Sofies Wellness

Alla inlägg den 8 februari 2013

Av Sofie - 8 februari 2013 20:59


Jag får en hel del frågor, men jag har inte tid att svara på dem på direkten. Nu har jag iallafall samlat alla och ska svara på dem. Det är ganska många så jag har delat upp dem i flera olika inlägg. Här kommer iallafall dem jag först svarat på:


Skulle det funka att göra chokladbollsröra på creme fraiche tror du? :)
Vågar inte testa om det skulle vara som så att det bara skulle bli förstört X)


Svar: Jo det går säkert bra. Men creme fraiche är betydligt mer mättande än kvarg eller keso, så du kommer inte orka lika mycket :D


Håller du på med någon särskilt sport och isåfall hur ofta tränar du ? Är du ALLTID peppad på att träna eller har du dina dagar ?


Svar: Jag svarade på nästan exakt samma frågor i för ett tag sedan. Kika här på fråga/svar 3 och 12!!!


Hur ser du på framtiden? Jag vet att detta kanske kan vara lite personligt samt långsökt... Men om du tex vill leva med "hen" måste den personen också vara hälsointresserad? Tror du att det kan gå ihop om personen bara dricker läsk och äter pizza jämt? Och om det (långt i framtiden) blir småttingar, hur tror du att du skulle göra med deras kost? (jag är själv bara snart 18, men kan tänka mig att många som kanske har eller snart vill skaffa barn också läser. Plus, jag gillar att spekulera över framtiden ^^) Tacksam för svar, men förstår om det skulle kännas 'ur fokus' för bloggen.


Svar: Jag vet inte riktigt. Men något jag vet är att den personen måste acceptera att jag är hälsointresserad och att jag tycker om att äta som jag gör. Sedan behöver inte personen vara särskilt hälsointresserad, den får såklart dricka läsk och äta pizza om den vill. Dock skulle jag nog tycka det var tråkigt om personen jämt åt pizza och drack läsk, det vore inte lika kul om jag bara lagade mat till mig själv jämt. Apropå barn, för mig känns det som att det är miljoner år tills det kommer att bli aktuellt, men det blir väl att laga dem bra mat från grunden och lära dem att man kan äta allt men inte alltid.


när du skriver vaniljpulver då menar du inte vaniljsocker utan något annat?


Svar: Nej vaniljsocker är inte samma sak som vaniljpulver. Vaniljpulver är rent pulver från vaniljstång som jag älskar att smaksätta med. Läs mer om det HÄÄÄR.


Hej! Imponerande att du är så medveten och duktig 16 åring. Men en fråga:
Du tillagar ibland "nyttig" godis o kakor i micron, vilket får mig att undra...
Micron tar bort mycket av nyttigheter i maten...vitaminer och mineraler..vilket är jättesynd då man satsar på att baka nyttigt..vad har du för tankar på det?
Jättefin blogg har du!


Svar: Hej tack :) Enligt Livsmedelsverket tas inte alls micron bort nyttigheterna alls. Det kan till och med vara skonsammare än att koka/steka. Läs mer om det HÄR. Så det du har hört om att maten förstörs är nog bara en myt :)


Vet du något bra recept på nyttiga semlor? typ som man skulle kunna äta till frukost eller mellanmål? :) toppen blogg! :D


Svar: Tack :) Själv har jag inte gjort något recept på nyttiga semlor. Men googlade och fann några olika recept på "nyttighetsmodifieringar": se här, här och här!


Hejhej!!
Skulle du kunna skriva om hur man bygger upp en bra kondition? Jag vill börja springa, men jag vill börja på rätt sätt om du förstår vad jag menar?! :)


Svar: Hej, vad kul, själv älskar jag att springa och jag saknar det mycket nu när det är kallt och glashalt ute. Jag kan börja med att berätta min lilla "löphistoria":

Jag började för ganska snart 3 år sedan, det var mars och det hade varit en sådan där hemsk vinter. Minusgrader och ett ständigt tjockt snötäcke i flera månader. Under vintern som hade gått hade jag i stort sett bara rört mig de 150 m det tog för mig att ta mig till min gamla skola och hem igen. Och sen hade jag dans 1 gång i veckan och lite skolidrott på det, men det var verkligen inte mycket alls. Jag var trött och inte särskilt hälsosam, så jag beslöt mig för att när snön går bort skulle jag börja träna. Sagt och gjort. Jag kommer fortfarande ihåg de där första passen, min kondition var verkligen inte bra. Jag sprang en kort sträcka tills jag inte orkade mer, då gick jag en bit, sedan motiverade jag mig till att springa några 100 m till, sen gick jag igen, sprang en kort bit och så höll jag på sådär ett tag, efteråt var jag helt slut och jag tyckte att tempot var snabbt och att längden på passen var superlånga (efteråt när jag har börjat hålla mer koll på tid och distans vet jag att jag i början sprang/gick ca 3 km i samma tempo jag nu kör 5 km). Sedan fortsatte jag sådär cirka 1-3 gånger i veckan resten av våren/sommaren/hösten tills snön kom igen, och för varje gång kunde jag springa mer och gå mindre, och vara ute längre sträckor och springa fortare. Sedan dess har jag löptränat från och till under det varma halvåret (med några få vinterpass) kombinerat med annan träning.

Vad jag vill säga är att jag tror att i början är det viktigaste bara är att komma ut 1-3 gånger i veckan. Sätt på dig ett par gympaskor och sköna och väderanpassade kläder och spring tills du inte orkar mer, gå en bit, spring en bit, gå en bit och för varje gång kommer du att kunna klara lite mer eftersom din kondition blir bättre och bättre. Självklart kan man ju även springa på löpband om man vill det (särskilt i det här vädret), men personligen HATAR jag all form av gymkondition, det är så himla tråkigt och det är inte alls samma känsla som att springa i naturen att ta sig framåt och springa på en oregelbunden mark. Och lyssna på peppande musik är starkt tips, det gör att man orkar lite mer :D


Hej!
Åh, din blogg är verkligen helt fantastisk! Så underbar! Klickar in flera gånger per dag. Har provat dina recept flera gånger, och älskar de! Ska börja äta nyttigt och träna lite då och då för att må bättre! Jag undrar: kan inte du lägga in några bra tips för att få en snygg, tonad kropp? Hemmaövningar för starka ben och snygg rumpa t.ex Vore så himla bra!
Du är bäst
kram!


Svar: Tack vad kul att du tycker det :) Själv tränar jag extremt sällan hemma utan på gym. Men jag vet några bra youtubekanaler som lägger upp korta men bra pass att göra hemma där du i de flesta fall bara behöver din egen kroppsvikt: Popilates, Tone it up, Be fit och Amanda Russell

Kram!!


     

Älskade vaniljpulver som någon frågade om (dock ser förpackningen annorlunda ut nu, bilden ovan är gammal)


Jag har en hel drös frågor till att svara på, men det tar jag i några andra inlägg. Har ni någon annan specifik fråga så fråga på i detta inlägg, men som sagt jag svarar när jag hinner :D


Av Sofie - 8 februari 2013 08:00


 


Som ni vet har jag en stor kärlek till nötsmör. Jordnötssmör brukar jag köpa. Mandelsmör och hasselnötssmör gör jag enkelt genom att rosta nötterna i ugnen och sedan mixa dem med en skvätt olja och en nypa salt. Allt om vilket jordnötssmör jag köper och hur man rostar och mixar nötsmören ovan har jag skrivit om i ett inlägg HÄÄÄÄR. Och i detta inlägg kan ni läsa om allt gott man kan göra med jordnötssmör. 


Nu har jag dock hittat en till favorit i nötsmörsvärlden som inte tillagas på samma sätt. Cashewsmöret!!! Lent och jag vet inte hur jag ska förklara det men "snällare" i smaken, påminner väldigt mycket om vit choklad men inte lika sött. I detta recept rostar jag inte nötterna och saltar inte heller = superenkelt att göra:


Cashewsmör (1 liten burk)


100 g cashewnötter

ca 1 msk kokosolja eller rapsolja


1. Mixa nötterna tillsammans med oljan i en matberedare tills det blivit ett krämigt smör, det tar några minuter. Klart!!


Passar precis som alla andra nötsmör på/i gröt, yoghurt, kesokvarg, pannkakor, våfflor, som grund i gottisbollar, med frysta bananskivor, muffins...


Jag har dock svårt att säga vilket nötsmör som är godast, jag tycker om att variera. Jordnötssmöret, mandelsmöret, hasselsmöret och cashewsmöret, det går liksom i perioder. Jag har även gjort cashew/paranötssmör och valnötssmör, men det var ett tag sedan men jag minns även de som väldigt goda. Vilket är ert favoritnötsmör?? :D


 



Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards