Sofies Wellness

Alla inlägg den 17 februari 2013

Av Sofie - 17 februari 2013 20:23


Dessa läsarfrågor handlar i grund och botten om samma sak. Här svarar jag på dem tillsammans, vilket ledde till att jag kom in allmänt på min syn på hälsa. Men det tycker ni säkert också är intressant att läsa:


Hej din blogg är jätte spännade måste jag säga!
undrar bara om du hade kunnat typ lägga ut en bild på hela dig, för du verkar äta såna "speciella " rätter som jag aldrig hört ïnnan så skulle vilja se hur din form är, du verkar vara i bra form med maten men ger eller har den gett något resultat sen du började med det? typ viktuppgång eller viktnedgång? :)


Hej bra blogg!!
kan du inte lägga ut en bild på hela dig? hur mycket väger du och hur lång är du?
innehåller din mat många kalorier ? :)
tack för super inlägg!!


kan du inte börja skriva upp hur mycket kcal allt innehåller?


hej jättebra blogg har du!
undrade bara om du vet hur många kalorier eller så din mat innehåller och om det är mycket typ fett eller mycket protein i det du lagar..du verkar vara i fin form och så men hittar ingen bild på hela dig..hade varit kul o veta hur du ser ut i helhet och hur lång o vad du väger..du är en jättebra inspiration :)
jättegulligt om du svarat i ett inlägg :)


Svar: Jag räknar inte kalorier och håller inte koll på min vikt för jag tycker inte alls det är viktigt för mig eller för hur jag mår. Därför kommer jag inte heller skriva ut det här. Jag har tidigare skrivit om vikt här och här, och ett inlägg om varför man inte ska räkna kalorier här. Jag har inget behov av att lägga ut en bild på mig i bikini, och säga "kolla in min kropp" som så många andra hälsobloggar gör, eller visa upp en bild där jag pekar ut allt jag är missnöjd med. Jag vill inte heller lägga upp "inspirationsbilder" på hur andra ser ut. Jag strävar inte efter att se ut som någon annan.


Hälsa är så mycket mer för mig än hur jag ser ut, även om jag visst bryr mig om hur jag ser ut, det förnekar jag inte, det är så coolt hur man kan förändra kroppen med bra kost och träning, men det handlar så mycket om känslan också, Hur jag mår! Den där välmående känslan som är så svår att beskriva i ord. Jag tror starkt på en balans mellan att må bra på insidan, näringsrik mat och regelbunden träning. Sträva efter att må bra på alla sätt, men inte att må perfekt, för det är ett omöjligt ideal som man bara mår dåligt av att sträva efter! Jag älskar ordet balans. Jag är inte den där perfekta personen som alltid är glad, slutar äta precis när jag är mätt, tränar alla pass som planerat och aldrig får ångest över saker och ting. Ibland får jag kommentarer från människor som verkar vara irriterade på att jag alltid är så "perfekt och hälsosam" men nej det är jag verkligen inte och det har jag aldrig påstått. Jag har mina dåliga dagar då jag bara vill krypa ner under täcket, och det är okej, livet är inte alltid på topp.


Jag är så glad att mina föräldrar aldrig under hela min uppväxt har pratat om kalorier och vikt eller hållit på och trixat med en massa dieter. Jag är så glad att när mitt 14-åriga jag blev intresserad av hälsa/mat/träning och sökte inspiration och förebilder fann jag bloggar som PT-Fias m.fl som inspirerade till helhetstänket, må bra från insidan och hälsa på lång sikt utan förbud och måsten, där mat var något man njöt av, träning var något roligt man längtade efter, att känna efter mättnadskänslor är bättre än kaloriräkning och där grötfrukost var den bästa måltiden på dygnet, där jag fick höra "Ingenting är så onyttigt att man aldrig kan äta det, samtidigt som ingenting är så nyttigt att man alltid kan äta det".


Med detta sagt vill jag även re-posta det viktigaste jag skrev i ett inlägg i Maj 2012 angående syftet med bloggen under rubriken "Inspiration till 100 %":

Det här är bloggen där jag vill att man ska finna matinpiration. Det ska vara gott, enkelt och nyttigt, det är mina tre beskrivande ord för matlagning.


Det här är inte utseendebloggen där allt handlar om kalorier och vikt. Här äter vi för att må bra! Om vi äter sådannt som vi mår bra av behöver man inte tänka alls på saker som vikt, övervikt och kalorier, det fungerar oftast då automatiskt.


Det här är inte bloggen där vi förbjuder oss själva att äta saker. Utan vi njuter och äter av sådant som är gott och vi mår bra av.


Här använder vi oss av så mycket naturliga produkter som möjligt. Vi är inte rädda för energirik mat sålänge den är naturlig och näringsrik.


På denna blogg vet vi att det är helheten och att leva hälsosamt långsiktigt som är det viktiga. Att jojobanta, köra pulverdieter, skippa måltider vet vi inte kommer att hålla i längden. Det gäller att finna balansen i sitt liv för att det ska hålla hela livet ut.


Här finner vi matglädje. Matlagning på ett hälsosamtvis är inget tråkigt (som många tror) och allting ska vara äcklig för det är det verkligen inte. Det är kul att exprimentera sig fram och finna nya favoriter. Särskilt om man använder sig av riktiga råvaror och inte Knorrs pulversoppmix.


Hela inlägget kan ni läsa HÄÄÄR om ni har missat det!!!


Gamla egobilder i samband med träning, endorfinhög eller vadå...

Av Sofie - 17 februari 2013 15:15



Vad sägs om en krämig och supergod brownie med två lager? Dessutom mjölkfri, glutenfri, vegansk och raw och fylld med en massa nyttigheter. Liknande min gamla raw chokladkaka men med yttligare att lager. Varsågod, här har ni receptet:


Underbart god, krämig och nyttig brownie (ca 12 st större bitar - ca 24 st mindre bitar)


Lager 1:

2 1/2 dl urkärnade dadlar (ca 12 st)

2 1/2 dl blandade valfria nötter eller frön (jag hade 1 dl mandlar, 1 dl valnötter och 1/2 dl solroskärnor)

1/2 dl kakao

1 dl kokt kaffe (byt ut helt/delar mot vatten om du inte gillar kaffesmak så mycket)

1/2-3/4 dl rostade och skalade hasselnötter (går säkert även med orostade och oskalade med, men det är godast med rostade och skalade)


Lager 2:

2 bananer

1 avokado

1 dl hasselnötssmör (eller annat nötsmör man gillar)

1 1/2 dl kakao

1 dl blåbär

1 dl hallon (eller mer blåbär)

5 msk agave eller honung


1. Mixa samman dadlar och nötter i en matberedare. Tillsätt kakao och kaffe och mixa till en krämig smet.

2. Tillsätt hasselnötterna, och mixa en kort stund, de ska nämligen inte alls mixas sönder utan var "bitiga" och crunchiga.

3. Lägg hela smeten i en avlång form.

4. Mixa bananer, avokado, hasselnötssmör, kakao, blåbär, hallon och agave/honung. Bre andra lagret över det första lagret i formen.

5. Sätt in i frysen, och den är stelnad och klar att äta efter ca 3 timmar.

6. Om du inte äter upp allt på en gång: Förvara i frysen, och ta ut ett tag innan servering så att den inte är stenhård!!


Och glöm för guds skull inte att slicka bunkar, matberedare, slickepottar och skedar med överbliven smet på. Sååå gott :D Inspiration till receptet fick jag på PT-Fias blogg, men som oftast när jag använder andras recept gör jag min egna variant av det.





Chokladälskarens dröm. Som ni ser toppade jag min bit med mango igår kväll, supergott :D Ska gå och ta en bit nu till mellis/fika!!

Av Sofie - 17 februari 2013 11:03


 


Dagens söndagsfrukost:

x Sesamknäckebröd med microägg, keso och basilika (och lite salt)

x Sesamknäckebröd med keso, avokado och pesto

x Kiwi

x Liten skål yoghurt blandat med mesquite toppat med pauluns müsli och bovetepuffar


De där påläggskombinationerna är helt underbara och återkommande favoriter. Har ni inte testat måste ni göra det. Lika gott på knäckebröd som mjuk bröd som riskakor. Vilka är era favoritpålägg??


Idag mår jag bättre, men jag behöver fortfarande vila. I huvudet är jag piggare så jag har fått en hel del matte gjort nu på morgonen, men har en hel del kvar och även andra läxor. Så detta kommer bli en seg söndagspluggdag hemma.


Och ni bör kika in här senare. Har en del recept och inlägg att dela med mig av. Svar på läsarfrågor, recept på krispig panerad fisk och ett recept på en helt underbart god brownie med två lager som är helt mjölkfri, glutenfri, vegansk och raw!!! Fast allt kommer förstås inte upp idag för det vore för mycket, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge ;)


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards