Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 26 februari 2013

Läsarfrågor del 4

Av Sofie - 26 februari 2013 17:11


Här kommer fler läsarfrågor:


Vad är din favorit rätt? :)


Svar: Oj vilken svår fråga. Det varierar från dag till dag. Jag tycker ofta det senaste jag åt var det godaste hehe och jag har lagat så mycket gott de senaste åren. Att välja ut en eller ens några stycken rätter är omöjligt. Men nu har jag faktiskt gått igenom hela middagsrecept-arkivet och valt ut alla rätter som jag minns som sådär extra goda och det blev hela 24 st. Här kommer dem helt utan inbördesordning: Vegetarisk Wrap, Lax med pesto med ugnsrostad sötpotatis, rödbetor, timjan och fetaost, Supergod het laxsoppa med bulgur, kokosmjölk och tomat, Färgglad tonfiskröra med rödbetor och pesto, Basilikalax med frästa grönsaker samt snabb tomatsås med oliver och timjan, Limekassler med grönsaksbulgur, Tacopaj, Oliv- och senapsbiffar med tomatbulgur, Rosa kycklingfärssås med rödbetor, bönor, squash och timjan, Renskavsgryta med soja, ingefära och grönsaker, Nyttig pizza, Hemmagjord pasta med kyckling och grönsakssås, Fisk- och räksoppa, Parmalindad pestokyckling med fetaostspenat och paprika, Quorn i tomatsås, Asiatisk lax med avokadokräm, Medelhavsfisk, Kycklingköttbullar, Fiskrullar med tapenade, lufttorkad skinka och squash, Kryddiga köttbullar med grönsaksmatvete, Italiensk kycklinggryta, Fisksaffransgryta, Köttfärsfyllda paprikor, Curryfisksoppa med bulgur


Nästa gång ni (eller jag) inte har någon aning om vad ni ska laga, gör något ovan. Bokmärkera detta inlägg i mobilen, så har ni alltid en hel drös rätter att välja på när ni står där i mataffären och inte har någon aning om vad ni ska köpa. De är alla rätter som jag tycker lite extra om :D


  Supersmarriga Medelhavsfisken!!


Du äter verkligen kokos till allt! är det nyttigt? vad jag har läst och hört så är inte kokos nyttigt alls då det innehåller massa dåliga mättade fetter. Har jag fel?


Svar: Jo jag tycker om kokos och det är nyttigt. Det innehåller mättade fetter, men det är skillnad på mättade fetter och mättade fetter. Kokos innehåller en massa nyttigheter (googla om du vill ha mer konkret näringsfakta) och då menar jag kallpressad kokosolja, kokosflingor och kokosmjöl. Att kokos har fått dåligt rykte beror nog på de där silvriga förpackningarna med kokosfett som är överprocesserade och rent av transfetter, dessa är inte bra.


Har funderat på det här med vaniljpulver, är inte det samma sak som vaniljsocker eller vad är skillnaden?


Svar: Nej vaniljsocker är inte samma sak som vaniljpulver. Vaniljpulver är rent pulver från vaniljstång som jag älskar att smaksätta med. Läs mer om det HÄÄÄR. Vaniljsocker är finmalet socker som smaksatts med vanilj. Vanillinsocker innehåller inte äkta vanilj utan det är smaksatt med det syntetiska smakämnet vanillin.


Kan inte du tipsa om något bra recept på vegetariska biffar? :)
(inte med quorn utan med olika grönsaker) har ju gjort vanliga falaflar men försöker komma på något annat med mer än bara kikärtor i och tänkte att du ksk har något bra recept? :)


Svar: Kolla in denna variant och denna variant linsbiffar :D


Vad använder du för kakao? :)


Svar: Jag använder den där vanlig kakaon man köper i mataffären med ett öga på förpackningen. Jag vet att det finns bättre raw varianter där mer nyttigheter bevarats, men här handlar det om prioriteringar. Jag kan inte köpa alla bra hälsokostprodukter, och då satsar jag hellre på de udda saker som mesquite och carob som man inte kan köpa någon billighetsvariant på vilket man kan med kakao. Jag har testat raw kakao, och jag tyckte inte det var någon särskild skillnad smakmässigt.


Hej! Mig veterligen så är det ur hälsoaspekt inte särskilt bra att dricka komjölk bl a då den innehåller laktos som är en polysackarid och därmed är "jobbigare" för kroppen att bryta ned. Eftersom den här bloggen heter som den gör antog jag att hälsoaspekten var viktig. :)
Min främsta anledning att skippa komjölken är att jag valt att äta
veganskt och då använder jag havremjölk istället för komjölk i matlagning eller till gröten. För de som är ovana så kan den mjölken kännas vattnigare och inte så speciell i smaken, men jag föredrar den framför sojamjölk. Men idag skall jag göra egen mandelmjölk! Min favoritsort i affären är från Alpro och kostar 25 kr, prova den vetja! Det är dyrt som du säger, men om man tittar ut miljösynvinkel så borde komjölk vara mycket dyrare än vad den är idag och kommer förmodligen bli det i framtiden. ;D
Tack och hej!


Svar: Det råder delade meningar med det här med laktos. Många människor är känsliga för laktos och utesluter det därför ur sin kost eller iallafall minskar på det. Personligen känner jag mig inte påverkad (som ont i magen, uppsvullnad mage, trötthet) av laktos jämfört med annan mat därför ser jag ingen anledning till att dra ner på det. Sedan häller jag inte i mig mängder av mejeriprodukter för det. Jag tror på att man kan äta allt men med måtta. Jag tycker om både sojamjölk och mandelmjölk, men med tanke på hur lite "ren" mjölk (alltså inte mejeriprodukter som yoghurt, fil, kvarg och keso) jag får i mig så vore det väldigt onödigt att köpa/göra sojamjölk och mandelmjölk då det mesta kommer hinna bli dåligt. Annars har jag hört att sojaprodukter i allmänhet för oss kvinnor ökar risken för cancer (är inte säker på hur mycket det stämmer), och havremjölk har jag aldrig provat.



Först vill jag bara säga tack för en härlig blogg med många bra recept :-)
Sen undrar jag, använder du ekologiska ingredienser? Verkar ex gå åt en hel del banan och det är ju en av de livsmedel som konventionellt besprutas hårdast!


Svar: Tack :) Jag är inte så insatt i det här med ekologiska produkter ärligt talat. Jag önskar att jag vore det och kunde alla skillnaderna mellan olika märkningar, och vilka produkter som är viktigare än andra att köpa ekologiskt ur olika perspektiv (hälsomässigt, miljömässigt, ekonomiskt, med tanke på djuren, smakmässigt). Men det är rent ut sagt en djungel om ni frågar mig, det är svårt som konsument att sätta sig in i det hela. Det finns märkningar som Krav-märkt, ekologisk, närdproducerat, MSC, nyckelhålmärkt, GMO (eller inte), rättvisemärkt mfl ... Men exakt vad betyder vad? Det kanske bara är jag som är dum, men jag tror att de flesta människor inte kan skillnaderna, och köper de märkta produkter "bara för att det är bra för något" vilket lättar deras samvete. Jag skulle vilja veta exakt vad som skiljer dem åt. Vilka är gjorda utan att besprutas? Vilka är närproducerade? Vilka är gjorda med bäst omständigheter för djuren, och får jobbar de människor som tillverkar maten under bra förhållanden?

Men som svar på din fråga: Oftast är det mina föräldrar som handlar hem all mat vi äter, och de köper ekologiskt ibland tror jag och ibland inte (men de tycker de är lika förvirrande som jag med alla olika märkningar). Och jag ser att bananerna här bredvid mig i köksskålen INTE är ekologiska, är bananer något som är bland det viktigaste att byta ut om man vill gå över till en mer ekologisk livsstil (någon som vet)?


Så apropå ekologiskt är jag väldigt ovetandes, och jag skulle bli väldigt glad om någon kunnigare kunde förklara för mig (och alla mina läsare som säkert också undrar) alla skillnader på de olika benämningarna och vilka produkter som är viktigare än andra att satsa på ekologiskt (från olika perspektiv)!! :D Hur mycket ekogiskt köper/äter ni?


Jag har en drös med ungefär lika många frågor till, men de svarar jag på någon annan dag!!!

 
 
Ingen bild

Sofia

26 februari 2013 17:36

Vad jag har hört angående om vilka produkter som är bäst att byta mot ekologiska, så är det:(Taget direkt från naturskyddsföreningens hemsida, de har bra information om mat och en del bra recept!)

-Kaffe
På kaffeplantager används ett av världens farligaste bekämpningsmedel som varit förbjudet länge i Sverige och EU. Det skadar - och dödar - både natur, djur och människor. Välj ekologiskt kaffe så gör du stor nytta för en liten kostnad.

-Bananer och vindruvor
Två frukter som är riktigt hårt besprutade. På bananodlingar används extremt miljöfarliga bekämpningsmedel som ger arbetarna och deras barn nervskador. Och vindruvor, med sina tunna skal, kan innehålla rester av flera kemiska bekämpningsmedel. I ett EU-stickprov på ett paket russin hittades till exempel rester av 26 olika bekämpningsmedel. Om du inte hittar ekologiska bananer, vindruvor, russin eller vin kan det alltså vara en idé att välja något annat.

-Mejeriprodukter
För några kronor extra kan du få ekologiska mejerivaror som gör stor nytta både i Sverige och i andra delar av världen. På hemmaplan bidrar du till friskare vatten, gladare djur, mindre gifter och att fler fåglar och blommor trivs. Och i länder som Brasilien behöver ingen regnskog skövlas eller natur och människor förgiftas för att svensk boskap ska få billigt foder.

-Kött
När du äter kött är det bäst att välja ekologiskt, av samma anledningar som för mejeriprodukterna. Finns inte ekologiskt, så är kött från svenska djur som betat utomhus ett bra alternativ. Men det viktigaste av allt är faktiskt att käka mindre kött överhuvudtaget.

-Potatis
Här gör du också en stor insats för en liten slant. Potatis är den gröda som besprutas mest i Sverige. En riktig skurk är King Edward - en kung som borde störtas!

Sofie

26 februari 2013 20:13

Tack det var bra info :)

 
Ingen bild

M

26 februari 2013 18:21

Hej!

Just gällande bananer är det väldigt viktigt att köpa krav och rättvisemärkt. De besprutas väldigt hårt och arbetarna som jobbar på bananplantagerna från försämrade livsvillkor, dör tidigare pga gifterna de får i sig. KRAV-märkningen visar att de inte är besprutade och håller miljömässig standard, Fairtrade-märkningen att de som arbetar på bananplantagerna från rättvisa löner och schyssta arbetsförhållanden. Köp ALLTID fairtrade/krav-bananer (märkningen brukar komma tillsammans) av den anledningen!!! Det gör tillochmed jag som är fattig student :)

Sofie

26 februari 2013 20:14

Okej då ska jag se till att mina föräldrar från och med nu alltid köper ekologiska bananer :)

 
Ingen bild

Broccoli lady

26 februari 2013 19:35

Angående vegobiffar. Har ett super recept som går att variera i oändlighet (eller i varje fall vad som verkar som en oändlighet).
Mixa en burk/tetra (ca 250-300 g) bönor/ärtor/kokta linser med 1 (eko)ägg, 3 msk mjöl (majsmjöl, mandelmjöl, bovetemjöl, vetemjöl -vad man föredrar), krydda med salt och peppar och våga prova lite olika kryddor som verkar goda ihop (spiskummmin, koriander, paprika/ basilika, vitlök, persilja/ soltorkadtomat crème/ pesto/ tapenade/ curry/ riven eller smulad ost [utan löpe]). Låt blandningen stå i kylen en stund, 15-30 minuter, forma sedan till biffar och vänd ev i mandelmjöl eller klicka ut biffar som steks på medelhög värme 2-3 min på varje sida. Räcker till 2-3 portioner beroende på tillbehören ;)

Sofie

26 februari 2013 20:17

Tack, det låter som ett grymt recept :D

 
Ingen bild

Elin

26 februari 2013 19:41

hej! jag är en ny läsare av din blogg sen ca 2 veckor och jag känner mig sjukt nöjd över fyndet! :)

själv handlar jag i princip allt ekologiskt, då det alternativet finns. viktigt att byta ut är bananer (som är otroligt besprutade), russin/vindruvor/vin - som innehåller mycket besprutning pga hög besprutning och tunnt skal på druvorna. kaffe & kakao är en annan sak som man bör byta ut och så även kött potatis och mejeriprodukter. dessa är väl numero uno om man vill börja någonstans. ofta kostar det inte många kronor extra, i alla fall inte bananer och tex mjölk. tycker det finns mycket förutfattade meningar om att eko är så himla dyrt, men jag är studerande utan studielån och jag får ut ca 5000 i månaden, jag bor förvisso gratis då min sambo betalar den biten under mina studier, men det är många andra utgifter också då vi har ett barn också, och min futtiga ekonomi klarar av att handla eko, då borde fler också klara det tycker jag :)

bla här finns info, finns mycket om man googlar och känner sig ambitiös :) men denna länk kan man väl likna vid ekobibeln för nybörjare, det är ju faktiskt naturskyddsföreningens uppmaningar! :) http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/5-viktiga-varor-att-byta-till-eko

Sofie

26 februari 2013 20:15

Tack, jag ska se till att vi börjar ändra på de där sakerna :)

 
Ingen bild

matilda

26 februari 2013 20:08

Det finns någon film som heter Bananas eller något som handlar om just bananodlingarna. Det var tydligen gifter där som skapade allvarliga hälsokonsekvenser hos arbetarna. Men just det företaget hette Dole tror jag, och det kanske inte är så nu (?). Men jag håller med om det där med ekologiskt är förvirrande, särskilt när det gäller bananer som odlas så pass långt från oss liksom...

 
Ingen bild

Lisa

26 februari 2013 21:09

KRAV är den svenska märkningen och för att en produkt ska få kalla sig ekologisk måste den vara KRAV-märkt eller ha någon annan märkning som garanterar att den är ekologisk om den kmr från Europa eller USA. Om det står att något är ekologiskt så är det så - sedan finns det somsagt olika märkningar för olika länder/kontinenter.

Rättvisemärkt handlar om att det är producerat under bra förhållanden. Detta är väl framförallt viktigt om det kmr från ett land utanför Sverige/eu (eftersom vi har så bra arbetsregleringar osv) och jag tkr ganska ofta att eko produkter från Asien/Afrika ofta också är fairtrade.

Vad gäller de andra märkningarna har jag lite dålig koll men jag kan verkligen tipsa om naturskyddsföreningens app "grön guide" till iPhone - superbra för att veta säsongsbetonad grönt, vilken fisk som är bra samt mer (de tar här alltså hänsyn till alla andra märkningar osv) Som en guide till handlingen.

Varför jag, eller ja min familj, handlar ekologiskt är helt enkelt för att det är bättre för oss och för planeten, det är värt de extra pengarna tycker vi absolut. Jag har svårt att vara så cyniskt att tro att människor bara handlar av egoistiska skäl för att "stilla sitt dåliga samvete", det är väl snarare bra att människor blir mer medvetna och gör någonting för denna jord. Vad gäller frukt och grönt är de ekologiska mer näringsrika då de får tillåtas mogna klart "på plantan"/i jorden eftersom deras näring utvecklas som mest under slutstadiet av mognaden. Konventionell odling skördar saker omogna - förlorar en massa näring,

Viktigast att köpa ekologiskt: bananer, vanilj, majs, potatis(spec svenskt!!!), kaffe. Sorry för den långa kommentaren och såg nu att många redan skrivit samma sak. :)

Sofie

28 februari 2013 22:00

Tack du gav visst en massa fakta som jag inte kunde innan :)

 
Ingen bild

Emelie

26 februari 2013 21:38

Hej! Jag köper och äter i princip bara ekologiskt samt kött ifrån gräsbetande svenska djur. Tex gröna gårdar alt. Kaprifol kött. Tycker att det är mycket bättre, både för djuren och ur ett hälsoperspektiv då dessa foder uppfödda djur samt odlade fisk. (köper vildfisk) så ger dem djuren en massa skit. Plus att foder uppfött ofta har mycket mer omega 6 i sig igenom maten m.m Sen grönsaker. Ekologiska paprika, tomat m.m måste vara eko enligt mig då de besprutas så hårt. Samt mejerier och smör. (helfeta naturliga produkter) får jag fråga, hur ser du på margarin och lätt produkter? :) väldigt intressant då många kost intresserade kanske tror mkt på slv. Osv. (jag själv är emot Livsmedelsverket och dess rekommendationer) men är kul och veta vad andra tycker. :) är själv väldigt insatt i kost och träning och brinner för det. Samt i ditt inlägg här uppe om kokosfett så skriver du att visst det är mättar fett men inte detsamma som de andra mättade fetterna. Tror du att mättat fett är farligt? Det är ju ett naturligt fett som vi till stora delar ör byggda av. Moders mjölken av mamman vi för när vi är små är mest mättade fetter. :) Med vänlig hälsning, Emelie

Sofie

28 februari 2013 21:59

Jag undviker margarin och lätt produkter. Om jag ska ha smör, grädde, creme fraiche etc ska det vara riktig och inte "fejk" varianter med tillsatser. Dock kör jag på lätt naturell yoghurt och lättkvarg, de innehåller inga extra tillsattsingredienser jämfört med de fetare varianterna.

Nej jag tror inte mättat fett är farligt, jag utesluter det inte alls utan äter det, men jag tror det är bättre att få i sig de enkel- och fleromättade fetterna om det är möjligt :D

 
Ingen bild

!!

26 februari 2013 22:13

Jag läser naturvetenskapliga kurser och vet att det inte finns skillnad på mättade fetter. Mättat fett är ohälsosamt då kroppen har svårt att bryta ner det och det verkar konserverande. Hur menar du när du säger att det är skillnad? Specificera dig

Sofie

27 februari 2013 08:14

Jag skriver bara vad jag hört/läst från flera olika håll, jag kan ärlig talat inte garantera att allt det stämmer och jag kan inte alla vetenskapliga begrepp. Självklart är mättade fetter mättade fetter, men det jag har hört är att kokosfett har medellånga fettsyror än t.ex smör som har långa och därför är bättre för kroppen, och att de ofta används direkt som bränsle. Men jag kan ha fel, jag bara hört ifrån så många håll att det ska vara bra. Annars är ju kokosmjöl bra för att det är väldigt fiberrikt, och den kallpressade kokosoljan innehåller laucinsyra och kaprylsyra och den är bra att steka i.

 
Ingen bild

Kristina

27 februari 2013 12:07

JA, hundratusentals som arbetar på de besprutade bananplantagerna dör eller får akuta nervskador varje år. BYT MOT EKOLOGISKT!

Och angående personen som skrev att mjölken borde bli dyrare ur miljösynpunkt: Mjölkpriserna måste först och främst höjas för att bönderna själva ska kunna överleva. När våra svenska bönder inte längre klarar sig (stor kris just nu) måste vi importera mjölken från andra länder med bland annat sämre djurskydd än det svenska. Men det är först då vi kan börja snacka om miljöpåverkan med längre transportsträckor osv.

Annars, tack för bra och inspirerande blogg!

Sofie

28 februari 2013 21:54

Japp idag har pappa köpt ekologiska bananer, och jag har sagt åt honom att det är viktigt att han fortsätter göra det :)

Intressant det där med mjölken och svenska bönder, det hade jag ingen aning om.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards