Sofies Wellness

Alla inlägg den 10 februari 2013

Av Sofie - 10 februari 2013 10:19


     


Dagens frukost:

x Morot/hallon/vaniljgröt varvat med kolafluff toppat med ett hallon och några kokoschips


Dagens frukost var helt underbart god. Jag varvade min gröt med ett kolafluff (receptet till fluffet kommer från Emma), om man inte har carob kan man byta ut det mot kakao, men då blir det mer av ett chokladfluff (men det är ju inte fel det heller...). Som ni vet älskar jag gröt, och jag varierar det på miljoner sätt, bla med olika frukter och bär. Men kan man inte då ha grönsaker i gröten? Jag har ju gjort en morotskakagröt med morötter innan men den smakade ju morotskaka inte morötter. Så jag exprimenterade lite med att ha morötter i gröten idag igen, och det blev faktiskt bra, det smakar inte så mycket men bidrar med mer mättnad och näring. Jag har läst om människor som har blomkål, pumpa och sötpotatis i sin gröt, så det blir kanske att testa det nästa gång? Har någon av er testat? :D


Morot/hallon/vaniljgröt (1 person): Koka ihop gröt som vanligt på 1 dl fiberhavregryn/havregryn och 2 1/2 dl vatten, men koka även med 1 liten riven morot (ca 1 dl), 1 dl hallon, ca 1 krm vaniljpulver och en gnutta kanel (verkligen inte mycket, det ska inte smaka kanel, men den lilla kanelen som är i ska hjälpa till och framhäva de andra smakerna).


Kolafluff (1 person): Vispa 1 äggvita fluffigt. Rör försiktigt i 1/2 dl kvarg/turkisk yoghurt, 1 tsk carob (eller kakao efter smak men då blir det mer av ett chokladfluff), 1 msk jordnötssmör och 1/2 mosad banan.


Sedan varvade jag gröten och fluffet i en skål. Kolafluffet var som sagt helt galet gott, och det kan man ju ha bara som det är till mellis eller kvällsfika med.


 



Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards