Sofies Wellness

Alla inlägg den 25 februari 2013

Av Sofie - 25 februari 2013 14:42


Det var ett tag sedan jag lagade den ultimata snabbmaten när man är ensam hemma och har en del rester. Det jag snackar om är stekt och krämigt ris/bulgur/quinoa/matvete/liknade. Fräs de grönsaker du har hemma, rör i färdigkokt ris/bulgur/liknande, krydda med några kryddor du är sugen på, ev. något proteinkälla som en halvbit överbliven lax/ lite köttfärsrester/kokta linser och rör slutligen i ett ägg som gör det hela krämigt.


 


Idag gjorde jag en variant på överbliven kokt bulgur och en halvöppnad burk tonfisk, sedan kryddade jag den hett:


Krämig tonfisk/bulgurröra (1 person)


2 schalottenlökar

1/2 röd paprika

1-2 tsk paprikapulver

1/2 tsk chilipulver

1 krm kayennpeppar

2 msk tomatpure

ca 1 halv burk tonfisk (ca 1 dl)

1 dl kokt bulgur (eller annan kolhydratskälla)

1 ägg

salt o peppar

smulad fetaost


1. Finhacka löken och skär paprikan i mindre bitar. Fräs i en stekpanna i några minuter tills löken blivit mjuk.

2. Krydda med paprikapulver, chilipulver och kayennpeppar. Rör i tomatpure, tonfisk och kokt bulgur.

3. Rör slutligen i ett ägg för att få det hela krämigt. Smaka av med salt o peppar.

4. Servera med sallad och toppa gärna med lite smulad fetaost!!


Se tidigare rätter då jag fräst ihop lite efter vad jag har haft hemma med bulgur/grönsaker/kryddor/ägg här: Stekt bulgur med linser, ingefära och chili, Stekt bulgur med kyckling på asiatiskt vis och Stekt bulgur med julskinka och grönsaker


 


Testa nästa gång ni har rester i kylskåp: Stek vad du har kylskåpet. Kycklingbitar, grönsaker i alla former, svamp, ost, sallad, köttbitar, lök, fiskbitar, linser, kolhydratkälla (som bulgur, ris, quinoa, matvete) och kryddor. Häll sedan på ett ägg och allt blir till en krämig och god röra! Enkelt och snabbt och går att varieras på miljoner sätt :)

Av Sofie - 25 februari 2013 08:41


 


I helgen bakade jag en sats knäckebröd. Jag använde som grund ett recept jag tidigare använt och freestylade från det. Blev supergott och krispigt:


Fröigt Knäckebröd (ca 20 bitar)


3 dl valfria frön/frökärnor (jag tog 1 dl sesamfrön, 1 dl pumpakärnor, 1 dl solroskärnor)

2 dl valfritt mjöl (jag tog 1 dl havregrynsmjöl och 1 dl mandelmjöl)

2 dl valfria gryn (jag tog 1 dl havregryn och 1 dl rågflingor)

1/2 tsk salt

2 1/2 dl vatten

ev. lite rosmarin eller annan krydda


1. Bara att blanda ihop allt till en smet. Jag toppade delar av mitt knäckebröd med rosmarin.

2. Smeta ut tunt på en bakplåtsklädd (jag tog aluminiumfolie efter mitt papper var slut) bakplåt. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 10 min.  Ta ut och skär i fyrkantiga bitar.

3. Sätt in i ugnen igen ca 25 min tills de stelnat.

4. Ta ut och låt svalna. Förvara dem torrt i en burk!


   


Och till dagens frukost fick dessa knäckebröd vara med:

 


x Davosgröt med pepparkakskrydda och bär

x Fröigt knäckebröd med keso, kokt ägg och lite extra rosmarin på toppen


Davosgröt med pepparkakskrydda och bär (1/2 frukostportion, men lagom för 1 person med matiga knäckemackor till): Blanda ihop 1/2 dl fiberhavregryn eller andra gryn med 1 1/2 dl naturell yoghurt, 1/2 tsk pepparkakskrydda, 1/2 dl hallon och 1/2 dl blåbär!! Äts antingen på direkten men fungerar annars utmärkt att göra på kvällen, sätta in i kylskåpet under natten och ta ut och äta direkt en stressig morgon.


Davosgröten ovan är en av mina favoritdavosgröter. Supergott!!


 


   Idag är det första riktiga dagen på lovet. Men jag ska plugga haha eftersom vi har så mycket :S Jag har bestämt mig för att jag ska ha några riktiga pluggdagar då jag pluggar järnet och sen ska jag känna mig helt fri de andra dagarna. Så nu ska jag minsann sätta igång och få så mycket gjort som möjligt.

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards