide.

Äter ni säsong/miljöanpassat? Jag kan ju säga att jag och min familj inte är så bra på det. Men det handlar mest om okunskap tror jag. Jag vill lära mig. Vi skulle kanske senare i vår kunna köra någon form av "kick-start" för att äta mer säsong/miljöanpassat-utmaning? Skulle ni vilja vara med på det?

 
 
Ingen bild

Sandra

6 april 2013 13:56

Jättetips om appen! Laddade precis ner den och ska försöka tänka mer på vad som är i säsong.

 
Ingen bild

Sanna

6 april 2013 18:24

Jag tycker det låter som en bra idé med att ha utmaning där man äter mer säsongsanpassat :)

 
Victoria

Victoria

7 april 2013 09:58

Tack för ett bra app tips!

http://frokenvemtranar.shapemeup.se

 
Anders

Anders

7 april 2013 22:57

Grym app! Tack för tipset!

http://www.hotellsodertalje.com

Sofie

8 april 2013 07:50

Varsågod :)

 
Ingen bild

Amanda

8 april 2013 15:05

Appen nedladdad och jag är med på kickstarten!
Tror även att råvarorna som är i säsong både smakar bättre och är billigare :) Ytterligare fördelar alltså!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards