Sofies Wellness

Alla inlägg den 12 juni 2012

Av Sofie - 12 juni 2012 19:42


 


Dagens middag bestod idag av tacobiffar, bulgur, matig sallad och bladspenat. Enkelt och gott!


Tacobiffar (4 portioner)


500 g nötfärs

1 ägg

1 msk hemmagjord tacokrydda

1 pressad vitlöksklyfta

1-2 rivna morötter


1. Blanda ihop allt i en bunke. Forma till biffar.

2. Stek i smör/rapsolja så att de får fin yta och blir genomstekta!


 


Salladen till bestod av 2 tomater, 1 avokado och 1 bit mozzarella! Jag kan tänka mig att salladen kan lyxas till lite extra med färsk basilika, balsamvinäger och peppar :)


     

Av Sofie - 12 juni 2012 13:41


Jag förstår inte varför inte fler gör lunchlådor. Jag går ju i skolan så jag får ju skolmat. Men alla vuxna? Visst det kanske är jobbigt, tar tid och det är svårt att komma på vad man ska göra om gör det 5 gånger i veckan? Men ekonomiskt kan man tjäna en rejäl hacka. Och dessutom kan du bestämma exakt vad du ska ha i, vilket gör att du kan riktig mat lagad från grunden.


Här är två matlådor som jag gjort senaste veckan, (ena till i fredagskväll på båten och den andra till dagens lunch). Båda är superenkla och jag gjorde dem medan jag lagade frukost.


 


Laxlådan:

1. Ta en laxbit för 1 person, häll på en massa citronpeppar, ställ in i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min.

2. Skala och skär 1 morot i mynt. Koka 1 portion matvete enligt förpackning och lägg i moroten också så kan den koka med.

3. Hacka 1/2 röd paprika och smula en bit fetaost. Skölj ruccolablad.

4. Ta ut laxen ur ugnen, dela i mindre bitar. Lägg matvete med morot i en måtlåda, blanda i laxen, paprika, fetaost och ruccola.

5. Toppa och häll över en massa citronsaft!


 


Kycklinglådan:

1. Koka 1 portion matvete enligt förpackningen.

2. Skär kycklingfilé för 1 person i mindre bitar. Bryn dem.

3. Hacka 1 schalottenlök och pressa 2 vitlöksklyftor. Skär 1/2 röd paprika och 1 tomat i bitar ca 1x1 cm. Skala och grovriv 1 liten morot.

4. Fräs schalottenlök, vitlök, röd paprika, tomat och morot med kycklingen när den fått färg så att det blir en krämig röra och kycklingen genomsteks. Smaka av med salt, peppar och basilika.

5. Skär 1/2-1 avokado i mindre bitar och tärna en bit mozzarella.

5. Lägg ner kyckling/grönsaksröran i en matlåda, rör i matvete, avokado och mozzarella!


Matvetet går självklart att byta ut mot bulgur/couscous/kamutvete/ris/pasta/quinoa/bovete. Ett tips är även att när man kokar något av ovan: gör dubbelt/trippelt/fyrdubbelt så mycket man behöver och sedan förvara i kylskåpet. Perfekt att ta ut och göra matlåda på blandat med rester från gårdagens middag. Och det går även att använda att koka gröt på och gör bulgur/matvete/risifrutti.


Gör ni ofta matlådor? Några bra tips? Nu när jag slutar skolan kommer jag börja äta lunch hemma även på vardagarna och då kan jag tänka mig att det blir en del lunchlådor då jag kanske inte alltid är hemma på lunchtid (och ibland köpa lunch på stan eller där jag är)! :D


Förresten matlådan jag använder är frozzypack. Den kan jag verkligen rekommendera, särskilt nu på sommaren då maten snabbt blir varm och dålig utan kyla från kylskåpet. Frozzypacks lock är nämligen ett frysblock, man lägger den i frysen över natten och sedan på morgonen sätter man på den på lådan där man har mat i och på så sätt håller sig maten kall och fräsch i många timmar. Den kan man beställa hem här för 149 kr, annars finns den att köpa på designtorget (där köpte jag min).


Av Sofie - 12 juni 2012 08:35


 


x Äpple/kanel havregrynsplättar med kesella, hallon och kakaonibs


Havregrynsplättar (1 portion): Blanda 1 dl fiberhavregryn, 1 ägg, 1 äggvita och salt i en bunke (grunden). Jag smaksatte även mina med 1/2-1 grovrivet äpple och kanel. Stek som vanliga plättar/pannkakor!


Jag äter gärna gröt till frukost, men på sommaren känns det inte alltid så frestande, plättar är dock alltid gott. Så jag tänkte, varför inte göra plättar med 1 dl gryn som med gröt? Detta blir på så sätt grötplättar! Testa att kombinera med andra smaksättningar än äpple och kanel


Idag är det fotboll mot lärarna som gäller. Jag ska spela, och fotboll är inte min grej. Men har snott lillebrors fotbollsskor och letat fram mina gamla pumashorts, så lite fotbollsstylad är jag iallafall, vi får se hur det går :)


 


Vad äter ni denna morgon?


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards