Sofies Wellness

Alla inlägg den 18 juni 2012

Av Sofie - 18 juni 2012 21:18


 


x Köttfärssås, några bitar kyckling, grönsaks/bulgurfräs (och en gottisboll till efterrätt)


Ingen lust att laga något, samtidigt som klockan var mycket. Resultatet: jag värmde några kycklingbitar och köttfärssåsrester från tidigare kvällar i micron. Samtidigt som jag gjorde världens enklaste tillbehör på mindre än 5 minuter. Jag förstår mig inte på människor som säger att hälsosam mat är svår och tar lång tid att laga:


Skivade någrachampinjoner, och stekte de så att de fick lite färg i en stekpanna. I med ett gäng gröna ärtor ur frysen. Skalade och grovrev en morot, i med det med. I med alla bulgurrester från kylskåpet som fanns kvar. Sedan fram med dill ur frysen och slutligen en massa citronsaft.


Jag hade väl önskar lite mer kolhydrater i form av bulgur eller liknande (särskilt nu efter träning), men det fanns inte mer bulgur kvarlämnat, och jag orkade inte koka mer. Jag vet, idag är jag lat! :D


Vad har ni ätit denna kväll till middag?

Av Sofie - 18 juni 2012 17:51


 


Mellis:

x Choklad/banangrej med keso, hallon, blåbär, mango och valnötssmör + En gottisboll och ett äpple eftersom jag var sugen på det


Chokladbanangrejen: Blanda 1 ägg, 1/2 banan, 1 msk turkisk yoghurt och 2 tsk kakao. Låt stelna i en varm kastrull medan du rör så att det blir till små bitar/grynigt (som med klassisk äggröra).


Jag vet inte hur jag ska förklara detta. Jag använde mig av ett recept jag gjort förut, men bytte ut kanelen mot kakao. Det smakar självklart inte ägg (det skulle aldrig gå ihop med banan och chokladsmak). Det är lite som bananpannkakor (det är ju faktiskt samma recept bara att man gör "äggröra" på det och inte steker pannkakor). Det blir liksom som en grynig pudding som smakar gott (men man måste ha något smaskens till), dock tycker jag att den blev lite för grynig, så jag ska fila lite på receptet.


Efter att jag gjort detta såg jag även ett nytt sorts recept på en hälsosam kladdkaka man gör i micron här som låter ännu mer spännade, jag får nog pröva den istället nästa gång ;)

Av Sofie - 18 juni 2012 14:33

  

Det händer inte så mycket i mitt liv just nu. Men det är väl det som är sommarlov? Att sova lite längre, och sedan ta dagen som den kommer och inte hela tiden ha en massa planerat? Jag känner att jag kanske har stressat lite väl mycket under våren, så det skadar nog inte för kroppen och själen att bara impulsivt ligga i soffan och läsa en bok/se en film eller gå på en härlig lugn promenad i grönskan ute. Antagligen blir detta mitt sista "riktiga" sommarlov, då jag har hela 10 veckor ledigt och inte behöver jobba eller koncentrera mig på annat. Så jag ska försöka verkligen att njuta över det (även om jag har lite långtråkigt ibland), kommande tre åren kommer nog att bli tuffa :D Jag vet ju också att ni är många där ute som har era ynka 5 veckors semester per år och att ni skulle göra mycket för att få all tid som jag har!


Min lugna måndag har hitills sett ut såhär:


Vaknade av mig själv lite innan kl.9 och insåg att den planerade morgonpromenaden var lite sen att ta då. Så jag fixade istället ihop frukost:

 


x Perfekt blandning på 1 dl naturell yoghurt/1 dl kesella/1 dl keso blandat med vaniljpulver och kardemumma, sedan toppade jag detta med saften ur 1/2 apelsin, pauluns müsli, en hackad persika, gojibär och en klick hemmagjort valnötssmör

x Finn crisp med ett kokt ägg och pesto


Jag tog lång tid på mig att äta vid köksbordet (det gör jag inte när jag ska till skolan). Sen kröp jag ner i sängen och började på en bok av min favoritdeckarförfattare Mari Jungstedt. Därefter fick det bli en förmiddagspromenad istället för morgonpromenaden. Gick en timme i underbar grönska i en park samtidigt som jag pratade med en kompis om framtiden. Väl hemma körde jag dagens plankutmaning, då har jag det gjort. Mamma var även hemma för att äta lunch. Hon stekte underbar lax i rosmarin, så gott:

 

x Laxbitar med rosmarin, bulgur, keso, kokt broccoli, kokta morotsbitar, små tomater och så en massa citronsaft över detta


En kompis kom snabbt över för att hämta några saker. Jag har umgåtts med lillebror och nu sitter jag här. And life is sweet, och jag är totalt lugn och avslappnad som man ska vara när man är ledig, det var längesedan senast! Ni få en fin dag förresten (och ignorera mitt kanske lite väl flummiga inlägg) :D


Av Sofie - 18 juni 2012 06:00


Här kommer veckans träningsinlägg: Hur har er träningsvecka sett ut? Såhär såg iallafall min ut:


Måndag - Intensiv jympa 55 min + Plankutmaningen


Tisdag - Lugn uppvärmningsjogg på 10 min + 4 st backintervaller i en lång men inte så brant backe + Lugn jogging tillbaka med en omväg 15 min = Total tid: 40:05 min och 6.17 km + Plankutmaningen


Onsdag - Plankutmaningen


Torsdag - Gymmet Nederkropp: Uppvärmning 5 min Crosstrainer, Benpress, Leg extensions, Rumpdrag i cable, Sumosquats med kettlebell, Vanliga lunges med vikt i famnen, Rumplyft på bänk, Vadlyft i trappa, Plankutmaningen, Benlyft på alla fyra, Jägarvila


Fredag - Gymmet Överkropp: Uppvärmning 5 min Crosstrainer, Dual pulley row, Sittande bröstpress, Biceps i cable, Dual pulley pulldown/latsdrag, Axellyft åt sidan (fria vikter), Rygglyft med vikt på en sned bänk (vad det nu heter?), Biceps med fria vikter, Dips från bänk med kroppsvikt, Plankutmaningen, Axellyft framåt (fria vikter), Rygglyft på marken åt sidan


Lördag - Välbehövlig vilodag (träningsvärk i typ alla muskelgrupper haha)


Söndag - Långpromenad med pappa 1 1/2 timme + 20 min rörlighetsträning hemma: 8 övningar (se bilder nedan) alla 1 min x 2 set och några andra rörlighetsövningar där jag är stel + 17 min yoga


   

Ur en gammal tidning jag hittade!

Kommentar:

Oj vilken härlig träningsvecka, nu när jag är ledig har jag mycket mer tid för träningen.


Jag har som sagt gått med i en plankutmaning nu i en månad, en vecka avklarad änsålänge. Ganska kul, vi är 140+ människor (tjejer antagligen främst) som plankar enligt samma schema via Annies blogg. Denna vecka var det vanlig planka och sedan sidoplanka på båda sidorna till max x 3 varv i 5 dagar. För mig som är ganska van vid att planka lite här och var i min träning fast inte till max blev detta främst en mental träning. Jag klarar att stå ganska mycket längre än 1 min, men efter 1 min är hjärnan ihjältråkad och vill sluta och byta övning medan kroppen kan stå några minuter till. Men nu var det till max, och jag skulle stå kvar, så jag försökte komma på en massa knep för att lura hjärnan haha. Men det var denna vecka, vi får se vad hon hittar på att vi ska göra för sorts plankor nästa vecka. Är det några som läser detta som också är med i utmaningen?


Angående gymmet är jag fortfarande ganska ovan och vet inte riktigt vilka maskiner och övningar som jag borde använda (men tar mycket inspiration från andra bloggar jag läser, tidningar och från den gången jag hade 1 timme med en som visade mig runt på gymmet). Jag försökte låta lite proffsig genom att skriva rätt engelska namn på övningarna och länka för er som inte vet hur de går till. Om ni har några bra färdiga träningspass som är enkla att förstå, får ni gärna tipsa mig. Kommentera eller mejla på foodandhealthinmyway@yahoo.se!


På söndagen hade jag tänkt springa en runda, men jag har börjat känna lite i knäna, inte bra, och jag vill inte riskera att skada mig så att jag får mer ont. Därför följde jag med pappa på en härlig lång promenad i solen istället. På kvällen körde jag även rörlighetsträning vilket jag är dålig på, men det är nödvändigt. Jag är en ganska stel människa. Ni glömmer väl inte att stretcha och rörlighetsträna då och då? Musklerna återhämtar sig snabbare då efter träning har jag hört. Fick även för mig att köra lite yoga precis innan jag skulle lägga mig på söndagskvällen. Så jag tog fram ett slumpvist klipp på youtube, jag som hade förställt mig lite andning och stretching, men oj det var ju faktiskt jobbigt och jag svettades. Och det var härligt, yoga kanske trots allt är något för mig (har varit på ett yoga pass i hela mitt liv och det var bara fokus på andningen och jag tyckte att det var så tråkigt). Testa klippet om ni vill ha en snabb workout för hela kroppen på ca 15 min. Vad tycker ni om yoga?

 

Veckans tips:

Det finns en massa bra träningsappar till iphone. En del kan man använda hemma så man slipper ta sig till gymmet, en del är fulla med tips på övningar att göra på gymmet och en del tar tid/mäter sträcka/piper när du ska byta övning. Så jag tänkte tipsa om de som jag tycker är bra:


Runkeeper - Jag vet att den inte fungerar för alla, men det beror på var du är (den använder gps). Där jag springer fungerar den utmärkt. Jag använder den för att mäta sträcka, ta tid och få veta min/km när jag är ute och springer.


NTC (Nike Training Club) - En app full med färdiga träningspass med främst kroppsvikt, några behöver man lite material till men då fungerar det att ta några tunga lexikon eller liknande, använd fantasin. Du kan välja mellan konditionspass, blandning kondis/styrka, styrka och korta 15 mins pass fokuserade på en muskelgrupp. Jag gjorde 15 mins passet för magen en gång i vintras, och jag hade träningsvärk i magen i nästan 1 vecka, det har aldrig hänt förut. Det är en röst som peppar då och då under övningarna och säger till när du ska byta, finns även video där man ser hur övningarna går till.


Tabata Timer - För att köra tabata intervaller (20 sek hård träning, 10 sek vila x 8) använder jag mig av en app som piper när jag ska köra och när jag ska vila så slipper jag hålla koll på en klocka.


Fitness Pro - En app fylld med övningar att göra på gymmet


Styrkeprogrammet - En app fylld med övningar att göra på gymmet


Virtual Trainer - En app fylld med övningar att göra på gymmet


Virtual Trainer Kettlebell - Tips på övningar med kettlebell


17 minuter Hela kroppen - Har du max 20 min att träna? På med träningskläderna och kör detta korta men intensiva pass för kroppen, ingenting behövs, bara att kolla på videon och härma


17 minuter Mage o Rygg - Precis som passet ovan, kort men intensivt pass men för bara mage och rygg, perfekt att göra hemma efter löprundan (finns även ett liknande pass som fokuserar på ben o rumpa, och det är säkert lika bra, men jag har inte testat det än)


Mindfulness - Ingen riktig träningsapp, men bra mental träning


Det här var mina tips. Har ni några fler som ni kan rekomendera? Annars kan jag rekomendera att gå in på youtube på mobilen, där finns tusentals olika sorters träningsvideor!


Något särskilt som ni vill läsa om i nästa veckas träningsinlägg? :D Släng då in en kommentar

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards