Sofies Wellness

Alla inlägg den 19 januari 2013

Av Sofie - 19 januari 2013 20:34


 


Dagens middag:

x Lax med kokos, ingefära och citron

x Matig sallad på bladspenat, riven morot, riven squash, majs och röd paprika


Lax med kokos, ingefära och citron (4 personer)


1 dl av det tjocka ur 1 kokosmjölksburk

1/2 tsk torkad ingefära

2 msk citronsaft

4 laxfiléer

salt o peppar


1. Öppna försiktigt en kokosmjölksburk (skaka inte innan), gröp ur 1 dl av det tjockare översta lagret (spara resten i kylskåpet för annan måltid). Blanda den tjocka kokosen med ingefära och citronsaft. Smaka av!

2. Lägg laxfiléerna i en form. Salta och peppra. Fördela över ingefära/citronkokosen.

3. Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min eller tills fisken är genomgjord!

4. Servera med vad du vill men häll över "kokoskyn" på fisken och tillbehören.


Gott!!!


 


  Efter och innan!!!


Av Sofie - 19 januari 2013 18:12


Eftersom kompisen jag skulle träffa idag blev sjuk har jag istället umgåtts med mamma. Vi har promenerat runt i kylan på Söder i Stockholm. Men soligt var det. Mysigt!!


I julklapp fick jag ett presentkort på mat/hälsobutiken Gryningen (den affären jag alltid snackar om när ni undrar var jag har köpt annorlunda matsaker), så idag var vi förbi där och jag köpte hem en massa roliga saker för det presentkortet:

  Det blev en hel grejer som jag använt mig av innan eftersom det behövdes fyllas på, kokosmjöl, carobpulver, mesquitepulver och kokosolja. Men sen blev det en del nya saker också, proteinrik pasta på mungbönor, kokoschoklad, en ny smak på Raw-bite (kanel/äpple), lucumapulver och aroniabär!! Här ska det exprimenteras :)


Sen ville mamma även kika in på Urban Deli några kvarter längre bort, och där kom vi ut med några intressanta soppor som vi ska testa. Jag har hört talas om detta märket innan och tydligen ska de vara jättegoda och bara innehålla bra saker:

  Har ni testat? Jag återkommer med vad jag tycker när jag har smakat!


Förutom några klädaffärer hann vi även förbi Svarta Lådan för mellanmål/fika:

 


  Mamma fick sig en exotisk smoothie och jag fick hallonkesella med honung i samt rostade mandlar!! Kul att det har börjat ploppa upp en del caféer med mer hälsosamma mellanmålsalternativ. Svarta Lådan har även bra luncher, gottisbollar och frukostar. Ett tips bara om ni har vägarna förbi :D


Jag brukar inte skriva så mycket och lägga upp bilder på vad jag gör om dagarna, men idag tyckte jag att det kunde vara kul att lägga upp några bilder med text eftersom det rör mat och hälsa vilket är temat på bloggen!!

Av Sofie - 19 januari 2013 10:06


 


Dagens supergoda frukost:

x Hembakat bröd (recept kommer) med kokt ägg och oregano

x Liten portion ingefära/hallondavosgröt toppat med choklad/hasselnötssmörkräm, kokosflingor och mullbär


Ingefära/hallondavosgröt med choklad/hasselnötssmörskräm (1 liten portion): Blanda ihop 1/2 dl fiberhavregryn/havregryn, 3/4 dl naturell yoghurt, en gnutta torkad ingefära (verkligen en gnutta, mindre än 1 krm, för det är starkt), en gnutta vaniljpulver och 3/4 dl hallon. Smaka av och låt gegga ihop sig en stund! I en annan skål, blanda 3 msk keso, 2-3 msk kvarg, 1/2 msk hasselnötssmör (eller annat nötsmör) och 1 tsk kakao. Fördela båda rörorna snyggt i ett glas, och ev. toppa med något mer!!


Eftersom jag hade en äggmacka till så gjorde jag en mindre portion davosgröt, men om jag bara skulle göra davosgröten skulle jag dubbla receptet så att det blev mer "lagom" till frukost.


Ingefära är en krydda som jag gillar och brukar använda mig av den när jag lagar mat, men aldrig i frukost/mellis förrens idag. Blev supergott, kommer jag att göra igen!! Funkar säkert i de flesta yoghurt, gröt, keso, kvarg osv blandningar. Just det kom på nu att jag visst haft ingefära i en frukost innan: Ingefära/citron frukostmuffins/cupcakes med hallontopping. Har ni inte testat det receptet eller några av mina andra supergoda hälsosamma frukostmuffins man gör snabbt i micro så måste ni göra det!!!


 


 


Och idag är det lördag vilket betyder att jag har två lediga dagar framför mig :D Idag skulle jag träffa en kompis, men fick precis veta att hon gått och blivit sjuk tyvärr, så nu har jag inga planer för dagen alls, men vi får se vad jag kan hitta på :P Ha en fin lördag!!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards