Sofies Wellness

Alla inlägg den 24 februari 2013

Av Sofie - 24 februari 2013 17:48


 


Jag har tidigare gjort morotskakagröt, mini morotskaka, raw morotskakabollar, morotskakacupcakes, morotskakasmoothie och morotskakapannkakor. Efter dagens mellisexpriment välkomnar jag även morotskaka kvargen i morotskaka-recept-familjen.


Morotskaka kvarg (1 person)


3/4 dl finriven morot (ca 1 liten morot)

drygt 1 dl kvarg eller turkisk yoghurt

1 tsk kanel

pyttelite torkad ingefära (det rör sig om mindre än 1/2 krm)

1 krm vaniljpulver

1 tsk agave eller honung (går säkert att söta med mosad banan med)

några valnötter


1. Blanda ihop riven morot, kvarg, kanel, ingefära, vaniljpulver och sötning. Smaka av.

2. Lägg upp på ett fat och toppa med några hackade valnötter, lite mer riven morot och ringla ev. över lite honung/agave.


Passar säkert underbart att toppa gröten eller liknade till frukost också. Gillar man inte det lilla tuggmotståndet man får ifrån morotsrivet kan man mixa ihop alltihopa med en stavmixer. Och om man vispar 1 äggvita fluffigt, och sedan rör ihop tillsammans med det ovan och fryser ner ett par timmar skulle det inte förvåna mig om man får smaskens morotskakaglass :D


Av Sofie - 24 februari 2013 10:35


 


Idag exprimenterade jag fram ett helt nytt recept, frukostwrap som man kan skär i bitar till rullar!! Själva wrapen fick apelsinsmak och fyllningen choklad/apelsinsmak. Blev jättegott, ni måste pröva. Apelsinen och kakaon går såklart att byta ut mot andra smaksättningar. Själv har jag en massa idéer på hur jag ska smaksätta detta recept på andra sätt, imorgon får det nog bli en wrap med citron/ingefära/hallon smaksättning. Som vanligt när jag lagar frukost/bakar och vill ha det lite sött så sötar jag med banan, sedan brukar jag utgå från 1 dl gryn (som gröt) men om jag sötar med banan brukar jag ta lite mindre gryn så att det blir lagom till frukost. Sedan ett ägg, eller en äggvita, eller både ägg+äggvita men då brukar jag inte ha någon kvarg/keso/yoghurt i receptet. Och slutligen smaksättning, som jag varierar. Det är så jag "tänker" när jag gör frukost, jag vet att det är ungefär lagom för mig. Om ni kollar på de flesta gröter, frukostmuffinsar, chokladbollröran, mina frukostkakor, grötpannkakor, havrepannkakor etc så ser ni att de utgår från ganska lika grund. Det är inte så svårt :D


Frukostwrap/rullar med apelsin/kakao (1 person)


Wrapen:

3/4 dl fiberhavregryn (eller andra gryn)

2 krm bakpulver

1/3 mosad banan

1 ägg

rivet skal från 1 apelsin

en skvätt naturell olja (som kokosolja eller rapsolja)


Fyllningen:

3/4 dl kvarg (eller turkisk yoghurt)

2/3 mosad banan

2 tsk kakao

saften från 1/2 apelsin

lite mer kakao att "strössla" över


1. Blanda ihop gryn, bakpulver, banan, ägg och apelsinskal till wrapen.

2. Lägg ett bakplåtspapper (jag tog aluminiumfolie då mitt bakplåtspapper var slut) på en bakplåt. "Smöra" med en skvätt olja.

3. Bre över smeten tunt i en cirkel på det smörade bakplåtspappret. Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 5 min.

4. Blanda ihop kvarg, mosad banan, kakao och apelsinsaft.

5. När wrapen är klar, ta en stekspade och "dra av" den från bakplåtspappret. Bre över fyllningen.

6. Rulla ihop till en wrap. Skär ev. i mindre bitar till rullar, eller ät den helt som den är. "Strössla" över lite extra kakao.


Det var lite svårt att skära rullen i bitar, fyllnigen rann ut, jag skar upp halva och sen gav jag upp. Därför ser det inte jättebra/gott ut på bild, och min kamera ville inte heller sammarbeta med ljuset så det blev halvtaskiga bilder. Men man kan skära upp hela om man vill, men det blir som sagt inte så bra på bild om man ska fotografera.


 


 


Steg för steg (men som sagt kameran ville inte riktigt vara med idag):


       


Och idag skiner solen vackert, vilket alltid gör mig extra glad. Snart vår kanske? :D Idag har jag sovit till 8, lagat denna fantastiska frukost och kollat klart på filmen (A Royal Affair, superbra!!) som jag inte orkade se klart på igår kväll. Nu ska jag bege mig ner på stan och träffa en kompis precis som igår, men en annan kompis och istället för att kolla på kläder ska vi leta present åt en av hennes kompisar och käka lunch ute. Trevligt!! Annars har jag inga direkta planer för dagen, men jag ska nog bara ta det lugnt och läsa Lars Kepler som är mitt nya "svenska deckare"-beroende. Ha en fin söndag, och ni som åker skidor, åk lite för mig med, jag önskar att jag vore ut i skidbacken!!!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards