Sofies Wellness

Alla inlägg den 10 januari 2013

Av Sofie - 10 januari 2013 19:35


 


Även idag blev det en smaskens middag, receptet kommer här:


Vit fisk med riven squash, soja, ingefära och sesamfrön (4 personer)


Valfri vit fisk ca 520 g skuret i 4 filéer (vi hade 4 torskfiléer som man kan köpa fryst i portionsbitar)

3 dl grovriven squash (ca 1/2 st)

3 msk soja

3-5 krm torkad ingefära

1 msk sesamfrön

2 pressade vitlöksklyftor


1. Lägg fiskfiléerna i en ugnform. Salta lite.

2. Grovriv squashen och fördela över filéerna.

3. Blanda ihop soja, ingefära, sesamfrön och vitlöksklyftor i en skål. Häll "såsen" över filéerna.

4. Sätt in i ugnen på 175 grader tills fisken är genomgjord (våra var halvtinade och var inne dryga 15 min, men om den är färsk ca 8-10 min, men skär igenom och kolla).

5. Servera med vad du vill!!!


  Jag åt min tillsammans med sötpotatis/rödbetsmos, paprika och rivna morötter!!


Jag älskar sötpotatis och jag älskar rödbetor. Sötpotatismos har jag gjort innan, men idag exprimenterade jag med att ha rödbetor i. Blev det gott? Om det blev! Om ni gillar sötpotatis och rödbetor måste ni testa detta. Koka lika stor mängd sötpotatis och rödbetor i en kastrull med vatten tills rotfrukterna är mjuka (olika tid pga storlek, men ca 20-30 min). Skala dem och mixa med en stavmixer till mos!!! Ät som det är, eller smaksätt med någon krydda som salt, timjan, basilika...


       

Av Sofie - 10 januari 2013 08:00


Bättre sent än aldrig, eller hur? Här kommer iallafall alla inskickade bidrag jag fått in från er i december:


Först ut har vi Matilda som bjuder på några färgglada bilder från Lucka 4:

 


 


 


Sedan bjuder en annan Matilda på nyttig chokladbollsröra med kvarg och hallon, och även frukt med keso, jordnöttssmör, frön och honung, också under temat färgglatt som var Lucka 4:

 


    


Här efter kommer en filbunke med pepparkakskrydda, pauluns musli och hemmagjorda kokosflakes under pepparkakskryddaluckan från Louise:

 


En annan som skickade in en bild under pepparkaksluckan var Malin, hon gjorde mina havrepannkakor men tillsatte 1 1/2 tsk (dvs 1/2 msk) pepparkakskrydda. Detta toppade hon med keso, phyllisfrön, blandade nötter, banan, kokos och hallon:

 


Judith skickade in flera saker. En kokos och apelsingröt (hon hade yoghurt, äpple och mandarin till som dock inte syns då gröten ligger över meddelar hon) under luckan apelsin. Hon skickade även in en färggladd soppa under luckan färgglatt. Dessutom länkade hon ett klipp där hon står på händerna, med tanke på "stå på händer" luckan:

       


  


  

Rebecca skickade även hon in en bild under luckan färgglatt, receptet finner ni här:

 


Sally skickade in en rätt under apelsinluckan. Receptet finner ni här:

   


Även Linnea skickade in en bild under apelsinluckan som består av Apelsindavos toppad med tranbär, linfrön och mandel:

 


Det var alla bidragen, hoppas att jag inte glömt någon stackare bara. Tack så mycket till alla som skickade in! Kul att det för en gång skull inte bara är mina saker som kommer upp och som ni kan inspireras av. Dock kom bilderna i väldigt olika storlek och kvalite, men det har att göra med i vilken storlek och kvalite ni skickade in dem i :)


Hur tyckte ni det var med hälsokalendern? Kul? Stressande? Jobbigt? Utmanande? Hur många var med? Vad var roligast/tråkigast? Ge mig feedback är ni snälla :D Själv tyckte jag att det var kul (även om det var lite stressigt att skriva alla inläggen) och kommer troligtvis ha en liknande nästa år igen om bloggen finns kvar. Men det är ju ett tag kvar tills dess. Jag tänkte höra med er om ni skulle tycka det var roligt med någon liknande form av hälsoutmaningar framöver? Inte varje dag som i december. Men kanske en gång i veckan. Antingen att utmaningen ska utföras en viss dag varje vecka, eller över hela veckan, eller några specifika dagar (kanske tis-tors, bara för att göra det orginellt). Vad tycker ni? Vad vill ni ha för typ av utmaningar? Skulle ni vara med? Kommentera gärna och säg vad ni tycker!!!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards