Sofies Wellness

Alla inlägg under december 2012

Av Sofie - 18 december 2012 05:00


 


Idag ska vi göra burpees. För att göra det lite roligare ska vi använda siffrorna i dagens datum. Idag är det den 18/12. Vilket innebär att vi ska göra 18x12 burpees=216 burpees


216 burpees, gör alla på en gång (varning extremt jobbigt) eller sprid ut under dagen. Om ni är riktigt tuffa gör ni burpees med armhävningar, annars är det helt okej utan när det är så många som ska göras. Ni bestämmer hur ni gör!


Burpee utan armhävning:

 

Burpee med armhävning:


Lycka till :D

Av Sofie - 17 december 2012 09:24


 


Dagens frukost:

x Lingon/blåbär/pepparkaks kvarggröt med fryst banan, jordnötssmör, kiwi och kakaonibs

x Kokt ägg


Kvarg/yoghurtgröt (1 portion): Koka gröt som vanligt på 1 dl gryn och drygt 2 dl vatten. Om du vill kan du ha något i gröten, t.ex jag hade lite lingon, blåbär och pepparkakskrydda. När gröten är klar rör du i 1 dl kvarg (samma sak som kesella för er som undrar) eller 1 dl yoghurt. Antingen gör du detta kvällen innan och stoppar in i kylskåpet under natten så att den blir kall, eller så äter du direkt och då blir den ljummen. Toppa med vad du vill!!!


Det finns ju gröt som man gör på gryn som man kokar ihop med vatten, och då brukar jag oftast toppa med kvarg/keso. Sedan har vi davosgröt som är gryn som man blandar ihop med yoghurt/kvarg. Och sedan finns det som jag gjorde idag en sorts gröt som är en blandning av dem båda. Först kokar man gröt och sen istället för att toppa gröten med kvarg/yoghurt rör man i det istället vilket gör den krämigare. Och även denna variant går att variera på en massa sätt med olika kryddor, bär, frukter, vaniljpulver, nötter, frön, nötsmör, kokosflingor, citrussaft... Den kan ätas både kall och varm beroende på om du låter den stå under natten i kylskåpet eller inte.


 


Det där halsontet har inte släppt så jag är hemma idag från skolan. Inte jättesjuk, men jag vill inte att det ska bli sämre!!! Så vi hörs säkert senare...


Idag är det exakt en vecka till julafton, HELT SJUKT, hur gick tiden så fort???

Av Sofie - 17 december 2012 05:00


 


Jag skulle säga att jag lever hälsosamt. Men det finns en sak som drar ner mitt "medelvärde" rejält, STRESS. Idag ska vi prata stress, ge varandra stresstips och stressa ner!!! Särskilt nu i jul är det många som stressar något enormt med allt som ska göras, MEN ta det lugnt.


Stress uppstår när man känner att man inte har kontroll över en situation som sker eller ska ske. Ofta sker detta pga tidsbrist, det är för mycket på en och samma gång eller att man inte är säker på om man gör tillräckligt bra, gör det man ska eller kan det man ska.


Några tips från mig:

- Skriv ner allt du ska göra dvs en to-do-list. Antingen på papper eller ladda ner appen Clear (jag älskar den) så har du en direkt i mobilen. Ofta blir man ännu mer stressad när man inte håller koll på det man ska göra, man oroar sig helt enkelt för att man inte ska komma ihåg allt man ska göra. Så skriv ner, så blir man genast lugnare när man får en överblick på allt.


- Ta det lungt. Ta två djupa andetag från magen.


- Mindfullnessappar. Det finns en hel del mindfulnessappar som kan hjälpa till att lugna ner, och få en att fokusera igen på det man ska göra.


- Försök komma ut i naturen regelbundet, det brukar vara avstressande. Om du bor i stan, gå till en park. Gå, jogga, kuta, cykla, åk skidor, lek i snön...


- Hetsa inte upp dig för sådant som du inte kan ändra på eller bestämma över. Det tar bara onödig energi. Fokusera på det som du kan göra något åt!


Har ni några fler tips får ni gärna dela med er :D

Av Sofie - 16 december 2012 15:48


 


Lite mysfika på förmiddagen när jag kom hem efter att ha sovit hos en kompis. Ny påhittad varm dryck och en ovanligt stor clementin (som jag trodde var en apelsin för att uträtta dagens utmaning hehe men tydligen inte). Drycken påminner om varm choklad men ändå inte. Jag vill ha lite kokossmak i, så jag blandade ut kokosmjölk med vatten istället för mjölk. Sedan hade jag även i carob, vaniljpulver och mesquite förutom kakao. Om man inte har det kan man bara ta mer kakao istället. Och slutligen efter att ha hällt upp i muggen, la jag i lite gojibär och kakaonibs, så att man fick något att tugga på och som samtidigt gav god smak:


Varm dryck med kokos, kakao och carob (1 mindre mugg)


2 dl vatten

2 msk kokosmjölk (gärna det krämigare i burken)

1 tsk kakao

2 tsk carob

1 tsk mesquite

1 krm vaniljpulver

ev. lite honung/agave

ev. lite gojibär och kakaonibs att ha i


1. Rör i ihop vatten, kokosmjölk, kakao, carob, mesquite och vaniljpulver i en kastrull.

2. Värm på medelhög värme tills den ryker och är varm. Om du vill kan du söta den med en skvätt honung eller agave.

3. Häll upp i en mugg, om du vill kan du ha i lite gojibär och kakaonibs. Varm mysdryck på hög nivå!!!


 


Annars då? På eftermiddagen har jag försökt plugga en del eftersom det blev mindre av det igår än planerat :P Har något ont i halsen och är ovanligt kall av mig, hoppas inte att jag håller på att bli sjuk. Men jag försöker ta det lungt så gott som det går! Ska på en julkonsert ikväll i kyrkan med familjen, ska bli jättemysigt, vi var på den förra året, barn och vuxna i alla åldrar som sjunger vanliga jullåtar blandat med luciatåg, julstämning på hög nivå!!! Glad tredje advent på er :D


Av Sofie - 16 december 2012 05:00


 


Idag hyllar vi apelsinen!! En frukt som är godast såhär års. Skala och ät som den är, pressa ur saften till juice, toppa gröten/yoghurten med den, byt ut delar av grötvattnet till apelsinsaft eller ha i maten till middag/lunch. Minst något med apelsin ska ätas idag!


   Här får ni idéer på vad ni kan göra:

Apelsinkyckling med apelsinquinoa och mango/chilisås

Apelsinyoghurtgröt

Apelsin/kanelkesella

Mellanmålskakor med apelsin och kakao

Apelsingröt 1, Apelsingröt 2 med passionsfrukt, Apelsingröt 3 med kanel

Chokladnötter med apelsinsmak

Köttbullar med apelsin, timjan och kanel

Fruktsmoothie

Apelsin/banansmoothie

Mango/hallon/apelsinsmoothie med kardemumma

Supergod "havregrynssörja" med äpple och apelsin

Frukost apelsin/kanelmuffins med hallon, chokladtopping och pumpakärnor

Tigermuffins med apelsin/chokladfyllning

Lax med apelsin, vitlök och chili

Chokladbollsröra med apelsin

Fil med kakao och apelsin

Ugnsbakad gröt med apelsin, blåbär och kryddor


 


Som vanligt får ni gärna kommentera, länka och mejla foodandhealthinmyway@yahoo.se med apelsinrecept/idéer, antingen som ni gör idag eller tidigare recept som ni vill dela med er av. Jag kommer samla allt det till ett inlägg sedan efter julafton när hälsokalendern är slut!!!

Av Sofie - 15 december 2012 13:27


 


Till lunch på helgerna brukar det bli "man tager vad man haver" och gör det bästa av det. Så även idag konstaterade pappa och jag när vi började länsa kylskåpet vid lunchtid. Men idag blev det faktiskt en riktigt fin måltid, typ asiatisk style. Fast egentligen, vad är asiatisk mat? Känns som om vi svenskar kallt allt för asiatiskt så länge vi har en skvätt soja, kokosmjölk och ingefära i haha.


Asiatisk tonfiskröra (1 stor portion eller 2 mindre)


1 burk tonfisk i vatten

3 msk kokosmjölk

4 tsk soja

1 msk sesamfrön

3 krm torkad ingefära

2-3 tsk citronsaft/limesaft


1. Blanda bara ihop allt. Om man vill kan man äta den kall som den är.

2. Men den är godare varm. Rör ner allt i en katrull och värm i några minuter i en kastrull. Klart!


Till detta gjorde pappa en härlig grönsaksröra. Den bestod helt enkelt av fräst squash och citrongräs med en svätt soja och sesamfrön. Supergott!!!


 


Snabbmat på hög nivå :D Ha en fin lördag hörreni!!!

Av Sofie - 15 december 2012 10:36


 


Dagens frukost:

   x Frukostmuffins med äpple och pepparkakskrydda toppat med tjock kokosmjölk (som smälte pga värmen från muffinsarna och rann ner i muffinsarna) och blåbär


Till frukost blev det en variant av frukostmuffins enligt mitt underbara grundrecept. Se alla varianter här!!! Idag blev det med äpple och pepparkakskrydda, något som jag trodde att jag aldrig gjort förut, men så var jag inne i "muffinsarkivet" och såg att jag visst hade gjort med denna smaksättningen förut. Enda skillnaden var att jag denna gång hade en gnutta mer vaniljpulver och bakpulver i, och förra gången hade jag blåbärskesokvarg som topping, denna gång hade jag blåbär och tog det tjocka ur en burk kokosmjölk (underbart gott, ska testa att göra kokosgrädde också någon dag). Det blev bra på båda sätten. Men här kommer receptet igen (som jag gjorde idag) för er som missade, riktigt juligt:


Frukost/mellis pepparkaksmuffins (1 person)


3/4 dl fiberhavregryn eller andra gryn

1 ägg

1 äggvita

3/4 mosad banan

1 grovrivet äpple

ca 2 tsk pepparkakskrydda (smaka av)

2 krm bakpulver

2 krm vaniljpulver

valfri topping


1. Bara att blanda ihop allt i en skål.

2. Lägg i muffinsformar (fyll inte helt upp till kanten), micra på högsta effekt i 2-5 min (beroende på hur många och hur stora muffinsformar du använder).

3. Toppa med valfritt, jag tog det tjocka ur kokosmjölk (som stått i kylskåp) och blåbär.


 


   Nu blir det att återgå till plugg. Sista helgen innan JULLOV!!! Kämpa kämpa kämpa in i det sista... Men det känns inte så jobbigt nu när det är så kort tid kvar, och jag håller på med en inlämning om GMO-mat, ganska intressant faktiskt men ändå läskigt att man kan göra det. Visste ni att man i Japan har tagit gener från spenatplantor och satt in i grisar så att fettet i grisarna går från mättat fett till det bättre fleromättade fettet, vilket gör att man får bacon med fett som är nästan lika nyttigt som olivolja? Och att i Asien, där många har A-vitamin- och järnbrist pga att deras kost till största del består av ris, har man gjort ett ris som innehåller dessa ämnen?

Av Sofie - 15 december 2012 05:00


 


Idag ska vi ha utvecklingssamtal med oss själva. What!?! Jo ni läste rätt. Det är något som alla borde ha någon gång i månaden. Väldigt givande om man verkligen sätter sig ner och tänker igenom och skriver ner det man kommer fram till.


Någon gång under dagen ska ni ta lite tid för er själva, 15 min räcker gott och väl, och utvärdera.


Hur mår du just nu? Vad mår du bra av i ditt liv? Skriv ner det! Vad mår du mindre bra av? Skriv ner det och se om det finns möjligheter att ändra på det, skriv ner det med.


Gör jag det jag verkligen vill eller gör jag en massa bara för att andra tycker att jag ska göra det?


Hur fungerar pusselbitarna ihop i mitt liv nu? Jobb/skola? Relationer (vänner, familj, förhållanden)? Träning? Bostad? Fritid? Inre hälsa? Bostad? Resor? Vila? Annat som man tycker är viktigt? Lägger jag ner för mycket tid, respektivt för lite tid på vissa av sakerna? Behöver jag ändra på något?


Vad har jag för mål för framtiden? Skriv ner dem, men kom ihåg att de måste vara realistiska och inte för många på en gång. Och smarta på detta sätt (enligt Lofsans smarta mall):

S pecifikt - Exakt vad är målet?

M ätbart - Hur mäter jag att jag uppnått målet? Ibland sätter man mål utan att veta exakt hur man går i mål

A ccepterat o attraktivt - Vill jag verkligen det här? Vågar jag satsa?

R ealistiskt o relevant - Är målet realisktiskt? Det är verkligen jag som vill detta och ingen annan?

T idsbestämt - När ska målet vara avklarat? Annars är det lätt hänt att man skjuter på det!


Det är ditt liv, du bestämmer hur du vill ha det. Därför kan det vara bra att stanna upp i allt och bara sätta sig ner och tänka igenom det. Gör jag det jag vill med mitt liv?


Så ta er nu tid och gör detta. Och berätta sedan hur det kändes!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards