Sofies Wellness

Alla inlägg den 15 juni 2012

Av Sofie - 15 juni 2012 18:39


 


Jag har hittat en ny favoritost (förutom keson då men den känns inte som en ost), nämligen mozzarella. Förut var det alltid fetaost som gällde, därför att den har en unik smak medan mozzarella inte smakar så mycket. Men nu har jag fastnat för mozzarellans milda smak och härliga konsistens. Passar i och till allt möjligt. I sallader och i varma såser (så att den smälter och blir på gränsen till trådig). Dessutom är den rik på protein och innehåller en del vitaminer/mineraler, och självklart fett också. Mättande och bra alltså! :D


Dagens snabba lunch innehöll även mozzarella:

 


x Quorn i tomatsås med vitlök, gröna ärtor, oregano och smält mozzarella, med bulgur (från igår), rivna morötter och bladspenat


Andra tips på rätter där jag använt mozzarella: Ugnsgjord fläskfilé med tomat, mozzarella och basilika, Köttfärsgratäng med squash, Kyckling i tomat och mozzarellasås, Matlåda med kyckling och annat och Sallad på mozzarella, tomater och avokado! Annars fungerar mozzarella ALLTID tillsammans med tomat och basilika, det smakar alltid helt perfekt :)


Tycker ni om mozzarella? Har ni några bra tips/recept där man använder mozzarella? Kommentera gärna! Och vad är er favoritost?

Av Sofie - 15 juni 2012 17:22


Jag har ägnat senare delen av eftermiddagen åt att städa (eller börja, jag har massor kvar) mitt rum eller snarare min garderob/lådor med kläder, väldigt tråkigt men välbehövligt. De senaste månaderna har jag bara tryckt in allt som legat framme där det funnits plats, inte så smart... Okej detta är inte en städblogg utan en matblogg, mitt mellanmål/städsnacks:


 


x Vanilj kesokvarg med färska jordgubbar och basilika

x Päronstavar

x Rooibos te med blåbärssmak


Jag visar oftast inte vad jag äter till eftermiddagsmål, det är för att det är så tråkigt att jag nästan alltid äter samma (iallafall om jag är hemma). Det blir oftast kesokvargen och sedan varieras den med olika toppingar, sååå gott och jag tröttnar aldrig. Just nu är den perfekta blandningen på 1 dl keso, 1/2 dl kesella/kvarg och 1 krm vaniljpulver (som ni ser ovan)! Testa :)


 


Nu måste jag nog tyvärr återgå till min städning...


Er favoritsmaksättning på keso, kvarg eller kesokvarg? Och favorittopping?

Av Sofie - 15 juni 2012 10:06


 


x Ugnbakad gröt med jordnötssmör och päron i, med varma hallon på toppen


Ugnsbakad gröt med jordnötssmör och päron (1 portion): Blanda 1 dl havregryn, 3/4 dl mjölk, 1 ägg, 1 msk jordnötssmör (eller annat nötsmör), 1/2 krm bakpulver och en bit hackat päron (ca 1/3-1/2). Lägg i en ugnssäker form och toppa med kokosflingor. Grädda i ugnen ca 10-12 min225 grader.


Åh ugnsbakad gröt har jag gjort tidigare, se här, här och här. Men denna var nog den godaste. Om ni gillar jordnötssmör måste ni bara testa. Att smaka sätta med jordnötssmör och päron fick jag tips ifrån här.


Sådär en ny dag är här, och jag är ledig. Igår var planerna att jag skulle slappa mest och fixa en del hemma. Men oj vad dagen gick fort och jag hann bara gör en bråkdel av sakerna innan jag skulle på middag med mina föräldrar för att fira att jag slutat skolan. Så idag tänkte jag köra på en likadan dag som igår och försöka få lite mer gjort. Och sedan ikväll blir det skräckfilm med kompisarna på bio, ska bli kul och läskigt :D


    


Titta vad jag såg när jag var ute och handlade med pappa igår, de har börjat sälja äggvitor i literförpackningar. Fast om man kollar lite noggrannare så är det inte bara äggvitor utan en massa tillsatser för att vitorna ska hålla sig utan att bli dåliga. Jag vet att många tränande människor främst bara vill ha vitan för proteinets skull, så det är ju en bra idé. Men nej det är ingenting jag skulle köpa. Har ni sett detta i affären? Skulle ni köpa det då?

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards