Sofies Wellness

Alla inlägg den 22 januari 2013

Av Sofie - 22 januari 2013 12:00


 


Igår kväll lagade jag en rätt med en helt underbar sås till middag. Ni bara måste testa den!!


Kyckling med en underbar jordnötssås och rostade grönsaker (4 personer)


1 squash

1 röd paprika

olivolja


500-600 g kycklinfilé


1/2 dl jordnötssmör

2 msk soja

4 msk vatten

4 msk kokosmjölk

1 pressad vitlöksklyfta


1. Skär squash och paprika i mindre bitar. Lägg på en ugnsäker form med bakplåtspapper. Ringla över olivolja. Sätt in i ugnen på 250 grader i 20 min.

2. Skär kycklingen i mindre bitar. När grönsakerna har varit inne i ugnen i 20 min, tar du ut plåten och lägger på kycklingen (grönsakerna har du alltså kvar på plåten). Sänk värmen till 200 grader och sätt in i ugnen igen i ca 7-10 min eller tills kycklingen är genomgjord (skär en bit itu och titta).

3. Blanda ihop jordnötssmör, soja, vatten, kokosmjölk och vitlök i en skål så att det inte blir klumpigt utan en sås (använd en gaffel för att mosa "ihop" jordnötssmöret med resten). Häll ner i en kastrull, och låt puttra upp så att den blir varm.

4. Servera kycklingen och grönsakerna med såsen, och quinoa/bulgur/ris/liknande!!


Som sagt såsen, Mmmmmmm... Det var inte sista gången jag gjorde den :D


  Med quinoa och lite avokado!!


   


Av Sofie - 22 januari 2013 07:31


 


Dagens frukost:

x Bär under ett täcke med microbakad kardemummagröt toppat med vaniljkesokvarg, raw äpplemos, cashewnötter och favoriten mullbär


Det fick bli yttligare en variant microbakad gröt till frukost. Dock inte riktigt enligt mitt vanliga grundrecept, jag gjorde en kombination av det gamla receptet med ett jag såg på instagram. Gott blev det iallfall:


Bär under ett täcke med microbakad kardemummagröt (1 person)


1 1/2 dl blåbär och hallon

2 tsk kokosflingor (kan uteslutas)


1 dl fiberhavregryn

1/2 mosad banan

3-4 krm kardemumma (smaka av)

1 krm vaniljpulver (kan uteslutas)

1 dl vatten


2 krm bakpulver

1 äggvita


1. Tina bären i en microsäker skål. Strössla över kokosflingorna.

2. Blanda ihop gryn, banan, kardemumma, vaniljpulver och vatten i en annan microsäker form/skål. Micra på högsta effekt i ca 1 min tills det blir en gröt. Rör om!

3. Rör i bakpulver och äggvita i gröten. Häll gröten över bären.

4. Micra på högsta effekt i 2.30-3 min. Klart, toppa med vad du vill!!


Här är tidigare ugnsbakade/microbakade gröter:

Ugnsbakad pepparkaksgröt, Ugnsbakad ballerinagröt, Ugnsbakad kakao/jordnötsgröt, Ugnsbakad blåbär/apelsin/kryddgröt, Ugnsbakad hallon/kardemummagröt, Microbakad gröt med rivet äpple och kanel

Alla dessa kan bakas genom att sätta in dem på 225 grader i ca 10-15 min! Eller micra i 2-3 min på högsta effekt istället för ugnen (vare sig vad det står i receptet) :D


 


Kul förresten att ni är ett gäng som har skrivit önskerubriker. Passa på att göra det om ni redan inte har gjort det. Nu blir det iallfall skola för min del!!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards