Sofies Wellness

Alla inlägg den 25 juni 2012

Av Sofie - 25 juni 2012 13:50


 


Dagens lunch:

x Kyckling (se recept nedan) med basilika, vitlök, tomat och fetaost

x Kokt matvete (rest från igår)

x En riven morot med en halv tärnad avokado och lite kikärter (fanns en öppnad förpackning i kylskåpet)


Kyckling i ugn med basilika, vitlök, tomat och fetaost (1 person)


1 lagom stor kycklinfile

salt o peppar

torkad basilika

1 pressad vitlöksklyfta

3 tjocka skivor tomat (nästan 1 hel)

1 bit fetaost i tunna skivor som täcker kycklingen (ca 25-50 g?)


1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Lägg kycklingen i en ugnssäker form. Salta, peppra och häll över en massa basilika.

3. Pressa vitlök, skiva tomat och fetaost. Lägg först över vitlök, sedan tomat och sist fetaosten.

4. Sätt in i ugnen till kycklingen är genomstekt, ca 25 min.


Detta var en väldigt enkel lunch jag gjorde till mig själv idag, bara att skiva på några saker på kycklingen och sedan klarar den sig själv i ugnen och jag kunde göra annat. Oj, vad saftigt det blev, jag är van att steka kycklingen och då blir det ofta torrt.


 


     


Perfekt matlådmat för er som kör på det! :D Och när man väl är igång kan man ju köra flera kycklingfileer samtidigt men med olika toppingar, och så har man matlåda för hela veckan :P

Av Sofie - 25 juni 2012 10:07


   


Nu i helgen fick jag bekantas med Verums hälsofil. Oj vad god den var! Jag är egentligen inte alls någon filmänniska, jag föredrar yoghurt. Men den här hade mildare (fil)smak och var krämig och god. Vi åt den varje morgon till frukost blandat med keso. Och hemma i stan igen igår bad jag pappa köpa hem den när han skulle handla. Så det fick självklart bli till dagens frukost.


Förutom om att den är god, ska den vara väldigt nyttig och bättre än vanlig fil. Innehåller nämligen en massa mer bakterier som är bra för magen enligt förpackningen/deras hemsida (detta kan man ju självklart vara lite kritisk till då de flesta företag vill sälja sin produkt så bra som möjligt). Och precis som vanlig fil är den fylld med kalcium, vitaminer och mineraler. Det negativa med den är självklart att den är dyr jämfört med vanlig fil. Läs mer om Verums produkter här. Finns även yoghurt och smaksätta variationer (fast det vet ni vad jag tycker om...).


Dagens frukost då:

    


x Två finncrisps med ett kokt ägg och örtsalt

x Verums naturell hälsofil med kakao, fiberhavregryn,  hallon, banan, gojibär och pumpakärnor

x Några torkade äpplebitar och pekannötter som jag mumsade på medan jag läste klart dagens tidning (jag vet, pensionärsvarning på mig haha)


Supergott, har förälskat mig i att strö kakao över fil/yoghurt och sedan ska det vara havregryn till detta.


Här i Stockholm är det världens sämsta väder. Regnet bokstavligt piskar ner och tempraturen ligger just nu på 12 grader. Var tog sommaren vägen? Fast tydligen är det såhär i nästan hela Sverige idag. Jag som ville ut i solen och hitta på något. Nähä, jag får väl ta itu med min resväska som jag inte packat upp än och läsa de där tidningarna som jag fick för några veckor sedan som jag tänkt sålänge att jag ska läsa.


Ni får ha en fin dag, så hörs vi senare :)

Av Sofie - 25 juni 2012 06:00


Måndag - Förmiddagspromenad 60 min + Plankutmaningen + Jympa intensiv 55 min


Tisdag - Morgonlöpning 5 km 27:27 min + Plankutmaningen


Onsdag - Crossfit pass med Maxime: Jogg 5 min, 3 set armhävningar varvat med 3 set situps med klapp, Jogg 5 min, Bicepsövning då man trycker/håller emot varandra 2 set var, "Väderkvarnen" en ligger ner med raka ben upp och den andra puttar ner dem 2 set var, 5 min jogging, en bit gång med lunges och squats och squathopp, dips på bänk, 5 min jogging, Burpees utan armhävning 4 set x 20 sek, 5 min jogging, en stunds gång, trappintervaller x 6 och slutligen plankutmaningen


Torsdag - Plankutmaningen


Fredag - Vilodag


Lördag - Vilodag


Söndag - Hemmaträning med youtube: Jillian Michaels 30 min yoga, TIU 10 min Sunset Workout, TIU 10 min Cowabunga Workout, TIU 6 min Bikini Beach Bum, Plankutmaningen + 50 min kvällspromenad med pappa och bror


Kommentar: Jag är nöjd med veckan. Körde lite hårdare i början av veckan, och tog det betydligt lugnare andra halvan av veckan då jag var bortrest. Men det var väldigt välbehövligt med att komma bort från stan och stressen och bara umgås med en kompis i en vacker och tyst i miljö. Det är lika mycket hälsa för mig som att träna mycket, balans... Plankutmaningen som jag kör bestod denna vecka av 2-3 varv plankor i tabataform mån, ons och sön och plankor på pilatesboll 3 varv tis och tors. Gick jättebra och nästa vecka ska det bli ännu hårdare!

Kul även att träna med en kompis. Vi körde ett crossfitpass med ett smart upplägg, detta kommer jag nog även köra en hel del själv i sommar när jag är bortrest. 5 min jogg, 2 styrkeövningar som man kör supersets med, 5 min jogg, 2 styrkeövningar...

På söndagen hade jag tänkt gå till gymmet, men det var stängt. Tur att det finns en massa grymma träningsvideos på youtube som man kan köra istället. Vem gillar inte stenhårda Jillian Michael? Och Tone it up (TIU) tycker jag också om, två tjejer som kör en massa olika övningar på någon varm och solig strand och sen är det bara att härma det de gör. Mer av dessa kommer det ett bli senare i sommar och jag är borta och inte vet vad jag ska träna. Har ni några fler bra träningsyoutube tips? Finns ju miljoner och man har ju inte tid att kolla igenom alla, utan vill ha några bra som är hårda och de inte bara står stilla och pratar en massa eller använder vikter då det inte finns hemma (inte hos mig iallafall).


 

Uteträning är härligast på sommaren, en löprunda på morgonen eller kvällen i solen :) Eller kanske en promenad, tummen upp för vardagsmotion!


Veckans tips/tanke:


Nu när många börjar bli lediga från skola/jobb så tänkte jag ta upp det här med att träna eller inte träna på semestern. Det råder delade åsikter om detta. En del säger att man ska hålla igång kroppen hela sommaren (kanske inte riktigt lika intensivt) för att må bra och inte få ha det jättejobbigt när man börjar träna sedan i höst/tappa allt man tränat upp (även fast allt självklart inte försvinner helt). Medan andra tycker att på semestern ska man bara slappa och slippa anstränga sig. Och om man tränar hårt hela året kan det vara bra för kroppen att få vila sig i några veckor, fast kanske med en del vardagsmotion (detta har jag läst någonstans). Min åsikt då: Jag tycker man får göra som man vill och känna efter vad som passar en bäst själv. Känner man för att bara slappa, gör det med gott samvete. Visst kroppen kommer förlora både styrka och kondition, men om du känner att det är det du behöver för själen (och även kroppen) för att orka med resten av året, gör det. Annars kan man ju träna några få gånger varje vecka för att hålla kvar en del. Men känner man att man mår bra av träningen, och skulle må sämre om man slutade med den så tycker jag man ska fortsätta som vanligt. Det ska kännas lockande och inte vara en plåga. För många är ju träningen en livstil och är en så självklar del av deras liv att träning under semester är en självklarhet. Själv kommer jag nog att fortsätta träna ungefär som vanligt, blir ju lite annorlunda när man är bortrest, men springa ute kan man ju alltid göra och köra styrka med kroppen likaså. Jag vet att jag mår bra om jag tränar, både fysikt och psykiskt, så det skulle bara vara konstigt om jag slutade helt plötsligt. Men sen får vi ju se, om det kommer några dagar/någon vecka då jag inte har någon lust så tänker jag ta det lungt.


Hur ser ni på det här med träning under semestern? Ska man/ska man inte? Kommer ni träna?


Om ni har något ni vill att jag ska skriva om nästa vecka, skriv en liten kommentar. Om ni vill får ni gärna dela med er av er träningsvecka också! Eller något annat som rör träning! :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards