Sofies Wellness

Alla inlägg under februari 2013

Av Sofie - 17 februari 2013 11:03


 


Dagens söndagsfrukost:

x Sesamknäckebröd med microägg, keso och basilika (och lite salt)

x Sesamknäckebröd med keso, avokado och pesto

x Kiwi

x Liten skål yoghurt blandat med mesquite toppat med pauluns müsli och bovetepuffar


De där påläggskombinationerna är helt underbara och återkommande favoriter. Har ni inte testat måste ni göra det. Lika gott på knäckebröd som mjuk bröd som riskakor. Vilka är era favoritpålägg??


Idag mår jag bättre, men jag behöver fortfarande vila. I huvudet är jag piggare så jag har fått en hel del matte gjort nu på morgonen, men har en hel del kvar och även andra läxor. Så detta kommer bli en seg söndagspluggdag hemma.


Och ni bör kika in här senare. Har en del recept och inlägg att dela med mig av. Svar på läsarfrågor, recept på krispig panerad fisk och ett recept på en helt underbart god brownie med två lager som är helt mjölkfri, glutenfri, vegansk och raw!!! Fast allt kommer förstås inte upp idag för det vore för mycket, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge ;)


 

Av Sofie - 16 februari 2013 16:35


 


Till lunch idag gjorde jag en pannkakstårta. Supergott :D Använde mitt nya grötpannkaksrecept men smaksatte med kaffe:


Kaffepannkakor med bär/kokosröra  (1 person)


1/2 dl rågflingor/fiberhavregryn/havregryn

1 dl kokt kaffe/vatten (jag tog 1/2 dl kokt kaffe och 1/2 dl vatten och det blev ganska svag kaffesmak, vill du ha starkare ta mer kaffe och mindre vatten)

1 mosad banan

2 ägg

1 tsk bakpulver


Några nävar frysta bär (jordgubbar, blåbär, hallon)

En skvätt kokosmjölk

Ev. en lite mesquite om du har det


1. Koka en halvportionsgröt som vanligt, dvs koka grynen med kaffe/vatten tills det blivit en grötig konsistens.

2. Under tiden blandar du ihop banan, ägg, och bakpulver i en skål. Rör ner gröten i resten av smeten.

3. Stek till 4 mindre pannkakor på medelhögvärme i en stekpanna/pannkaksjärn med olja/smör.

4. Tina bären och mosa samman med kokosmjölk efter smak, och ev. lite mesquite om du har det.

5. Gör en pannkakstårta där du mellan varje pannkaka brer över bär/kokossåsen.

6. Ät och njut!!


Lunch, frukost, middag, mellis, fika... :D


 


Och sjuk-Sofie försöker fortfarande att vila. Men det är svårt tycker jag att bara ligga still. Jag har precis varit upp och bakat en ny variant brownie att ha som efterrätt i kväll (recept kommer, eller jag har inte smakat än, men smeten var helt underbart god), men att stå uppe 1 timme i en timme var tydligen för mycket. Nu är jag alldeles yr och har huvudvärk. Smart Sofie väldigt smart :P Förutom att baka idag har jag läst grekiska pjäser (skolarbete), svarat på en del läsarfrågor på bloggen vilken tog mycket längre tid än jag trodde (och då har jag inte ens svarat på hälften haha), läst, kollat på nyhetsmorgon och kollat på början av en film och sedan stängt av den nästan på direkten. Nu borde jag plugga matte, men det vill inte mitt huvud som värker, så jag får nog göra något annat. Vad gör ni denna lördag? :D

Av Sofie - 16 februari 2013 10:13


 


Dagens frukost:

x Äpple/kanelgröt med cashewsmör och mjölk


Äpple/kanelgröt (1 person): Grovriv 1 äpple. Koka ihop 1/2 dl fiberhavregryn, 1/2 dl rågflingor (eller 1/2 dl fiberhavregryn/havregryn till), 2 1/2 dl vatten och det halva rivna äpplet. Krydda med en massa kanel och en gnutta vaniljpulver efter smak. Rör ev. i 1-2 äggvita för mer mättnad och protein. Servera gröten med resten av äpplet, och t.ex som jag gjorde med mjölk och cashewsmör!


Körde på en enkel och snabb frukostfavorit idag, äpple/kanelgröt. Jag gör ofta min gröt på fiberhavregryn, men för lite variation idag körde jag på hälften rågflingor.


 Och sen måste jag få beklaga mig lite också :P I torsdagskväll trodde jag att jag nästan var frisk. Men nehej, under fredagen mådde jag sämre igen. Jag fikade med en kompis efter skolan, och blev bara segare och segare. Väl hemma fick hela fredagskvällen spenderas i sängen med ipad, böcker och Ben and Jerrys (som jag alltid blir sugen på när jag är sjuk). Och idag är jag inte bättre. Vaknade kl. 6 mitt i en madröm där jag drömde att jag blev avkastad från en bro och när jag insåg att jag bara drömde kände jag att jag hade så ont i halsen att jag inte kunde svälja, en massa vatten och en bafucin hjälpte detta men somna om kunde jag minsann inte. Inte världens bästa start på helgen!!! Aja, man kan ha det värre. Men det får bli en dag i sängen igen, för att vila och inte bli sämre.


 


Ha en fin lördag!!!

Av Sofie - 15 februari 2013 08:24


 


Jag startar denna fredag med en god och stor frukost. Letade reda på mitt gamla favorit frukostmuffinsrecept jag gör i micron, och gjorde en ny variant, som ett muffinssvar på den ugnsbakade ballerinagröten. Precis lagom frukostsöta :D


Nyttiga ballerinamuffins (1 person)


Lager 1:

1/2 dl fiberhavregryn/havregryn

1/2 mosad banan

1 ägg

1 msk kakao

2 msk kvarg (kan uteslutas om man inte äter mjölkprodukter)


Lager 2:

1 msk fiberhavregryn/havregryn

1/2 mosad banan

1 äggvita

1 msk hasselnötssmör (kan bytas ut mot andra nötsmör som jordnötssmör, men blir lite annan smak då)


1. Blanda ihop allt till lager 1 i en skål, och allt till lager 2 i en annan.

2. Fördela nästan all smet av lager 1 i 2-4 muffinsformar (beroende på storlek). Fördela över lager 2. Och sist men inte minst det där lilla du sparade av lager 1.

3. In i micron på full effekt i ca 2-4 min eller tills de har stelnat.

4. Ät och njut. Jag hade även några frysta hallon på sedan, jag älskar när varmt möter kallt!!!


 


 


Ha en fin fredag :D


Av Sofie - 14 februari 2013 18:17


 


Rödbetor i glass? Har jag redan avskräckt er? Jag hoppas inte det! Det blev jättegott, om man gillar rödbetor vill säga. Som ni säkert vet är det Alla hjärtans dag idag och jag ville göra något kreativt nytt recept med "Alla hjärtans dag tema!, så det fick bli en glass med helt underbar rosa färg och smak. Som jag skrev häromdagen, grönsaker kan man ha i mycket!!


Alla hjärtans dag glass/Rödbetsglass (1 person)


1 rödbeta

1 banan

1 dl kvarg (eller turkisk yoghurt)

1 tsk kanel


1. Koka rödbetan mjuk i en kastrull i ca 20 min.

2. Skala den. Mixa tillsammans med banan, kvarg och kanel.

3. Lägg i en mindre burk, och frys ner i ca 2-3 timmar. Rör om då och då!!

4. Ät, njut och toppa med vad du vill!!


Ju större och ju mognare banan, ju sötare glass. Man kan även söta lite extra med honung/agave/stevia om man vill det!!!


Tycker ni inte om rödbetor eller inte vågar på er detta recept vet ni väl att ni kan göra liknande glass men med andra smaker? T.ex kvarg+mosad banan+kakao=Chokladglass, eller kvarg+hallon(ev. +kardemumma)=Hallonglass eller kvarg+mango(ev. +hackad chili)=Mangoglass. Man kan även röra i 1 redan elvispad äggvita, detta choklad/hasselnötsfluff eller detta kolafluff är säkert underbart att frysa och senare äta som glass. Är man vegan, testa detta glassrecept annars är det supergott att mixa några frysta bananer tillsammans med kakao och en skvätt kokosmjölk!


  Med kokosflingor, kakaonibs och cashewnötter som pluggmellis


     


Och spara gamla kvarg- och kesoburkar, perfekta att förvara hemmagjord glass, rester och mellanmål i!!!


Har ni lagat/bakat något särskilt idag med temat "Alla hjärtans dag"? :D

Av Sofie - 14 februari 2013 17:47


 


Dagens lunch:

x Pestobakad lax

x Quinoa

x Morotsbitar

x Grönkål/rödbetsfräs


Även idag blev det lunch hemma eftersom jag bara gick på förmiddagen i skolan, och sen var vi lediga MEN vi har en massa annat att göra hemma istället. Hursomhelst, jag och min lillebror (som är hemma sjuk) var grymt sugna på pestobakad lax. Så vi gjorde det till lunch. Det är jätteenkelt att göra, ta laxfileer, salta/peppra dem och bre över ett lager med pesto, in i ugnen på 200 grader i ca 15 min (våra var halvtinade så vi hade dem inne i dryga 20 min). Till min laxbit gjorde jag ett supergott fräs. Som ni kanske vet älskar jag rödbetor och grönkål, så det kunde inte bli fel när jag blandade det tillsammans och smaksatte med citron och vitlök:


Grönkål/rödbetsfräs (1-2 personer)


3-4 dl fryst grönkål i bitar (finns att köpa i påse)

2 skalade och grovrivna rödbetor

1 pressad vitlöksklyfta

1 msk citronsaft

salt o peppar


1. Fräs grönkålen i en kastrull så att den tinar.

2. Låt rödbetsriv, vitlök och citronsaft får fräsa med i ca 5 min.

3. Smaka av med salt och peppar!


Perfekt tillbehör till maten, massor av nyttigheter från grönsaker som man kanske inte så ofta äter :D


Sedan vill jag även ge ett tips på en "färdig"pesto:

 


Urtekrams (märket säljs på Coop) gröna pesto!!! Det finns pesto och det finns pesto. Självklart är den man gör själv godast och bäst, men man har kanske inte varje gång man vill ha pesto 1-2 krukor färsk basilika hemma och allt annat som behövs och kanske inte heller tiden eller orkar hålla på att mixa när man bara ska ha en sked av det. Då är "färdig"pesto mycket smidigare. Men efter att ha smakat Urtekrams inser jag att det verkligen är stor skillnad på vilket märke man köper. Det är svårt att beskriva smaker, men Urtekrams smakar liksom "starkare" än andra pesto med mycket basilika, den smakar mycket mera hemmagjord. Och det är kanske inte så konstigt när man sedan kollar innehållet och ser att den innehåller basilika som främsta ingrediens och inte olja eller potatisflingor (den innehåller det men inte som främst ingrediens), vilket många andra gör. Dessutom inga tillsatser och ekologisk. Bra tips, jag tycker om Urtekrams produkter i allmänhet (nej jag har inte blivit sponsrad), finns som sagt på Coop!!!


  Goaste laxen :P


Av Sofie - 14 februari 2013 08:36


Apropå gårdagens inlägg om att ost/kvarg/keso INTE är vegetariska fick en del respons. Och som jag misstänkte är en del av er mer insatta i det där än jag är, läs mer i kommentarerna, men tydligen är ICAs egna och Lidl kvarg helt vegetariska utan löpe med Arlas kesella inte är vegetarisk. Det kan alltså bero på vilket märke man köper, så håll utkik efter löpe på innehållsförteckningen!!!


Till dagens frukostinlägg istället:

 


Dagens frukost:

x Grötkaka med mesquite och hallon toppat med röra på kvarg, mosad banan, carob och hasselnötssmör


Jag fortsätter med temat "koka vanlig gröt och sedan göra något mer av det". Självklart kan man byta ut mesquite och hallonen mot annan frukt/bär och smaksättning:


Grötkaka med mesquite och hallon (1 person)


1 dl fiberhavregryn/havregryn

2 1/2 dl vatten

drygt 1 dl hallon

1 msk mesquite

1 ägg

1/2 tsk bakpulver


1. Koka gröt som vanligt på gryn och vatten. Koka även med hallon och mesquite.

2. Låt svalna något, rör sedan NOGA i ägg och bakpulver.

3. Lägg i en ugnssäker form, sätt in i micron på högsta effekt i ca 4 min, eller grädda i ugnen på 200 grader i ca 10-20 min.


 


Och nu ska jag bege mig till skolan. Vi hörs :D

Av Sofie - 13 februari 2013 20:18


Ett inlägg som har önskats under "Ni sätter rubriken". Kommer ni på fler idéer på rubriker, kommentera dem här!


Här kommer en drös goda vegetariska rätter:


- Linsbiffar


- Het röd linssoppa med squash och kanel



- Vegetarisk wrap med avokado/fetaoströra och linser (den godaste av alla rätterna här)


- Het linssoppa


- Linssoppa med timjansmak och fetaoströra


- Paj med quorn, pesto, soltorkade tomater och fetaost


- Rödbetssallad med fetaostkräm, rostade valnötter och champinjoner


- Tacoquornsallad


- Linsgryta med squash och kokos


- Quorn i tomatsås


- Lins- och grönsakssoppa med persilja


Vilka är era favorit veggorecept? Dela gärna med er!


Förresten, nyligen när jag bloggade om någon rätt som jag skrev var vegetarisk fick jag en kommentar om att den inte var det. Den innehöll nämligen keso. Jag har kollat upp det nu, keso, kvarg, riktig fetaost och de flesta andra ostar innehåller löpe (enzym från kalvmagar). De är alltså inte vegetariska! Visserligen äter man ju inte lika mycket djur som när man äter en stek, men man måste ändå döda djuret för att komma åt det (dock kan jag då anse att om djuret ändå ska slaktas för att man ska ha köttet så är det bättre om man använder alla delar av djuret). Ville bara skriva det iallafall så alla vet att det inte är helt vegetariskt (vilket jag länge trott och har skrivit i tidigare inlägg)! Dock fann jag någon här som har listat ostar som inte innehåller löpe. När jag till detta inlägg skulle ta fram vegetariska recept ur bloggarkivet försökte jag rensa de recepten med löpe, det är dock några ovan med fetaost, men då kan man ta Apetinas fetaost (som inte innehåller löpe) och i de som innehåller kvarg kan man ta turkisk yoghurt om man vill ha helt vegetariskt. Ja då vet ni det :)

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards