Sofies Wellness

Alla inlägg den 27 juni 2012

Av Sofie - 27 juni 2012 17:15


En del frågor får jag ofta. Så istället för att svara på dem många gånger tänkte jag svara på dem i ett inlägg så att alla kan se. Här är två stycken:


Jag har bara en fråga, använder du lätt-kesella eller vanlig? jag såg nämligen att du åt en lättvariant av hälso-filen som du skrev om nyligen, vilket inte alls är fel men jag trodde bara att du aldrig åt de lätta varianterna av t ex kesella, fil osv. skulle gärna vilja höra din åsikt om detta :)


Svar: Under min tid på bloggen har jag nog skrivit bra och dåligt om både lätt och vanlig/feta produkter. Så det kan ju vara lite förvirrande. Men det beror nog på att jag hört så många olika åsikter kring detta och inte skaffat mig en egen uppfattningen. Fast det har jag nu. Så jag tänkte förklara det för er.


Jag äter gärna den feta/normala varianten, men gärna också den lätta sålänge den inte innehåller tillsatser och konstigheter, då kan man ju även äta mer tills man blir mätt (eller lägga till några nötter istället så får man lite bättre fetter även fast att det mättande inte är farligt). Så det gäller att ha lite koll på vilka lättprodukter som inte innehåller "skit" och det kan vara olika på samma produkt beroende på vilket märke man väljer. Men Arlas produkter brukar vara ganska "rena".


I kategorin lätt som är godkänt finns (och som jag därför oftast äter lätt): Yoghurt, fil, kesella/kvarg, mjölk


Produkter som jag föredrar feta (tillsatser i lättvarianterna): Keso, vispgrädde, creme fraiche


Och alla naturella såklart. Men visst är det inte världens problem att få i sig creme fraiche som är av den lätta varianten någongång om det är det som finns hemma eller man blir bjuden på det. Och det är ju oftast inte jag som handlar och då får jag ta vad mina föräldrar köper hem. Men självklart påverkar jag och säger vad jag helst vill ha!


Vad anser ni om lätta/fetare produkter?


 


Hejsan, ser jätte gott ut, men jag undrar vart hittar du dina kryddor? Pestokrydda? Peparkakskrydda? finns det att köpa nånstans eller är det en blandning du gjort själv? Undrar även vart man kan köpa bra jordnötssmör, är alla bra eller är det speciella märken? Kram på dig


Svar: Pestokryddan köpte jag för snart 1 år sedan i Italien. När den är slut ska jag försöka göra egen, men änsålänge har bara 1/3 gått åt. Ingredienserna (enligt förpackningen) om du vill testa att blanda själv är basilika, persilja, salt, grana ost, pinjenötter, valnötter och vitlök.

Pepparkakskryddan har jag köpt i mataffären, santa maria har sin egen blandning. Dock köpte jag hem det i jultider, det kanske inte finns att köpa såhär års?

Nej alla jordnötssmör är inte bra. Skippy som finns i de flesta mataffärer tillhör inte den bra sorten. Utan du ska leta reda på en som bara innehåller jordnötter och en gnutta salt. Tyvärr finns inte den bra sorten överallt. Men i större välsorterade mataffärer finns det, och även mindre coop har jag märkt ofta har det. Annars finns det alltid i mindre ekologiska butiker (finns många i stockholm), att beställa hem från nätet och i vissa hälsokostaffärer. Annars kan man ju annars göra eget jordnötssmör och annat nötssmör. Läs mer om det här!

De enda nöt/frösmören som jag köpt hem är jordnötssmör och tahini (sesampasta) och de har kommit från märket Monki (se bild ovan), annars har jag gjort själv. Andra märken som har bra nötsmör är Green Choice och Kung Markatta, men ingen av de har jag smakat :D Jag hoppas att du fick svar på dina frågor! Kram på dig med


Okej det här var några läsarfrågor. Oftast om jag får frågor brukar jag svara på dem under inläggt, eller på den som kommenterars blogg. Så fråga på ni om ni undrar något, antingen i en kommentar, i frågerutan eller i mejl på foodandhealthimyway@yahoo.se så svarar jag så fort jag kan :D

Av Sofie - 27 juni 2012 16:21


Att posa med ett äpple och samtidigt bita i det på ett snyggt sätt var inte det lättaste märkte jag efter att ha tagit en massa bilder och ingen blev bra haha. Men jag bjuder ändå på några (roliga men icke snygga) bilder (fast med ekorre varning på mig hihi, särskilt den sista):


       


Och så var den av. Tandställningen alltså! Egentligen skulle det inte ske idag, så jag fick en överraskning imorse hos tandläkaren när hon sa att hon kunde ta av den direkt om jag ville för hon hade tid över. Och så helt plötsligt var den där saken som suttit fastlimmad i min överkäke i över två år borta innan jag hann reflektera över det. Egentligen har jag inte stört mig så mycket på den (jag fick ett ganska stort modelljobb tack vare den förra året), men det har ju funnits en del som jag inte har fått äta. T.ex sega godisar, läsk, tuggummi, hela äpplen, hela morötter och knäckebröd. De där tre sistnämnda sakerna har jag struntat lite i, eller jag har ätit dem försiktigt. Eller äpplen/morötter som man normalt biter av med övertänderna har jag kommit på en strategi hur man istället biter av bitar med undertänderna, jag hade ju ingen tandställning där nere så det gick ju bra, bara det att man såg löjligt rolig ut.


Så vad har jag gjort nu utan tandställningen idag? Käkat äpple på riktigt med övertänderna (som jag så fint ska visa på bilderna ovan) och köpt ett paket av mitt tidigare favorittuggummi:

 


Jag testtuggade ett tidigare och insåg att det inte alls var så gott som jag minns. Jag har aldrig varit en tuggummitjej men detta med hallon/lakrits tuggades flitigt när jag gick i sjunde klass. Men sedan dess har mina smaklökar förändrats radikalt. Och så kom jag på tanken, vad innehåller egentligen tuggummi? Jag vände på förpackningen och började läsa en lång innehållsförteckning med en massa okända ord. Visst ett tuggummi kanske inte består av många kalorier men det innehåller en kemikalbomb precis som godis. Tuggummi kanske inte är så hälsosamt? Den tanken har inte ens slagit mig eftersom jag själv inte har kunnat tugga något. Tuggar ni tuggummi eller har några fler tankar kring detta ämne? :)



Av Sofie - 27 juni 2012 07:48


 


x Hemmagjord risifrutti med kiwi

x Finncrisp med kalkonpastrami, keso och pestokrydda

x Finncrisp med kokt ägg och pestokrydda


Dagens risifrutti bestod av: 1 dl mosade hallon/blåbär, 1 dl kokt matvete (man kan annars ta ris/bulgur/kamutvete osv), 2 dl fil (eller yoghurt) och en nypa vaniljpulver!


Längesedan jag senast gjorde egen risifrutti, alltid lika gott. Så enkelt att göra om man redan har färdigkokt ris/bulgur/matvete i kylskåpet.


Idag är jag uppe i normal skoltid, jag ska nämligen till tandläkaren på morgonen :S Eftersom det är fint väder ska jag nog hitta på något ute efteråt. Annars är planerna för dagen att ev. luncha med pappa och ikväll blir det tjejkväll med två av mina finaste vänner, vi har inte träffats på snart 2 veckor, som jag har saknat dem :D


 


Vi hörs senare!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards