Sofies Wellness

Alla inlägg under september 2012

Av Sofie - 12 september 2012 07:33

  

 


Dagens frukost:

x Stekt äpplepaj frukoststyle


Stekt äpplepaj frukoststyle (1 person): Börja med att torrosta 12-15 mandlar i en stekpanna, efter en stund rosta även med ca 3/4 dl havregryn så att både mandlar och gryn får färg. Sista sekundrarna rosta även med 1 msk kokosflingor och 1/4 dl quinoapuffar (alternativt mer havregryn). Stäng av värmen och söta med några sprut honung. Lägg åt sidan. Tärna ett äpple, häll en massa kanel över. Fräs detta i en stekpanna med olja så att äpplet blir mjukt och får färg. Blanda ca 1 dl keso med en skvätt naturell yoghurt och gärna om du har lite vaniljpulver. Lägg äpplefräs och kesoröra på en tallrik, strössla över den krispiga "smuldegen"!


Supergott och bra start på dagen. Och om man sötar med honung så smakar detta precis som efterrätt. Så detta är inte bara ett frukostrecept :D


 


Håll noga koll när du rostar och steker, mina äpplebitar blev på gränsen till brända :P


Nu kör jag onsdag :) Ni får ha en härlig dag!

Av Sofie - 11 september 2012 14:00


 


En dag förra veckan kom jag hem hungrig och suktande efter mellis, då gjorde jag detta ganska rejäla mellanmål:


Krämig smoothie1/2 avokado, 1 päron, 1-2 nävar hallon, 1 näve tärnad mango och en skvätt kokosmjölk! Till detta serverades Jordnötskeso vilket helt enkelt är keso som har blandats med en rejäl sked jordnötssmör.


En naturligt söt och krämig smoothie som går perfekt ihop med den lite salta jordnötskeson. Som vanligt är detta inte bara ett mellistips, man kan ju äta detta till frukost eller kvällsmål också :D Enjoy


 

Av Sofie - 11 september 2012 08:55



   


x Kokt ägg med örtsalt

x Riskaka med mandelsmör med valnötscrunch och skivad banan

x Naturell yoghurt blandat med en klick keso, vaniljpulver och kardemumma toppat med pauluns müsli, havrekli, hampafrön, quinoapuffar, kokoschips och blåbär


Frukost i sängen. Precis vad jag behövde. Lyx på hög nivå!


 


Och till dig som undrade var man köper quinoapuffar: Finns på Coop, annars kanske i hälsobutiker?

Av Sofie - 10 september 2012 21:19


   


Som ni vet tycker jag om att exprimentera i köket och gör sällan samma sak två gånger. Idag fanns varken tiden eller lusten att göra det, utan jag körde på en gammal favorit i repris. Och detta är verkligen en favorit, det är den godaste vegetariska rätten jag vet. Om ni ska laga något vegetariskt ska ni laga detta :)


Receptet finner ni HÄÄÄÄÄÄÄR!!!!! 


Idag avnjöts biffarna med balsamkeso (dvs keso med några droppar balsamvinäger), sallad, morotsbitar och en tomat i skivor: måndagslyx, grönsaksexplosion och färgklick på hög nivå. Precis som jag vill ha det :P

  


 

Av Sofie - 10 september 2012 08:00


Det här muffins/cupcakes i micro receptet älskar jag som ni vet och har testat en massa varianter. Tänkte därför sammanställa alla i ett och samma inlägg med länkar till de olika recepten. Bara att klicka på texten under bilderna och ni blir länkade till receptet! Det är i grund och botten samma, i början visste jag dock inte hur mycket gryn och ägg/äggvitor som var lagom för en frukost, så det skiljer sig något i recepten och även i de två första försöken använde jag mig av kaffemuggar och inte muffinsformar som är mycket smidigare. Men det går ju bara att ändra när man gör!


    

Choklad/kaffe med blåbärstouch och mandelsmörtoppingkräm


 

Ingefära/citron med hallontopping


   Pepparkaksmuffins med blåbärstopping


 

Apelsin/kanel med hallon, chokladtopping och pumpakärnor


   

Morotskakacupcakes  


    

Hallon med citron/kokostopping


  "Tigermuffins" med apelsin/chokladfyllning toppat med kvarg+mandelsmör


   Hallonmuffins med nutellatopping


  Jordnötssmör/banan/kanel med blåbär/kesotopping


  Aprikos/blåbär/vanilj med kola/hallontopping och hackade mandlar


   Mesquite/carobmuffins med hallontopping


   Lingon och kanel med vaniljtopping


   Ballerinamuffins med hallon


 

Carob/mesquite med blåbärstopping


Jordgubb/basilika/persika/vanilj


      

Äpple/kanel


Dessa är de jag har gjort änsålänge. Har ni prövat någon? Vad tyckte ni? Har ni några idéer på smaksättningar som man skulle kunna ha i detta recept?


Dessa går ju även såklart att äta till andra måltider än frukost :D

Av Sofie - 9 september 2012 19:12


 


Ni som följt min blogg ett tag vet att jag är fullkomligt förälskad i alla varianter av nötsmör. Just jordnötssmöret brukar jag köpa färdig av märket Monki, annars gör jag själv, hitills har det blivit mandelsmör, nötsmör med kakao/kaffe (typ som nutella) och cashew/paranötssmör. Men häromdagen gjorde jag en ny variant som helt klart är den nya favoriten. Så himlans gott, och jag vet inte hur många gånger i helgen jag har stått med fingarna i burken och bara ätit hihi. Annars är det supergott att bre ett tjock lager av smöret på naturella riskakor, göra klickar av det på skivade frysta bananbitar eller tillsammans med keso och skivad banan/äpple.


Mandelsmör med valnötscrunch (1 burk)


Jag måttade inte när jag gjorde, men ungefärligt såhär:


Lägg 2 dl mandlar och 1 1/2 dl valnötter på en bakplåt med bakplåtspapper. Rosta i ugnen i ca 5 min på 225 grader, kolla noga så att de inte bränns. Ta ut och låt svalna något. Mixa mandlarna med ca 1-2 tsk havssalt till ett smör, det tar ett tag, man kan även behöva slänga i en skvätt naturell olja (rapsolja eller kokosolja) för att det ska bli "smörigt/krämigt" och inte smuligt. Smaka av att det är lagom med salt. Mixa med valnötterna, men bara jättesnabbt så att det är ganska stora bitar kvar i. Meningen är att det ska bli crunchigt. Förvara i en burk i kylskåp, håller i flera månader!



Av Sofie - 8 september 2012 19:00


 


Blir mycket "gottis" och bakning här på bloggen, men det är vad jag tycker är kul just nu, hoppas ni inte har något emot det :D Gårdagens expriment, raw gottisbollar med smak av morotskaka:


Raw Morotskaka Bollar (ca 16 st)


1 dl morotsbitar (skalade morötter hackade i mindre bitar)

1 dl valnötter

10-12 st torkade aprikoser

1 dryg msk kanel

3-4 krm ingefära

4 krm vaniljpulver

1 msk honung

2 msk hampafrön alternativt pumpakärnor

kokosflingor att rulla i


1. Bara att mixa ihop allt förutom hampafrön/pumpakärnor och kokosflingor i en matberedare. Smaka av. Mer krydda, morotssmak eller söta med honung?

2. Mixa även i hampafrön/pumpakärnor, men en kort stund, de ska inte bli helt "mixade/söndermalda" utan ge lite crunchighet.

3. Rulla till bollar som du sedan rullar i kokosflingor.

4. Njut direkt som de är, och förvara sedan i kylskåpet!


Recept av mig, länka som vanligt hit om ni använder det. Perfekt lördagsgodis :D


 

Av Sofie - 8 september 2012 17:26


  Tillsammans med rester från övriga familjens lunch; bulgur, halloumi, keso och tomat/basilika sallad


Till lunch idag blandade jag bara snabbt ihop något, blev på quorn och därför passar det bra som veckans veggorätt på bloggen. Jag måttade inte, utan bara kastade ner allt på fri hand i stekpannan. Såhär gjorde jag:


Quorn med squash och röd pesto: Bryn quorn i en stekpanna, behövs ganska mycket olja för att det inte ska bränna fast. Tärna squash och stek med quorn så att även den får fin färg. När quornen är genomstekt, rör i en stor klick röd pesto (alternativt grön). Smaka av med salt och peppar, och ev. lite basilika om man gillar det! Klart, inte svårare än så :D


Supergott!!!  

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards