Sofies Wellness

Alla inlägg den 11 juni 2012

Av Sofie - 11 juni 2012 21:29


 


Bananpannkakor (1 portion): Blanda ihop 1 mosad banan, 2 ägg, 1 dl blåbär och 3 msk grovhackade pekannötter och stek på medelvärme till ca 3 st pannkakor. Toppa med keso blandat med kanel och kokosflingor!


Dagens matintag har blivit lite konstigt idag med tanke på 3-rätters vid 15-tiden. Så dessa pannkakor blev väl en kombination av sen middag/kvällsmål efter träningen. Supergott var det iallafall. Ända sedan jag smakade amerikanska pannkakor med kombinationen blåbär/pekannötter i USA i påskas så har jag velat testa det i mina bananpannkakor. Och det blev sååå gott, en av mina nya favoritkombinationer (blåbär ger god smak och mer sötma, nötterna bidrar med krispighet, dock ville de inte hålla formen och gick sönder dvs "det blev pannkaka av det hela". Men vad gör det? Smaken är det viktigaste.


Ni som fortfarande inte har testat bananpannkakor än (fast att jag tjatat om det många gånger), gör det. Och var inte orolig för att det smakar omelett med varm banan, för det gör det verkligen inte. Till och med mina kompisar som ibland kan vara lite kritiska till det jag hittar på i köket tyckte detta var jättegott.   


Och det som är så bra med dessa pannkakor är att man kan äta dem till alla dagens mål: frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmellis :D Ni har väl prövat?

Av Sofie - 11 juni 2012 15:00


 


Okej nu har jag bestämt mig. Jag ska blanda in lite träning i min blogg igen. Men bara en gång i veckan, så att ni som inte är intresserade av det bara kan skippa det inlägget. Inlägget kommer komma upp någongång söndag-måndag varje vecka och det kommer innehålla olika saker varje gång beroende på vad jag känner för och har tid med. Men som jag tänker nu kommer jag att summera min träningsvecka (och ni får gärna lämna en kommentar med samma sak), berätta om träningssaker jag läst om, tipsa, inspirera, visa favoritövningar, allmänna tankar, motivationsknep, träningsmusik osv. Jag säger inte att jag är någon expert på detta, för det är jag verkligen inte, men jag läser en hel träningsbloggar/tidningar och så är jag aktiv själv. Men jag skulle bli glad om detta inlägg blev lite mer som något sorts "forum", jag skriver och berättar om vad jag kan, och sedan kan ni berätta vad ni kan och kanske svara på en del frågor som jag har, och så tvärtom. Tycker ni detta upplägget låter bra?


Då börjar jag med det första inlägget, här kommer min träningsvecka:


Måndag - Vilodag, men om jag inte minns fel 30 min ganska rask kvällspromenad


Tisdag - Intensivjympa 55 min


Onsdag - Löpning 1 mil, 55:44 min (enligt runkeeper)


Torsdag - Vilodag


Fredag - Hemmaträning: 17 minuter hela kroppen (en ny app)

+ Cirkelträning av detta:

1 min jägarvila

12 st dips från stol

12 st burpees (med armhävning)

10-12 bollinrullningar med pilatesboll

15 st rumplyft med stol

x 3 varv i (hyfsatt) tempo

Och sedan: Plankan 3 min i sträck (1 min vanlig, 1 min roterande, 1 min vanlig)


Lördag - Vilodag


Söndag - Vilodag igen!! (för trött för att springa som planerat) men dryga 30 min ganska lugn kvällspromenad med mamma och bror


Kommentar: Inte jättemycket träning denna vecka (för att vara mig då) men när jag väl tränade så var det hårt och effektivt. Det var min första mil i år (och min andra i mitt liv) och jag var så stolt efteråt. Planen var egentligen att köra intervaller, men jag kände att benen inte orkade springa snabbt efter dagen innans intensivpass. Så jag sprang på i lugn takt utan att det alls kändes jobbigt. Och när jag hade sprungit sådär 3,5 km och kände att jag kunde fortsätta en bit till innan jag behövde vända så bestämde jag mig för att se om jag kunde klara milen utan att stanna. Så när jag sprang försökte jag inte alls springa fort, utan springa så att det inte var jobbigt (mer njuta av det fina vädret) så att jag inte skulle behöva stanna någonstans. Och jag klarade det, det var främst de 2 sista km det kändes, men det var inte "jag tror jag ska dö när som helst" känslan. Jag blev så himla förvånad av tiden, nästan på 55 min och då försökte jag inte ens på riktigt. Nu är målet, milen på 50 min tills tjejmilen. Någon som är på?

Något som jag vill slå ett slag för är hemmaträning. De senaste veckorna när jag haft ganska mycket så har det varit en bra lösning. Det behöver inte vara lång tid, 20 min går alltid att klämma in någonstans. På med träningskläderna, välj några övningar som du använder din egen kroppsvikt med och så kör du intensivt utan några pauser mellan allt (på så sätt kommer ofta pulsen också upp). Om man är dålig på att komma på egna övningar eller hålla motivationen när ingen kollar på en, ladda ner några träningsappar (det finns en massa bra, jag ska tipsa om de bästa i något träningsinlägg).


Hur har er träningsvecka sett ut?


Idag har jag inte jättemycket tid att lägga ner på detta inlägg (sista dagarna i skolan, sen från och med torsdag har jag all tid i världen), så även fast jag skulle vilja så hinner jag inte skriva en massa allmänna saker om träning som jag läst. Men jag lovar i nästa inlägg, då ska jag fixa något bra och peppande. Här är några små tips sålänge:


Jag vill slå ett slag för Annies plankutmaning som startar idag. Någon annan som vill planka med mig och hennes bloggläsare i en månad?


Jag kan även tipsa om de bästa träningsbloggarna (en del har en del mat och inre hälsa också) som jag läser: Annie, Elbe, Johanna, Josefine, Fia, Therese och en annan Johanna. Det finns säkert fler bra, men det är de jag läser. Några tips?


Bästa träningstidningarna: Fitness Magazine, ToppHälsa och Friskispressen


Okej detta var första inlägget, ni får gärna kommentera vad ni tycker. Men jag lovar som sagt att skriva mer än bara min egen träning i framtiden. Har ni någon bra ide på vad jag ska skriva om kommentera, har ni något som ni vill visa upp/berätta om som rör träning mejla mig på foodandhealthinmyway@yahoo.se för de här inläggen skriver vi på ett sätt "tillsammans" är tanken :D


Kom igen, nu kör vi, vi har en hel härlig träningsvecka framför oss! Kanske ett nytt rekord av något slag eller kanske dags för att pröva något helt nytt :P

Av Sofie - 11 juni 2012 12:05


 


x Kyckling i någon röd (tomat?) sås

x Couscous med grönsaker, linser och fetaost

(x En halv avokado med keso och basilika hemifrån)


Ni har önskat mer bilder och inlägg om maten jag äter i skolan, jag gjorde ju ett ganska stort inlägg om det. Men jag har inte direkt känt för att stå och fota i matsalen, och jag tror inte att det skulle bli så kul att läsa/se bilder i längden. Men här är sista lunchen någonsin i min nuvarande skola. Och jag kan väl inte direkt klaga på den (det är ju ändå skolmat och då är det inte av högsta kvalite). Dock blev det lite speciellt då vi fick lunchlådor istället för att äta i skolan. Och jag som inte alls var hungrig då det delades ut (lunch innan kl.10?) så jag la min i väskan och tog med hem och åt vi lunchtid.


Hur har ni med er skolmat? Fast många av er har kanske slutat nu, men hur var den innan? Okej? Eller oätlig?


NU: fixa inför avslutnings"lunchen" på eftermiddagen, ska bli kul! :D

Av Sofie - 11 juni 2012 08:32


 


x Sportknäcke med tjockt lager kesella, avokado och basilika

x Hallonyoghurt (naturell yoghurt+mosade hallon) med banan/vaniljkesella (mosad banan+vaniljpulver+kesella) och pauluns müsli


Jag startade dagen med en härlig (somrig) men inte alltför unik frukost. Supergott var det iallafall :) Vad äter ni denna morgon?


Idag är det en rolig dag. Först ska vi städa lite i skolan (inte så roligt). Men sedan är det hem för fix inför vår avslutningslunch/middag (eller vad man nu ska kalla 3-rätters vid 15-tiden?) för oss nior som slutar. Det ska bli kul!


   


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards