Sofies Wellness

Alla inlägg den 8 september 2012

Av Sofie - 8 september 2012 19:00


 


Blir mycket "gottis" och bakning här på bloggen, men det är vad jag tycker är kul just nu, hoppas ni inte har något emot det :D Gårdagens expriment, raw gottisbollar med smak av morotskaka:


Raw Morotskaka Bollar (ca 16 st)


1 dl morotsbitar (skalade morötter hackade i mindre bitar)

1 dl valnötter

10-12 st torkade aprikoser

1 dryg msk kanel

3-4 krm ingefära

4 krm vaniljpulver

1 msk honung

2 msk hampafrön alternativt pumpakärnor

kokosflingor att rulla i


1. Bara att mixa ihop allt förutom hampafrön/pumpakärnor och kokosflingor i en matberedare. Smaka av. Mer krydda, morotssmak eller söta med honung?

2. Mixa även i hampafrön/pumpakärnor, men en kort stund, de ska inte bli helt "mixade/söndermalda" utan ge lite crunchighet.

3. Rulla till bollar som du sedan rullar i kokosflingor.

4. Njut direkt som de är, och förvara sedan i kylskåpet!


Recept av mig, länka som vanligt hit om ni använder det. Perfekt lördagsgodis :D


 

Av Sofie - 8 september 2012 17:26


  Tillsammans med rester från övriga familjens lunch; bulgur, halloumi, keso och tomat/basilika sallad


Till lunch idag blandade jag bara snabbt ihop något, blev på quorn och därför passar det bra som veckans veggorätt på bloggen. Jag måttade inte, utan bara kastade ner allt på fri hand i stekpannan. Såhär gjorde jag:


Quorn med squash och röd pesto: Bryn quorn i en stekpanna, behövs ganska mycket olja för att det inte ska bränna fast. Tärna squash och stek med quorn så att även den får fin färg. När quornen är genomstekt, rör i en stor klick röd pesto (alternativt grön). Smaka av med salt och peppar, och ev. lite basilika om man gillar det! Klart, inte svårare än så :D


Supergott!!!  

Av Sofie - 8 september 2012 10:11


 


Vad passar bättre en lördagmorgon än nybakat varmt bröd till frukost? Jag testade en variant avokadofrallor från Annies blogg. Supergott:


Avokadofrallor (6-8 st)


1 ägg

1 mogen avokado

1 dl turkisk yoghurt

2 tsk bakpulver

2 tsk fiberhusk

1 dl pofiber

1 dl havregryn

2 tsk linfrön

1 msk sesamfrön

2 krm salt

2 tsk rosmarin


toppingen: Lite flingsalt o rosmarin

 

1. Blanda ägg, avokado och turkisk yoghurt i en skål. Blanda i bakpulver och fiberhusk noga.

2. Rör sedan i resten.

3. Forma till bollar som du plattar ut på en bakplåtsklädd bakplåt. Toppa med lite flingsalt och mer rosmarin.

4. In i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min!


    


Dagens frukost fick alltså bestå av:

x En varm avokadofralla med bregott, ost och tomat

x En varm avokadofralla med kalkonpastrami och keso

x En skål naturell yoghurt med pauluns müsli, kiwi, gojibär och mitt nya hemmgjorda mandelsmör med valnötscrunch (recept kommer på det sistnämnda)


Underbar start på helgen :D Bra uppladdning inför höstpremiären av mitt favoritpass intervallflex. Älskar det! Sedan blir det hem fort som attan för att få i sig lunch, för att sedan vandra runt på stan med en kompis efter kläder till insparksfesten för att sedan slutligen åka hem till en annan kompis för att ha tjejkväll och övernattning. En härlig aktivitetsfylld lördag helt enkelt :D Vad har ni för roliga planer?


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards