Sofies Wellness

Alla inlägg den 15 januari 2013

Av Sofie - 15 januari 2013 20:18


 


Den här soppan blev verkligen god, en ny favorit, helt gjord på "måfå" av mig. Ni måste testa! Sambal oeleken gör den het i smaken. Bulgurn gör den matigare. Kokosmjölken och krossade tomaterna ger god smak istället för att det bara var vatten i soppan:


Supergod het laxsoppa med bulgur, kokosmjölk och tomat (4-5 personer)


1 gul lök

3 morötter

3 dl fryst spenat

4 dl vatten

2 fiskbuljongstärningar

1 burk/förpackning krossade tomater (ca 380 g)

1 burk kokosmjölk (ca 400 ml)

1 dl okokt bulgur

1 tsk sambal oelek

4 laxfiléer (ca 540 g)


1. Hacka löken. Skala och skär morötterna i "slantar".

2. Fräs lök, morötter och spenat i en stor kastrull.

3. Häll i vatten, fiskbuljong, krossade tomater och kokosmjölk. Låt koka upp. Häll i bulgur och sambal oelek. Låt puttra i ca 10 min.

4. Skär laxen i kuber. Låt puttra med soppan tills den är genomkokt (ca 5 min).

5. Smaka av med salt. Ät som den är eller servera med mjukt bröd, knäckebröd eller en klick turkisk yoghurt/creme fraiche!!


 


 


Verkligen svårt att fota så att det skulle se gott ut när det rykte så att allt blev suddigt... Men jag lovar, den smakade mycket bättre än den ser ut på bilderna :D

Av Sofie - 15 januari 2013 08:24


  


Dagens frukost:

x Kokt ägg

x Apelsin/chokladdavos toppat med bovetepuffar, kiwi, gojibär, kakaonibs, kokoschips och hasselnötssmör


Apelsin/chokladdavos (1 person): Blanda ihop 1 dl fiberhavregryn/havregryn med 1 dl naturell yoghurt eller kvarg, 1 dl saft ur en apelsin (ca 1 apelsin), 2 tsk kakao och 1 krm vaniljpulver. Försök även att "gröpa" ur det apelsinkött ur apelsinen du pressat som finns kvar och rör i. Låt stå och gegga ihop sig en stund, eller låt stå i kylskåpet över natten och ta ut på morgonen och ät direkt. Toppa med vad du vill!


Godmorgon alla fina läsare!! Till frukost fick det idag bli en jättegod davosgröt, testa om ni gillar apelsin och choklad. Skola som vanligt idag, börjar först vid 10 och tränar inte denna morgon, så jag har passat på att sova ut lite. Skönt!


 


 


Vad njuter ni av till frukost denna morgon? :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards