Sofies Wellness

Alla inlägg under juli 2012

Av Sofie - 1 juli 2012 20:33


 

Idag blev färsen grön och orange av squash och morötter


Precis lika lätt som att få i sig fisk tre gånger i veckan (som jag nämnde igår) tycker jag det är att få i sig 1/2 kg frukt och grönt varje dag. Knepet? Ja först och främst att köpa hem en massa grönsaker, bär och frukt. Och sedan se till att ha med det i alla måltider. Alltid bär/frukt till frukost/mellis/kvällsmål i yoghurten/gröten/filen/keson/kesellan eller vad jag nu äter, annars en frukt till. Och i både lunch och middag ha grönsaker till maten.


Men det jag vill tipsa om i detta inlägg är hur du kan få i grönsaker i själva maten. T.ex denna kväll skulle vi ha köttfärsbiffar till middag, i kylskåpet fanns en bit överbliven squash. Squash i köttfärsbiffar låter kanske lite konstigt? Men nej, bara att riva i och det ger mer saftighet till biffarna. Det låg även ett par morötter i kylskåpet, de revs också ner i färssmeten. Sådär då var två sorters grönsaker med i maten utan att man ens tänker på det.


Sedan skulle vi har rostad potatis i ugn till. Alltid när vi gör potatis i ugn brukar vi slänga med andra grönsaker på bakplåten. Det blir ju så gott. Och helt plötsligt blir det ännu mer grönsaker med i måltiden. Idag blev det en paprika och en söt potatis till. Andra tips är: småtomater, morötter, andra rotfrukter, squash, lök...


Och sedan hade vi ännu mer grönsaker till, kokt broccoli och bladspenat, bara därför att grönsaker är så gott :D


Hur tänker ni med det här med frukt och grönt? Får ni i er tillräckligt? Måste ni tänka på att ha grönsaker/frukt till eller gör ni bara det automatiskt (det gör jag)?


Dagens middag:

  Spicy biffar med rostad potatis, ugnsgjord sötpotatis, ugngjord paprika, bladspenat och broccoli


Spicy biffar (4 personer)


500 g nötfärs

1/2 finriven squash (eller annan grönsak du har hemma)

2 finrivna morötter (eller annan grönsak du har hemma)

1 ägg

2 pressade vitlöksklyftor

1/2 tsk salt

peppar

1 tsk spiskummin

1 msk sambal oelek


1. Bara att blanda ihop allt och forma till biffar.

2. Bryn och låt genomstekas i en stekpanna med olja/smör!


 

Jag har helt snöat in mig i ugnsgjord sötpotatis, det är sååå gott, mycket godare än vanlig potatis även fast det är gott också, och paprika som är en av mina favoritgrönsaker blir inte heller sämre efter en halvtimme i ugnen!

Av Sofie - 1 juli 2012 09:50


 


x Frukost i lager i glas: Keso med naturell yoghurt+kanel, mosade blåbär, keso med naturell yoghurt+kanel och mosade blåbär på toppen

x Bröd med mosad avokado, citronsaft och basilika


Såå gott, frukost är bästa måltiden på dagen, punkt slut! :D


Vad njuter ni av denna morgon?


 


Today: Träffa nära vän innan vi splittras för mer än en månad, packa packa packa (ska vara borta över en månad så det lär behövas...), dra till gymmet och köra järnet för hela kroppen (kommer inte ha tillgång till gymmet på över en månad...) och kanske sitta ute i den underbara solen ett tag, den lyser ju faktiskt idag!


Nu kör vi :) 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards