Sofies Wellness

Alla inlägg den 13 februari 2013

Av Sofie - 13 februari 2013 20:18


Ett inlägg som har önskats under "Ni sätter rubriken". Kommer ni på fler idéer på rubriker, kommentera dem här!


Här kommer en drös goda vegetariska rätter:


- Linsbiffar


- Het röd linssoppa med squash och kanel



- Vegetarisk wrap med avokado/fetaoströra och linser (den godaste av alla rätterna här)


- Het linssoppa


- Linssoppa med timjansmak och fetaoströra


- Paj med quorn, pesto, soltorkade tomater och fetaost


- Rödbetssallad med fetaostkräm, rostade valnötter och champinjoner


- Tacoquornsallad


- Linsgryta med squash och kokos


- Quorn i tomatsås


- Lins- och grönsakssoppa med persilja


Vilka är era favorit veggorecept? Dela gärna med er!


Förresten, nyligen när jag bloggade om någon rätt som jag skrev var vegetarisk fick jag en kommentar om att den inte var det. Den innehöll nämligen keso. Jag har kollat upp det nu, keso, kvarg, riktig fetaost och de flesta andra ostar innehåller löpe (enzym från kalvmagar). De är alltså inte vegetariska! Visserligen äter man ju inte lika mycket djur som när man äter en stek, men man måste ändå döda djuret för att komma åt det (dock kan jag då anse att om djuret ändå ska slaktas för att man ska ha köttet så är det bättre om man använder alla delar av djuret). Ville bara skriva det iallafall så alla vet att det inte är helt vegetariskt (vilket jag länge trott och har skrivit i tidigare inlägg)! Dock fann jag någon här som har listat ostar som inte innehåller löpe. När jag till detta inlägg skulle ta fram vegetariska recept ur bloggarkivet försökte jag rensa de recepten med löpe, det är dock några ovan med fetaost, men då kan man ta Apetinas fetaost (som inte innehåller löpe) och i de som innehåller kvarg kan man ta turkisk yoghurt om man vill ha helt vegetariskt. Ja då vet ni det :)

Av Sofie - 13 februari 2013 09:56


 


Dagens brunch:

x Grötpannkakor med kanel toppat med en apelsin/kakaoröra, apelsinbitar, kokosflingor och hasselnötssmör


Grötpannkakor med kanel (1 person)


1/2 dl fiberhavregryn/havregryn

1 dl vatten

1/2 mosad banan

2 ägg

1 tsk bakpulver

1 dl finriven morot

1/2 msk kanel


1. Koka en halvportionsgröt som vanligt, dvs koka grynen med vatten tills det blivit en grötig konsistens.

2. Under tiden blandar du ihop banan, ägg, bakpulver, morot och kanel i en skål. Rör ner gröten i resten av smeten.

3. Stek till 4 mindre pannkakor på medelhögvärme i en stekpanna/pannkaksjärn med olja/smör.

4. Toppa med vad du vill. Ni ser ovan vad jag hade, och röran bestod av en rejäl klick kvarg utblandat med kakao och apelsinsaft!!


Helt underbart goda, ett nytt favoritpannkaksrecept. Man känner grötsmaken men samtidigt är det pannkakor. Lyx på hög nivå :D Och dessa kan man ju äta till frukost, brunch, lunch, middag och mellanmål (men då kanske halva receptet om man inte är väldigt hungrig)... Kanel kan man ju byta ut mot andra kryddor som kardemumma, pepparkakskrydda, kakao, mesquite, ingefära, carob eller vaniljpulver. Och morötterna kan man skippa, eller kanske riva i någon annan grönsak?


 


     


Och hur är det med sjuklingen Sofie då? Jo jag var i skolan igår och det gick finfint. Men idag är det friluftsdag och träna det kan jag inte. Så jag har istället sovit närmare 10 timmar i natt, vilket är ovanligt för mig men jag antar att jag behövde det. Nu ska det tas igen det jag missade i måndags och annat plugg ska göras. Sedan blir det antagligen en lugnare promenad med en kompis som inte heller är helt kry för att vara med idag i skolan.


Idag är det som ni säkert vet onsdag vilket brukar betyda onsdagsutmaning här på bloggen. Men ärligt talat glömde jag helt bort det igår och skrev aldrig något fint inlägg som kom upp imorse. Jag var taggad på att köra något fysiskt denna vecka, men det kan jag ju inte göra. Så jag tror att vi istället skippar denna vecka, och så kör vi något extra HÅRT men KUL nästa onsdag :D


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards