Sofies Wellness

Alla inlägg den 8 augusti 2012

Av Sofie - 8 augusti 2012 16:26


 


Jag har alltid sagt att jag inte tycker om rödbetor. Jag tror att jag första gången smakade det på dagis och testade även det igen på lågstadiet (hemma har vi aldrig ätit det). Det fick räcka! Då var det ju inte "riktiga" rödbetor utan konserverade i lag på burk. Men så blev vi bjudna på det till förrätt när vi var bortbjudna, och då var det riktiga hemmakokta. Oj så gott det var. Och jag sa bestämt att det här skulle jag göra om. Har jag gjort det? Nej! Men nu när det är rödbetssäsong så köpte vi hem några häromdagen. Passade perfekt som lunch idag. Som oftast när jag lagar till mig själv använder jag inga mått, utan bara gör. Men jag skrev ungefärliga mått inom parantes:


Rödbetssallad med fetaostkräm, rostade valnötter och champinjoner (1 person)


Koka (4 st) rödbetor (som ej är skalade, ev. med avskurna kvistar och något skrubbade) i en kastrull i ca 15-20 min (på vintern är de större och behövs koka längre tid). Lägg upp (några nävar) gröna salladsblad på en tallrik. Smula (50 g) fetaost, blanda med (1/2-1 dl) kesella/turkisk yoghurt/creme fraiche, saften från (1/4-1/2) citron och svartpeppar. Stek (3-4) champinjoner i olja/smör. Torrosta (10) valnötsbitar i en stekpanna på hög värme i några minuter. Skala (1/2-1) morot och skär i "mynt". Häll av rödbetsvattnet. Skala rödbetorna under rinnade kallt vatten (så att du inte bränner händerna) och skär i mindre bitar. Häll flingsalt över rödbetorna. Lägg rödbetorna, fetaostkrämen, champinjonerna, valnötterna och morötterna på salladsbladen. Klart!


Denna sallad passar även utmärkt att ha till maten som en "sidorätt" eller "sidosallad" eller vad man nu ska kalla det.


    


Rödbetor är verkligen gott. Har ni några tips på vad man mer kan göra med dem? Kokta rödbetor är den enda rödbetsmaten som jag har hört talats om och så denna lasagne också! :D

Av Sofie - 8 augusti 2012 09:47


 


x Grön detox smoothie

x Sportknäcke med keso och kokt ägg

x Naturell yoghurt blandat med keso toppat pauluns müsli samt en klick mandelsmör


Grön detox smoothie (1 glas): Mixa samman 3/4 dl färsk basilika, 1 äpple, 1 dl mango, 1/2 dl vatten och saften ur 1 lime!


Nej jag kör ingen detox. Jag var bara sugen på att testa en grön variant på smoothie och hittade ett recept (som jag gjorde om rejält) på en detoxvariant. Fräscht, gott och svalkande! Testa :)


  Jag tycker att den gröna färgen är fin och inte alls avskräckande. Men pappa som är van och tycker ibland att jag gör lite väl konstiga blandningar ibland kollade på färgen och sa med förfärad blick "Sofie har du alger i?" Haha nää det finns annat grönt som heter basilika och äpple!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards