Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 13 februari 2013

Önskeinlägg: "Vegetarisera" mera - Goda vegetariska rätter!

Av Sofie - 13 februari 2013 20:18


Ett inlägg som har önskats under "Ni sätter rubriken". Kommer ni på fler idéer på rubriker, kommentera dem här!


Här kommer en drös goda vegetariska rätter:


- Linsbiffar


- Het röd linssoppa med squash och kanel



- Vegetarisk wrap med avokado/fetaoströra och linser (den godaste av alla rätterna här)


- Het linssoppa


- Linssoppa med timjansmak och fetaoströra


- Paj med quorn, pesto, soltorkade tomater och fetaost


- Rödbetssallad med fetaostkräm, rostade valnötter och champinjoner


- Tacoquornsallad


- Linsgryta med squash och kokos


- Quorn i tomatsås


- Lins- och grönsakssoppa med persilja


Vilka är era favorit veggorecept? Dela gärna med er!


Förresten, nyligen när jag bloggade om någon rätt som jag skrev var vegetarisk fick jag en kommentar om att den inte var det. Den innehöll nämligen keso. Jag har kollat upp det nu, keso, kvarg, riktig fetaost och de flesta andra ostar innehåller löpe (enzym från kalvmagar). De är alltså inte vegetariska! Visserligen äter man ju inte lika mycket djur som när man äter en stek, men man måste ändå döda djuret för att komma åt det (dock kan jag då anse att om djuret ändå ska slaktas för att man ska ha köttet så är det bättre om man använder alla delar av djuret). Ville bara skriva det iallafall så alla vet att det inte är helt vegetariskt (vilket jag länge trott och har skrivit i tidigare inlägg)! Dock fann jag någon här som har listat ostar som inte innehåller löpe. När jag till detta inlägg skulle ta fram vegetariska recept ur bloggarkivet försökte jag rensa de recepten med löpe, det är dock några ovan med fetaost, men då kan man ta Apetinas fetaost (som inte innehåller löpe) och i de som innehåller kvarg kan man ta turkisk yoghurt om man vill ha helt vegetariskt. Ja då vet ni det :)

 
 
Ingen bild

signesgoda.blogg.se

13 februari 2013 20:52

jag älskar vegetarisk mat och gör ofta dina linsbiffar, fast ''piffar'' till dem lite, de går ju att variera till det oändliga !! Kika gärna in hos mig. igår gjorde jag kikärtsbollar med het äppelcurrydressing och quinoasallad :)

Sofie

14 februari 2013 08:53

Ska kika in din blogg :D

 
Linnéa

Linnéa

13 februari 2013 21:36

JAg är pesci-vegetarian och lägger upp en del vegetariska recept på min blogg! Du borde testa squash och halloumibiffarna jag postade idag, de är jättegoa!

http://sockerfritt.blogg.se

Sofie

14 februari 2013 08:51

Ja jag följer din blogg redan :D

 
Ingen bild

Ellen

13 februari 2013 21:53

Hej!
ICAs egna kvarg innehåller ingen löpe, i alla fall inte den magra varianten :-)

 
Sofia

Sofia

13 februari 2013 21:54

Min kompis har full koll på det där; lovar att återkomma ifall jag får reda på exakta osttyper! :)

http://sofaja.devote.se

 
Ingen bild

missy

13 februari 2013 21:57

* kommer tillbaka och kommenterar här. Äkta fetaost och äkta halloumi är alltid utan animalisk löpe. Det finns cottage cheese (från Lindahls mejeri och Valio, samt Lidl har något, minns ej märke). Kvarg känner många igen som kesella, men Icas egna- löpefri, och Lidl igen. Veggosar! Det finns hopp!! Proteinrika mozzarellan finns löpefri från coop xtra, zeta och Ica. Dessa är basicvarorna jag sett mest förekomma här och som verkar ligga i intresse. So enjoy!!

 
Emma

Emma

13 februari 2013 22:17

Va?! Hade ingen aning om att det var så - trodde verkligen att keso, kvarg och liknande räknades som veggo. Men där ser man, lär sig något nytt varje dag :-)

http://Emmabarremyr.blogg.se

Sofie

14 februari 2013 08:50

Kolla på de andra kommentarerna till detta inlägg, det finns undantag :)

 
Veronica

Veronica

13 februari 2013 23:06

Kvarg från Lidl eller ICAs egna märke innehåller inte löpe:) Tror även jag sett keso på Lidl som inte innehåller löpe. Det finns ostar t ex från Falbygden som säljs i många affärer. De har tex en hård fårost som är jättegod att ha på mackan för den som inte vill äta animaliskt alls.

http://matforendam.blogspot.se

 
Ingen bild

vs

13 februari 2013 23:11

härlig blogg

Sofie

14 februari 2013 08:49

Åh tack :)

 
Ingen bild

Nina

30 juni 2013 19:49

Hej, googlade runt lite på om Lindahls keso inehåller animalisk löpe eller ej och hittade det här inlägget: https://sv-se.facebook.com/lindahlsmejeri/posts/229322460457719 där Lindahls skriver att det tyvärr innehåller animaliskt löpe. Dåligt av dom att missa att skriva med det i innehållsförteckningen.

 
Ingen bild

Mika

31 juli 2013 15:19

Arla har tagit bort den animaliska löpen i nästan alla sina ostar, utom de lagrade. Läs på förpackningen, står det ystensym är de "okej".

I övrigt vill jag bara säga att det inte finns något som heter pesci-vegetarian. Nån måtta får det vara;)
Ordet antyder dessutom (tycker jag) att fiskar är vegetativa, dvs att de saknar känslor och ej kan uppleva smärta. Inget kunde vara mer fel.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards