Sofies Wellness

Alla inlägg den 16 januari 2013

Av Sofie - 16 januari 2013 12:00


 


Är ni sugna på något "chokladigt" där delar av innehållet flyter ut som en chokladfondant? Något som smakar väldigt gott samtidigt som det går fort att göra och bara innehåller bra saker? Då ska ni testa detta. Jag fann receptet på någon australienskas instagram (kul att det kan via en sådan app sprida sig runt om i världen):


Nyttigare mini kladdkaka/chokladfondant (1 st)


1 ägg (kanske funkar med 2 äggvitor också??)

1 msk kakao

2 1/2 tsk kokosmjöl

1 msk stevia (eller ungefär samma mängd honung eller agave, smaka av så att det blir tillräckligt sött)

1/2 tsk bakpulver

1 krm vaniljpulver

2 msk vatten


1. Elvispa ägget så att det blir ganska "fluffigt" (ca 3-5 min).

2. Rör försiktigt i kakao, kokosmjöl, stevia, bakpulver och vaniljpulver. Smaka av med kakao så att det är lagom "chokladigt" och med stevia/annan sötning så att det blir lagom "sött".

3. Rör i vatten.

4. Lägg i en liten microsäker skål och micra på högsta effekt i 50-60 sek! Klart, sedan kan du toppa med vad du vill!!


Mellanmål, fika, kvällsmål eller efterrätt... Toppa med frukt, bär, kokosgrädde, nötter, kokosflingor, kvarg, kesokvarg, frön, kakaonibs...


Svårt att få en bra bild på hur det "rinner ut" men här var det bästa försöket (och sedan rinner det mer när man tar en bit med skeden):

 


  Jag hade banan, blåbär och hallon på min!


Och ja jag tror att man måste använda sig av kokosmjöl i detta recept eftersom kokosmjöl suger åt sig vätska ganska mycket mer än andra mjöl (vet att den frågan kommer att komma hehe). Kokosmjöl finns nuförtiden att köpa i många mataffärer (iallafall de större), annars finner ni det på hälsokosten eller att beställa hem på nätet. Annars mitt vanliga tips om ni bor i Stockholm: Gryningen på Söder!!


Av Sofie - 16 januari 2013 07:37


    


Dagens frukost:

x Fruktsmoothie med avokado, banan, apelsin, hallon och vanilj toppat med kakaonibs

x Äggröra med röd paprika och basilika


Fruktsmoothien (1 glas): Mixa samman 1/2 avokado, 1/2 banan, saften ur 1 apelsin, 3/4 dl tinade hallon och 1 krm vaniljpulver!


Äggröra med röd paprika och basilika (1 person): Vispa lätt ihop 2 ägg med en gaffel i en skål. Krydda med salt och basilika. Häll i en varm kastrull och rör då och då så att det blir till äggröra. Skär 1 bit röd paprika i mindre bitar och rör i! 


På vinterhalvåret blir det mycket gröt och liknande till frukost. Men idag vaknade jag upp och kände för en äggröra och fruktsmoothie, evigheter sedan sist men så himlans gott. Vårkänslor kanske? Eller kanske inte, en massa snö och minusgrader ute.


Nu ska jag bege mig mot skolan. Kika in här senare för ett recept på en mini kladdkaka/chokladfondant som jag gjorde igår :D


    

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards