Sofies Wellness

Alla inlägg under december 2012

Av Sofie - 20 december 2012 18:00

Kom på att jag inte lagt upp detta recept som jag bakade efter för några helger sedan:


   


Här kommer yttligare ett tips på supergott julgodis. Nutellapraliner, recept taget härifrån!


Nutellapraliner (ca 40 st)


100 g hasselnötter

2-3 msk kakao

2 msk sötning (honung/agave/stevia)

1 dl kvarg och/eller kokosmjölk (jag hade 1/2 dl av varje)


1. Rosta hasselnötterna i ugnen på 200 grader i ca 10-15 min. "Peela" av skalet med händerna.

2. Mixa i en matberedare till ett nötsmör, kan ta några minuter.

3. Mixa sedan med kakao, sötning och kvarg/kokosmjölk.

4. Fördela i ischokladformar (eller knäckformar om man inte har det hemma). Frys ner i några timmar.

5. Ät och förvara de du inte äter i frysen!! Bästa konsistensen får de dock om man tar ut dem från frysen och väntar i ca 5 min (i kylskåpet blir de alldeles för krämiga och direkt ur frysen är de lite väl hårda).


Mer julgodisrecept här: Hemmagjord choklad, Raw Saffransbollar, Chokladpraliner med jordnöt/bananfyllning, Raw hallon/pepparkaksbollar, Chokladnötter


 

   

Och ja använd helst ischokladformar så "åker" inte smeten ut i tunna knäckformar. Och ja jag borde använt en sprits för att få det jämnt i formarna. Visst de ser inte perfekta ut, men samtidigt är jag en amatörkock, då behöver det inte se perfekt ut. Och det väger upp att dessa är übermegagoda och riktigt smälter i munnen :D Nästan lite som ischoklad, men godare och betydligt mer smak!

Har ni några bra tips på julgodis man kan göra?

Av Sofie - 20 december 2012 14:09


 


Dagens lunch:

x Choklad/kaffe/kokos/havrepannkakor med apelsinsås, hallon, apelsin och kakaonibs


Choklad/kaffe/kokos/havrepannkakor med apelsinsås (1 person)


1 mosad banan

1/2 dl fiberhavregryn (eller vanliga havregryn, men du måste man nog mixa hela smeten)

1/4 dl kokosflingor

1 ägg

2 äggvitor (ca 1/2 dryg dl eller 1 helt ägg till)

1-2 msk kakao (smaka av)

2-3 krm kaffepulver (smaka av, kan uteslutas om man inte gillar kaffe)

2 krm bakpulver

ev. 2 krm vaniljpulver (kan uteslutas)


Såsen:

Saft från apelsin

Keso och/eller kvarg

ev. en gnutta Vaniljpulver


1. Blanda ihop allt till pannkakorna. Smaka av med kakao och kaffepulver. Om man vill ha smeten helt slät kan mixa ihop den med en stavmixer, men det är inte alls nödvändigt.

2. Stek till 3 mindre pannkakor i en stekpanna.

3. Blanda ihop apelsinsaft, keso/kvarg och ev. lite vaniljpulver. Smaka av!

4. Servera pannkakorna med såsen och färsk frukt/bär!!


Passar till lunch, frukost, midddag eller som större mellanmål. Underbart gott. Jag älskar mina egna hemmagjorda pannkakor med olika smaker och toppingar, inte de där man får i skolan som smakar ingenting. Alla mina olika pannkaksrecept finns samlade HÄR!!!!


 


 


Kika in här senare för då ska ni få yttligare ett recept på julgodis. Nutellapraliner!!!! :D


Av Sofie - 20 december 2012 05:00


 


Idag vill jag att ni ska gå en rask promenad, en så kallad powerwalk i minst 30 minuter! Och det ska vara i sträck, det räknas helt enkelt inte om du går 5 min till ett ställe, senare 10 min till jobbet, 5 min till mattaffären och 15 min någon annanstans.


Gå nu direkt på morgonen innan frukost. Passa på på lunchrasten om ni vill ha det ljust. Eller efter skolan/jobb eller senare på kvällen. Bara ni går 30 min i hyfsatt tempo någon gång under dagen.


Berätta hur det gick. Gick ni till något nytt ställe ni aldrig varit vid förut? Tänkte ni igenom någonting som skett under dagen? Fick ni en lugn ensam stund i er stressiga vardag?


   Vi har fått ben för att gå, därför ska vi göra det lite mer idag!

Av Sofie - 19 december 2012 17:59


   


   Enligt hälsokalender här på bloggen äter vi helt vegetariskt idag. Jag äter sällan quorn, men vi hade det hemma så det fick bli en väldigt enkel variant quornfärs till lunch idag. Även om den gick fort som attan att göra blev den helt gudomlikt god med smakerna tillsammans. Om man inte vill/har quornfärs kan man ta vanlig färs.


Jag måttade inte, utan bara kastade bara ner allt i stekpannan och smakade av:

Fräs quornfärs i en stekpanna med olja. Fräs sedan med frysta ärtor, frysta sojabönor, pressad vitlök, rikligt med soja, ingefära, någon msk tomatpure, en skvätt krossade tomater, en skvätt grädde, sesamfrön och salt. Smaka av och låt puttra ihop i ca 5 min. Klart!


 


Har ni lyckats äta helt vegetariskt idag? :D

Av Sofie - 19 december 2012 12:33


 


Här kommer ett recept på supersmarriga småkakor som jag har hittat på denna amerikanska blogg. De är verkligen superduperenkla, man behöver bara två ingredienser, HAVREGRYN och BANAN, men om man vill kan även smaksätta dem med det man har hemma. Konsistensen är också förvånansvis bra, hårda, men lite mjuka inuti. Det här var verkligen ett grymt recept som jag kommer göra igen, men antagligen exprimentera mig fram med olika smaksättningar.


Superenkla nyttiga havrekakor (9 st)


2 1/2 dl fiberhavregryn (vanliga havregryn fungerar säkert också)

ca 1 1/2 banan (eller 1 stor banan)


ev. någon smaksättning (se förslag nedan), men jag hade 1 msk kanel, 2 krm vaniljpulver och 1/2 dl berberries (några nya torkade bär jag fann i hötorgshallen)


1. Mosa bananen och rör ihop med grynen.

2. Rör i ev. smaksättning.

3. Forma till 9 småkakor och lägg på en bakplåt med bakplåtspapper.

4. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 8-12 min. Klart!


Passar perfekt att ha som fika, frukost, mellis, efter träning, kvällsmål... De fungerar även bra att ha med sig i väskan att ha som mellanmål när man känner sig sugen/blodsockret börjar falla. Superrecept var det ja :D


Tips på olika smaksättningar jag tror borde fungera: Kanel, kardemumma, russin, rivet äpple, pepparkakskrydda, gojibär, hallon, kokosflingor, kakao, jordnötssmör, saffran, carob, mesquite, blåbär, ingefära, kaffepulver, vaniljpulver, hackade nötter, citrusskal eller såkör man bara banan+havregryn...


 


     


Och ja jag ligger fortfarande hemma sjuk. Igår trodde jag att jag skulle kunna gå till skolan idag. Men det har typ blivit värre och jag ligger däckad i sängen, tacka vet jag Play-tv på datorn, men frukost lyckades jag iallafall gå upp och göra:


 


x Ett par muggar te för halsen

x Fruktsallad på allt jag kunde hitta som skriker "jag vill bli frisk" på äpple, hallon, clementin, kiwi, gojibär, kakaonibs och riven ingefära på toppen

x Tre havrekakor

x Ett kokt ägg


Nu ska jag återgå till att kolla på Morden i Sandhamn. Riktigt bra serie, om ni gillar deckare borde ni kika på den. Och förresten tack för alla kommentarer om min nya header (även om ni alla hade väldigt delade åsikter vilken som var bäst, inte direkt lättare att välja haha), en del skrev och påpekade negativa saker som jag inte tänkt på, bra med konstruktiv kritik. Men jag får se vilken jag tar, eller om jag gör ett nytt försök! Den kommer nog iallafall inte upp förrän efter jul!!

Av Sofie - 19 december 2012 05:00


 


För att tänka på djuren och miljön ska vi idag äta helt vegetariskt. Kött, fisk, skaldjur, fågel är inte tillåtet. För att få i sig proteiner (och en massa annan viktig näring) äter vi istället linser, bönor, ägg, quorn, ost och keso/kvarg.


Det är faktiskt inte så svårt som det låter. Här kommer en massa tips på rätter som ni kan äta:


Wrap med avokado/fetaoströra och linser

Het röd linssoppa med squash och kanel

Sesampanerad halloumi

Spenatsoppa (utan lax i då)

Matiga sötpotatis/squashpannkakor

Underbara linsbiffar

Quorn stroganoff

Het linssoppa

Rödbetssallad med fetaostcreme, rostade valnötter och champinjoner

Linspaj

Enkel och snabb linssoppa med timjansmak och fetaoströra

Paj med quorn, pesto, fetaost och soltorkade tomater

Grönsakssoppa

Falafel

Tacoquornfärs

Linsgryta med kokos

Quornfile i tomatsås

Pannkakor/plättar/våfflor av alla dess slag

Omelett/äggröror av alla dess slag


   Rödbetssallad to die for!


För frukost och mellanmål är det bara att kolla mina vanliga inlägg, de är oftast helt vegetariska! :D


Berätta hur det går. Svårt? Jobbigt? Eller underbart gott? Skriv gärna ner i en kommentar hur er matdag har sett ut, och om ni använt er av några smaskiga recept får ni gärna dela med er :D Kommentera eller mejla in bilder till foodandhealthinmyway@yahoo.se

Av Sofie - 18 december 2012 21:34


Som jag nämnde förut har jag tänkt ändra om utseendet på bloggen. Headern är nu klar, förutom lite smådetaljer på vilka rubriker jag ska, hur många och var de ska vara placerade. Jag skulle därför vilja ha lite hjälp av er. Vilken tycker ni är snyggast, och vilken får en ny besökare att förstå bäst vad bloggen handlar om? Det är verkligen inte stor skillnad, men jag kan verkligen inte bestämma mig. Jag tycker om de med många rubriker, då förstår man mer temat på bloggen men samtidigt kan det bli lite väl mycket och snarare förvirrande än inbjudande. Och med mindre rubriker blir det mer fokus på bilderna.


Här kommer varianterna:


Header 1:

 


Header 2:

 


Header 3:

 


Header 4:

 


Header 5:

 


Header 6:

 


Header 7:

 


Header 8:

 


Om ni nu är jättesnälla så skriver ni numret på headern ni tycker passar bäst/är snyggast i en kommentar!!!

Av Sofie - 18 december 2012 14:20


 


Saffran och pepparkakskrydda, lite konstigt, helt plötsligt börjar alla ha det i allt de äter såhär års. Det är väl egentligen lika gott resten av året? Aja, det har väl med traditioner att göra. Här kommer iallafall ett underbart gott och enkelt recept på nyttigt julgodis med saffran och russin i. Kanske kan få stå ett fat sådana bredvid aladdinasken på julbordet i år? Eller till adventsfikat på söndag?


Raw saffransbollar (ca 14 st)


2 dl valfria nötter (jag hade främst cashewnötter och sedan mandlar)

1 1/4 dl russin

1 msk vatten

1 krm vaniljpulver

1/2-1 paket saffran (smaka av)

ev. kokosflingor att rulla i


1. Mixa nötterna i en matberedare till ett grovt mjöl. I med russin, och låt mixas sönder med nötterna.

2. Lägg i vatten, vaniljpulver och ca 1/2 paket saffran. Mixa till en ganska fast smet. Smaka av om du vill ha mer saffran i.

3. Rulla till ca 14 st små bollar med händerna. Ev. kan du rulla dem i kokosflingor om du vill.

4. Kan avnjutas direkt, och resten bör förvaras i kylskåp!!


För gottisbollar med pepparkakskrydda se mitt recept med det från förra året här. Om ni är ute gottisbollrecept generellt, kika in här!!!


 


Hemma hos mig lyder det sjukstuga. När jag valde att stanna hemma igår trodde jag att jag bara fått en lätt förkylning med lite ont i halsen och att det var bäst att vara hemma för att det inte skulle bli värre. Idag tänkte jag gå till skolan igen. Men jag sov superdåligt i natt, och vaknade fler gånger av att ha ont i halsen. När klockan ringde i morse dunkade det i huvudet och jag var extremt trött, bara att lägga sig och sova igen. Och det är det jag har spenderat förmiddagen med. Någon hunger eller aptit har jag inte heller, tvingade i mig lite turkisk yoghurt/hallon/valnötter/kokosflingor/honung och ett kokt ägg när jag vaknat, och sen blev det två av bollarna ovan för en stund sedan, inget mer idag. Konstigt, jag som nästan brukar vara inne på min fjärde "måltid" på dagen såhär dags. Aja matlusten kommer väl tillbaka, nu blir det fortsatt sängläge och tv!! Hälsokalenderns burpees blir det inga, men jag ska se till att genomföra dem någon annan dag istället. Hur går det för er?


Och just det, min blogg har sett likadan ut sålänge, nu vill jag ha förändring. Jag har gjort en ny header som ska komma upp inom närmsta tiden, men jag har svårt för att bestämma mig med några rubrikdetaljer, jag ska lägga upp ett antal förslag senare så får ni vara med och hjälpa mig vilken jag ska ta. Även bakgrundsfärgerna, menyerna och presentationens ska ändras på bloggen, men det tar jag tag i någon annan dag!!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards