Sofies Wellness

Alla inlägg den 26 juni 2012

Av Sofie - 26 juni 2012 20:36


   


x Smoothie på 1 dl hallon/blåbärmix, 1 litet äpple, 1 dl kesella, 1 dl naturell yoghurt och 1 msk carobpulver, toppat med en stor klick keso, müsli, mango och kokosflingor


   Idag var det kvällstränings som gällde vilket innebar ett lite större eftermiddagsmellanmål eftersom det blev sen middag. Jag gjorde en härlig smoothie och testade att blanda i mitt nyköpta carobpulver. Egentligen har jag alltid varit kritisk till olika sorters superpulver och liknande, ät riktig och nyttig mat så kan du skippa det. Men så skulle jag köpa chiafrön förra veckan och de sålde carobpulver till hyfsatt pris. Så jag fick med mig det hem för att testa!


Vad tyckte jag om pulvret då? Smaken var inte wow, smakade lite som kakao dvs chokladsmak men med en touch av kola. Jag kommer nog inte köpa det igen, men med det som är kvar (ganska mycket) ska jag nog blanda i gottisbollar, kanske gröt och fler smoothies. Det ger ändå en smakförhöjning i det man har det i :D


Vet ni mer saker man kan använda det till? Och har ni testat det? Och vad tycker ni i allmänhet om sådanna här "superpulver"? Bara lurendri på pengar eller bra för kroppen?


 


Vad är carobpulver då? Jag har sökt fram fakta på nätet (men självklart kan man ju vara kritisk till detta då företagen vill sälja sin produkt):


Snabbfakta:

Carobpulver (eller johannesbrödkärnmjöl) är gjort av malda carobbönor och används på samma sätt som kakao. Carob går bra att använda i alla slags bakverk och godis. Det är något mildare än kakao och sägs öka fettförbränningen.

Carob innehåller vitamin A, B1 och B2, niacin samt mineraler.


Långfakta:
Carob - grönsaken från Medelhavet
Carob är en grönsak som kommer från det ständigt grönskande carobträdet (Ceratonia siliqua), det är egentligen en buske som formas till ett träd. Den växer runt Medelhavsområdet och odlas för sina ätbara avlånga frökapslar.


Caroben har sitt ursprung runt Medelhavet men odlas numera även i andra varma delar utav världen som i t.ex Florida och Kalifornien. Carob kallas även för Johannesbröd eftersom att det sägs att Johannes Döparen livnärde sig på dessa när han strövade runt i vildmarken. Innan sockerrör och sockerbetor fanns tillgängliga i Europa, så användes den vilda caroben som ett sötningsmedel.


Det tar hela 6-8 år för ett carobträd att ge frukt, men den fortsätter sedan att ge frukt i 100 år. Ett fullvuxet carobträd får flera 100 kg frukt per år. Carobfruktens kapslar är rödbruna till färgen och kan bli upp till 30 cm långa.


Det som vi människor konsumerar är den torkade kapseln och inte själva fröna. De torkade kapslarna mals ner till ett finkornigt, brunt, kakaoliknande carobpulver. Detta carobpulver används ofta som ett substitut för kakao och har som sagt var en söt, lite kolaaktig smak. Carob är rik på vitaminer och mineraler så som t.ex kalcium och innehåller inte något koffein eller oxalsyra.



Innehållet i carob/carobpulver
Carobpulver passar väldigt bra ihop med kakao och då både smakmässigt och näringsmässigt. Dessa två ämnen kompletterar varandra väldigt bra, eftersom att kakao har ett högt magnesiuminnehåll och carob har ett högt kalciuminnehåll. Carob innehåller dessutom mycket vitamin B1 och vitamin A och även vitamin B2, magnesium, kalium, järn, koppar, nickel, mangan och krom.


Carobdrinkar dricks ofta traditionellt sett under t.ex den Islamska högtidsmånaden Ramadan. Det sägs även att det också är ett afrodisiaka och är alltså bra för potensen.
Ett liknande och nyttigt pulver är macapulver.


Några sätt att använda carobpulver
Den torkade caroben har en lätt söt smak och används i pulverform som t.ex ingrediens i en tårta, i kakor och andra typer av bakverk. Carobpulvret har en smak som påminner lite om kakao men innehåller mindre andel fett och även mindre kalorier.

Carob används även på samma sätt som kakao används, för du kan t.ex ha det i smoothies, drinkar, efterrätter och i snacks.

Något som även går utmärkt att använda i smoothies, efterrätter och snacks är morötter.

Av Sofie - 26 juni 2012 14:16


 


Igår kväll gjorde jag en vegetarisk paj. Tyvärr tog jag en för liten pajform (ca 25 cm i diameter) så jag fick skippa en del av fyllningen och toppingen. Så till detta recept skulle jag rekomendera en pajform på minst 27 cm i diameter. När jag fick skippa en del och samtidigt fylla formen till max (så att det rann ner i den varma ugnen och brände fast) var jag rädd att hela pajförsöket skulle misslyckas. Men nej, smaken blev jättegod och konsistensen också. Till och med min lillebror och hans kompis (som kan vara kräsna) tyckte jättemycket om den och tillsammans med pappa och mig åt vi upp hela. Att vetemjölet var utbytt mot dinkelmjöl och smöret mot kokosolja var det ingen som la märke till.


Pajdegen kan man ju använda till vilken fyllning som helst. Jag tänker i framtiden använda degen till att göra köttfärspaj och kycklingpaj då jag aldrig gjort det tidigare.



Recept: Linspaj (4-6 portioner)


Pajdeg:

3 dl fullkornsdinkelmjöl

1 dl kesella/kvarg

3 msk kokosolja (går nog att byta ut mot ca 25 g smör)

1-2 msk vatten


Fyllning:

1 1/2 dl gröna eller röda linser

4 - 4 1/2 dl vatten+lite salt

2 schalottenlökar

2 vitlöksklyftor

1 röd paprika

1 tsk paprikapulver

1/2 tsk chilipulver

1-2 krm cayennepeppar

1 tsk salt

12-14 st frysta spenatknyten

1 1/2 dl krossade tomater


Topping:

3 ägg

2 dl mjölk

150 g smulad fetaost

1 msk torkad oregano

1 tomat


1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Skölj och koka linserna i vattnet. Ca 30 min för gröna linser (vi hade detta för de röda var slut) eller ca 15 min för röda linser (de är godare).

3. Blanda ihop mjöl, kesella, kokosolja/smör och vatten till en deg. Tryck ut i en pajform, minst 27 cm i diameter (jag hade 25 cm och den var för liten). Nagga med en gaffel. Förgrädda i ugnen ca 15 minuter.

3. Hacka schalottenlök, pressa vitlök och hacka paprika. Fräs det med paprikapulver, chilipulver, cayennepeppar och salt i en stekpanna med rapsolja. Lägg i spenat och krossade tomater och låt det puttra till linserna kokat klart. Lägg då i linserna och låt puttra ihop sig i några minuter. Smaka av!

4. Höj värmen på ugnen till 200 grader.

5. Blanda ägg, mjölk, fetaost, oregano och peppar. Skiva tomaten.

6. Lägg ner linsröran i det förgräddade pajskalet. Häll över äggtoppingen. Lägg tomatskivorna på pajen.

7. Grädda i ugnen i ca 35-40 min tills pajen är klar och har stelnat!


        



Har ni några andra kombinationstips på vad man kan fylla pajer med? 

Av Sofie - 26 juni 2012 10:12


 


x Fiberhavregrynsgröt med kokosflingor, kanel, keso, kakaonibs, pumpakärnor, pekannötter, blåbär, mango och chiafrön

x Ett fint målat ägg


Som jag skrev på min instagram idag "Today I had so much on my oatmeal that I barely could see it". Och det var ju inte direkt första gången. För visst är det inte själva gröten i sig som är det bästa utan toppingen som man blandar ihop med en geggig varm röra? Jag kommer ihåg de första gångerna jag gjorde gröt för många år sedan. 1 dl havregryn, 2 dl vatten och 1 krm i en skål och sedan in i micron. Blanda och sedan på med hallonsylt (mjölken struntade jag i för att jag inte tyckte om det), och sedan försökte jag få ner den där geggan i magen. Det var så svårt, smakade inte så gott och det var alldeles för varmt. För att äta upp det fick jag dränka hela gröten i en massa sylt haha.


Men nu vet jag hur man gör gröt som blir god. Och då är det toppingen och ev. det man har i som är det viktigaste. Det finns så många varianter att det är omöjligt att säga en favorit. Har ni någon favorit? Sök bara på gröt i sökfältet här på bloggen (till höger) så får ni en massa inspiration och idéer på gröter som jag har gjort senaste året.


Hur tänker jag när jag gör gröt då? Jo alltid 1 dl gryn i en kastrull, oftast fiberhavregryn annars vanliga havregryn, rågflingor, dinkelflingor eller någon grynblandning. Tillsammans med 2 dl vatten och 1 nypa salt. Sedan får fantasin och det jag känner att jag är sugen på spela roll. Ibland blandar jag i något i gröten, ibland kör jag bara på topping. Men alltid någon form av frukt eller bär i och/eller på, och mjölk eller keso eller kesella på och antingen en rå äggvita iblandat i slutet eller ett kokt ägg till. Sedan kan man ju variera frukt/bär, nötter, frön, nötsmör, kryddor osv varje gång. Det är nog därför jag aldrig tröttnar på gröt.


Och det här är ju bara vanlig gröt. Sedan kan man ju göra davosgröt (med yoghurt/fil), steka gröt eller ugnsbakad gröt! Om ni vill testa något av det ovan sök på det i sökfältet :D


    


Och jag kände för att skriva på dagens ägg, lite kreativt och roligt...


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards