Sofies Wellness

Alla inlägg den 28 januari 2013

Av Sofie - 28 januari 2013 16:02


 


Blev extremt sugen på wrap, så jag letade rätt på mitt hemmagjorda wraprecept till lunch och gjorde en smarrig fyllning till. Hur gott som helst!!


Här kommer wrapreceptet igen för er som har missat det, och receptet på den kikärtsröra jag gjorde idag:


Hemmagjord Wrap (1 st, 1 person)


2 äggvitor

2 1/2 msk valfritt mjöl (t.ex. dinkelfullkornsmjöl, havremjöl, mandelmjöl, sojamjöl)

1 krm salt

olivolja


1. Vispa äggvitorna till ett hårt vitt skum. Rör i mjöl och salt.

2. Olja ett bakplåtspapper och lägg på en bakplåt. Bre smeten på det oljade bakplåtspappret till en rund cirkel.

3. Grädda i ugnen ca 5-6 min på 200 grader.

4. Fyll med valfri fyllning och vira in i aluminiumfolie!


Sedan kan du fylla din wrap med vad som helst. En massa grönsaker, kanske någon proteinkälla (som t.ex lax, linser, tonfisk, kyckling, quorn) och det är gott med någon krämig röra eller sås. Se kikärtsröran nedan:


Kikärtsröra med apelsin och tahini (lagom till att fylla 1 wrap)

1 1/2 dl sköljda kokta kikärter

2 msk apelsinsaft





2 tsk tahini (sesampasta, kan man göra själv (googla recept) eller köpa färdig i de flesta mataffärer)





1. Bara att mixa ihop allt med en stavmixer. Smaka av och bre över wrapen när den är klar!


Sedan fyllde jag även min wrap med: Riven morot, riven squash, ruccola och rödbet/nöt/fetaoströran jag gjorde igår (som blev över)!!


Mina tidigare fyllningar i samma wrap: Avokado/fetaoströra med linser och tomat, Annan variant kikärtsröra med grönsaker


Som sagt, wrapen kan fyllas i stort sett med vad som helst som man tycker är gott. T.ex kan man använda den som tacobröd :D


 

  

 


          


Vad tycker ni är gott att fylla wraps med? :D


Av Sofie - 28 januari 2013 10:25


 


Dagens frukost:

x Stekt gröt med smak av äpple/kanel med apelsin/kakaoröra, gojibär och kokoschips


Stekt gröt med smak av äpple/kanel med apelsin/kakaoröra (1 person): Koka gröt som vanligt på 1 dl fiberhavregryn/havregryn och drygt 2 dl vatten. Koka även med 1 grovrivet äpple och 1 tsk kanel. När gröten är klar rör i 1 äggvita. Lägg i en burk och förvara i kylskåpet under natten. På morgonen tar du ut gröten, och skär den i mindre bitar. Sedan steker du bitarna med olja/smör i en stekpanna så att de får fin och lite krispig yta. Toppa med vad du vill, men jag gjorde en jättegod sås på kvarg, keso, apelsinsaft och kakao (som även passar till annat än stekt gröt)!!


Det var evigheter sedan jag senast åt stekt gröt. Men jag blev sugen på det igår kväll, så jag kokade då gröt att steka till frukost idag. Har ni inte testat borde ni göra det! Det blir fortfarande "geggigt och grötigt" men grötbitarna blir lite krispiga på ytan. Självklart man kan byta ut äpplet och kanelen som jag hade i min gröt mot vad som helst eller bara helt vanlig plain gröt.


Har ni testat stekt gröt? :D


    


Måndag. Jag har studiedag från skolan. Skönt! Fast den här helgen har varit sådär. Jag har inte varit sjuk, men haft något i kroppen som inte vill bryta ut. Kroppen är pigg och glad, men huvudet hänger inte riktigt med. Huvudet är trött även fast att jag sovit mer än jag brukar under helgen. Så jag har knappt tagit mig ut under helgen förutom ett biobesök. Jag har vilat, kollat på film, läst, spelat onödiga spel på mobilen och pluggat en del. Kroppen har rört sig nada. Idag känns det väl lite bättre. Men frågan är om jag verkligen har något i kroppen och borde vila ännu mer, eller om jag bara lider av någon form av vintertrötthet och det vore bättre att komma ut och röra sig vilket gör mig piggare? Aja det är mitt dilemma. Det får nog bli att dega hemma och sen ikväll har jag planer med en kompis och då kanske jag kommer ut lite. Hur är det med er? :) Såg att jag hade nytt läsarrekord igår, över 2000 unika personer som hade varit här inne och kikat under gårdagen, det är ju helt sjukt. Jag känner att jag måste göra någon form av "Vilka är ni?" inlägg så att jag får veta lite mer vilka ni är :D


Ha en fin måndag!!!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards