Sofies Wellness

Alla inlägg den 29 juni 2012

Av Sofie - 29 juni 2012 13:42


 


Dagens lunch:

x Nötplättar med tinade bär, jordnötssmör och kokosflingor


Nötplättar (1 person): Vispa ihop med en gaffel 2 ägg, 1/2 dl valfritt nötmjöl (jag hade mandelmjöl, bara att mixa valfria nötter till mjöl), 1/2 dl mjölk, 1/2 dl kesella/kvarg, 1 msk chiafrön, 1 msk fiberhusk och 1/2 tsk bakpulver. Om du vill kan smaksätta med kakao, kanel, vaniljpulver eller nötsmör, men jag körde naturella. Smeten blir tjock så det blir ganska tjocka plättar/pannkakor (om man vill ha mindre tjocka kan man nog minska på fiberhusket). Stek ca 3 st plättar/pannkakor i smör/kokosolja/rapsolja. Servera med vad du vill, jag hade bär, jordnötssmör och kokosflingor!


Detta goda recept har jag tagit härifrån! Mums :) Testa


 


Så nu ska jag iväg och kika på lillebrors segelbåtsuppvisning i solen! :D

Av Sofie - 29 juni 2012 10:36


 


x Morotskakagröt med glasyr


Morotskakagröt (1 portion): Koka gröt på 1 dl fiberhavregryn, 2 1/2 dl vatten, en nypa salt, 1 finriven morot (ca 1 dl ihoppressat), 1 tsk kanel, 1-2 krm ingefära, 1 krm vaniljpulver och 1/2 mosad banan (ta mer om du vill ha sötare). För mer protein rör i 1 rå äggvita efteråt!


Glasyren: Blanda ihop 1 dl kesella/kvarg eller turkisk yoghurt med 1 krm vaniljpulver och några droppar honung/agave/sweet freedom/annat sötning. Lägg glasyren på gröten och toppa med mer morotsriv!


Senaste veckan har jag sett att många hälsobloggar har försökt sig på att göra nyttigare varianter av morotskaka, många recept låter väldigt intressanta. Men igår kväll kom jag på tanken, varför inte göra gröt med smak av morotskaka? Det kan väl inte vara så svårt? Sagt och gjort, det fick jag testa till dagens frukost. Och oj vad gott det blev. Smakade precis som morotskaka, bara att konsistensen var annorlunda, men det hade jag förväntat mig eftersom det var gröt. Gillar du morotskaka? Testa detta! :D


 


Wiho idag är det fredag, inte för att det känns lika speciellt på sommarlovet. Men denna fredag har ändå varit lite speciell. Vaknade helt utvilad av mig själv vid 8, upp och pratar lite med familjen som ska iväg då, funderar på om jag ska ta en morgonjogg i det fina vädret, fortfarande tveksam om jag ska ut men äter ändå lite förfrukost innan träning, inser att idag är det fredagen som man får veta var man ska spendera sina kommande 3 år, pirr i magen, får panik eftersom jag inte hittar mitt lösenord till antagningen, mamma hittar det till slut, loggar in, läser att jag är inne på mitt första handsval, wiho jippi superglad, pratar med kompis som sökt samma och hon är också inne yay, får kontakt med några kompisar som också är inne på sina första handsval, glad för deras skull, på med träningskläder, springer en härlig runda i en halvtimme på kanske inte den bästa tiden men jag är endorfinhög och svettig och det är det som är vitsen, kör dagens plankutmaning, lagar supersmarrig morotskakagröt, äter långsamt vid köksbordet samtidigt som jag läser tidningen och uppdaterar på instagram. Grym start på dagen! :D

           

Jag hoppas att er fredag också har startat lika härlig och att den fortsätter vara det resten av dagen :P

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards