Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 3 mars 2013

Tankar kring tjejklassiker, och smoothie med ägg och spenat?

Av Sofie - 3 mars 2013 19:11


 


På många bloggar har jag sett människor som har ägg och spenat i sina smoothies. Låter ju väldigt äckligt, men jag beslöt mig för att prova att göra det idag till mellis. Resultatet? Ärligt talat ingen direkt skillnad jämfört med "vanliga" smoothies. Fick lite annan färg pga av spenaten, och man kände att den var i men det smakade inte. Jag har läst att det ska bli krämigare med ägg i, det tycker jag inte det blev. Men det blev inte alls äckligt och "äggigt". Och ägg är ju en bra mättande produkt så om man vill få i sig den näringen är tydligen även smoothie ett bra alternativ.


Blåbärssmoothien (1 glas): Mixa samman drygt 1 dl blåbär, 1/2 apelsin hackad i bitar, 3 krm kardemumma, 1 ägg, 1/2 dl kvarg (eller mjölk/yoghurt) och 1 liten näve bladspenat.  


Har ni testat ägg och/eller spenat i smoothie? Har ni några bra recept med det i som ni kan dela med er av?


 


Som ni säkert vet gick Vasaloppet idag. Jag kollade lite på tv, och nu har jag blivit grymt taggad på att köra en tjejklassisker dvs. Tjej-vasan (30 km längdskidor), Tjej-Vansbrosimmet (1 km simning), Tjej-Lidingöloppet (10 km löpning och Tjej-Vätternrundan (100 km cykling) inom loppet av 12 månader. Men jag vet inte. Det vore en tuff utmaning, men säkert kul. Löpningen är jag inte orolig för, och inför simningen är det ju bara att gå till simhallen ett antal gånger innan för det är inte en så lång sträcka. Sedan har vi längdskidor, jag tror jag som mest har åkt 5 km och det var många år sedan, men det tror jag att jag skulle klara. Sist har vi då cyklingen, jag hatar att cykla, särskilt spinning, att träna inför att klara 100 km vore väldigt tufft mentalt (och fysiskt såklart). Jag tycker i och för sig om utmaningar. Dock har jag varken längdskidor eller cykel, och var ska jag träna här mitt i stan? Och sen är det nog roligare om man gör det med någon annan eller ett gäng, och alla dessa måste ju också vara motiverade och tycka att det är kul att träna för att det ska bli av. Jag får nog tänka igenom det här med tjejklassiker en gång till, och se om jag hittar någon annan halvgalen träningsmänniska som skulle vilja göra det. Eller så väntar jag ett eller ett par år. Men jag tänkte ändå fråga er eftersom jag vet att det är många "träningsmänniskor" som läser min blogg, har någon av er genomfört en tjejklassisker (eller vanlig klassiker eller en del av en klassiker)? Hur tufft var det? Hur mycket måste man träna om man satsar främst på att ta sig runt allt med en okej tid? Och är det någon annan som jag som sitter och funderar på att genomföra en tjejklassiker?


Annars önskar jag er en trevlig kväll :D

 
 
Ingen bild

Sofie

3 mars 2013 20:14

Jag gillar inte alls konsistensen av ett helt ägg i smoothien, så jag brukar ta bara äggvita :) Ett tips på en slags "green smoothie" är: äggvita, spenat, avokado, banan, ingefära och lite citronsaft :) Supergott!

Sofie

3 mars 2013 21:55

Åh det lät jättegott, det ska jag pröva :)

 
Ingen bild

Sofia

3 mars 2013 20:16

Jag har genomfört en tjejklassiker och en halvklassiker (halva distansen av alla "riktiga" lopp) + vasaloppet (öppet spår). Det är fantastiskt roliga lopp att köra eftersom det alltid är fullt med folk och alla är glada och trevliga. Angående en tjejklassiker så tror jag absolut inte att du skulle ha några problem att klara det, då man med en bra grundkondition och styrka klarar det galant. Det svåraste är kanske skidåkningen om du inte har åkt så mycket, eftersom det är ganska mycket teknik i längdskidåkning. Vad gäller cyklingen så tror jag att du klarar det även utan att träna inför det, som sagt så är en bra grunkondition och styrka och lite envishet allt som behövs:)

Sofie

3 mars 2013 21:27

Okej det låter ju bra :) Envishet kan jag nog ta fram om jag behöver det ;)

 
Victoria

Victoria

3 mars 2013 21:02

Har hört att kroppen tar upp proteinet bättre om ägget är tillagat, stämmer det? :)

http://kokospalm.blogg.se

Sofie

3 mars 2013 21:28

Ärligt talat ingen aning :)

 
Ingen bild

Carolime

3 mars 2013 21:04

Jag är precis som du supersugen på att genomföra tjejklassikern :) började åka skidor denna vinter men det kommer nog dröja några år innan jag kan göra den med tanke på hur mycket det kostar. Anmälningskosrnsder, resa dit, boende, utrustning m.m Ska dock köra tjejvasan nästa år, blir en bra början! :)

Sofie

3 mars 2013 21:28

Det låter som en bra start :)

 
Ingen bild

Elin

3 mars 2013 22:01

Jag blev sjukt sugen på att genomföra tjejklassikern när jag läste det här ;) Jag gick faktiskt runt idag och tänkte på om jag kanske skulle åka vasaloppet nån gång, men det får nog vänta ett par år tills jag blir lite äldre.. Jag fyller snart 16 :)

 
Marja - Baka Sockerfritt

Marja - Baka Sockerfritt

3 mars 2013 22:11

Jag har testat att ha lite ägg i smothie (inte ett helt), och tycker inte det gör någon större skillnad. Men det är ju en bra produkt näringsmässigt!

http://bakasockerfritt.se

 
Malin

Malin

4 mars 2013 06:49

Klassikergrenarna grejar du! Cyklingen kanske inte blir lika snabb utan träning men behövs inga enorma mängder. Jag cyklade cykelvasan i somras (10 mil) och det är ju rätt mkt mer grusväg etc som gör det tyngre, och så mycket cykel hade jag inte kört innan.

Längd är ju bra att öva lite innan, men samma där. Är målet att ta dig runt, öva teknik och åk efter dina förutsättningar. :)

http://www.malinstang.se

 
Anna

Anna

4 mars 2013 17:15

Är också grymt sugen på att genomföra tjejklassikern :) Men simningen känns ju lite lagom lockande...

http://lidenmentuff.blogspot.com

Sofie

4 mars 2013 22:02

Fast det är ju bara 1 km...

 
julia

julia

4 mars 2013 17:25

spenat, avokado, morötter - allt går i smoothie! :D

http://juliacapulet.blogg.se

 
Erika

Erika

4 mars 2013 18:44

Hej Sofie!
Tack för en superbra blogg :) alltid lika kul att kika in här :)

Jag har gjort 1,5 tjejklassiker! (Den halva innehöll bara löpning och cykling, de andra datumen passade tyvärr inte:() men skit samma! Det var inte det jag ville säga. Jag vill bara uppmuntra dig till att göra en tjejklassiker! Det är fantastiskt!! Utmaningen, spänningen, känslan, stämningen och sammanhållningen! Det är något av det roligaste jag gjort! Innan jag bestämde mig för att göra en tjejklassiker var jag hon som friidrottade och löptränade, Jag hatade att cykla och jag hade aldrig åkt skidor. Men jag bestämde mig för stt göra det ändå! Jag cyklade tjejvättern på min vanliga cykel och det var så kul!! Jag simmade (Piece of cake!) jag sprang (tufft!) och så kom skidåkningen. Jag som aldrig åkt skidor köpte ett par skidor och väntade på snön. På gymet stak-tränade jag och när snön sedan kom hann jag med att träna 3 gånger och sen var det dags. Jag var nervös och det var Så jobbigt!! Men jag klarade det :) fantastisk känsla!!!

Nu cyklar jag massor, jag springer ännu mer och på vintern åker jag skidor. Tjejklassikern kan ge så mycket! Det är bara att bestämma sig, man klarar så mycket pp vilja :).

Lycka till! Kram Erika

http://Ehjf.devote.se

Sofie

4 mars 2013 22:01

Tack vi får se hur det blir :) kram!

 
Ingen bild

Felicia

4 mars 2013 21:17

Mitt absoluta favorit recept för en otroligt krämig och god smoothie är att mixa ½ mogen avokado, 1 ½ dl yoghurt, 1 ½ dl fryst frukt (jag brukar ta hallon och mango) och 1 helt rått ägg. Jag lovar, det blir SUPER gott! Man kan variera vad man vill ha i såklart och man kan spetsa den med massa gott som t.ex chiafrön, vanilj, en skvätt juice, ersätta yoghurten med kokosmjölk m.m Drar man ner på yoghurten eller har i mer fryst frukt så blir det dessutom en underbar frozen yoghurt!! Testa! :D

Sofie

4 mars 2013 22:02

Ska testa :)

 
fanny

fanny

5 mars 2013 17:53

Här är en länk till min goda spenat smoothie! :D
http://ffannyelgstrand.blogg.se/2013/january/gron-frukost.html#comment

http://ffannyelgstrand.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards