Sofies Wellness

Alla inlägg den 17 juni 2012

Av Sofie - 17 juni 2012 22:41


 


På eftermiddagen idag när jag inte hade något att göra (det regnade fortfarande ute då) fick jag för mig att göra gottisbollar. Började med att använda ett recept från PT-Fia men sedan som vanligt fick jag en massa egna idéer hur jag kunde förbättra receptet. Resultatet blev goda krämiga bollar, jag sitter faktiskt just nu och äter på en till kvällsmål. Receptet:


Hälsosamma chokladbollar med blåbär och kaffe (ca 25 st)


2 dl cashewnötter

2 dl fiberhavregryn

1 dl kesella/kvarg

4-5 msk kakao

2-3 msk kaffepulver

1 banan

2 dl blåbär


Att rulla i: Kokosflingor och kakaonibs


1. Bara att mixa ihop allt. Eller iallafall mixa cashewnötterna till ett mjöl först, och sedan kan man ju blanda och mosa resten förhand (jag gjorde det för att slippa göra rent en kladdig mixer).

2. Rulla till bollar. Ett tips om du har tid: Låt smeten stå en kvart i kylen innan du mixar så blir det mycket lättare att rulla till bollar eftersom det inte är lika kladdigt.

3. Rulla i exempelvis kokosflingor och kakaonibs.

4. Förvara i kylskåpet/frysen!


 


Tycker du kombinationen choklad, blåbär och kaffe låter konstig? Testa, det var gott ihop :D Söndagsgodis helt enkelt!


Om man vill ha de ännu sötare kan man ju söta med honung/sweet freedom/agave/liknande, eller varför inte en till mosad banan? Och ni proteinpulvermänniskor där ute kan ju kasta ner en skopa valfritt proteinpulver...

Av Sofie - 17 juni 2012 16:01


 


Blandade ihop något som blev till en superlunch åt mamma och mig för några timmar sedan, tänkte att jag kanske skulle dela med mig av receptet:


Heta tonfisk/kikärt/potatisbiffar med vitlökstomatsås (2 personer)


1 burk tonfisk (ca 125 g när det är avrunnet)

2 kokta potatisar

1 1/2 dl kokta kikärter

1 bit färsk chili, hur mycket beroende på hur starkt du vill ha, jag tog ca 1/3 (eller använd chiliflakes)

1 ägg

1/2 msk torkad basilika

1 krm salt


1 pressad vitlöksklyfta

2 dl krossade tomater  

2 dl grovhackade babyspenatblad

en nypa salt och peppar


 1. Mosa ihop tonfisk, potatis och kikärter (några kikärter kan man skippa att mosa för lite tuggmotstånd). Blanda ihop med chili, ägg, basilika och salt. Forma till biffar.

2. Bryn biffarna i en stekpanna.

3. Medan du steker biffarna; fräs vitlök i en liten kastrull. Häll över tomat och babyspenat, låt puttra sålänge som möjligt. Smaka av med salt och peppar.

4. Häll över tomatsåsen på de färdigstekta biffarna!


 


     

Av Sofie - 17 juni 2012 09:53


 


x Vanilj(protein)gröt med keso, valnötssmör, mixad persika/hallon och torkat päron i små bitar


Vanilj(protein)gröt (1 portion): Koka vanlig gröt på 1 dl fiberhavregryn/rågflingor/någon grynblandning, 2 1/2 dl vatten och en nypa salt. När den kokat klart blandar du i 1 tsk rent vaniljpulver och 1 rå äggvita, rör noga! Toppa med vad du vill, men jag kan rekomendera att mixa 1 urkärnad persika med 1 dl hallon, blev en väldigt härlig kräm. Och nötsmör och keso är alltid gott!


Såhär på sommaren brukar det bli mindre gröt än vanligt. Men med tanke på dagens väder kändes det perfekt att gotta sig med en mumsig portion gröt.


Idag har jag ingenting planerat så vi får väl se vad som händer :)


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards