Sofies Wellness

Alla inlägg den 7 juni 2012

Av Sofie - 7 juni 2012 22:39


 


Jag har spenderat eftermiddagen och kvällen med goda vänners sällskap. Storshopping inför helgen, en snabb runda på stan, middag och mys.


Jag fick iallafall laga middag i min kompis Josefines stora och härliga kök (jag älskar mitt kök också, men detta är så öppet och större i storlek). Blev detta serverat på en stor härlig vit tallrik:


x Omelett på 2 ägg, smulad fetaost och basilika (absoluta favoriten)

x Röd paprika och squash fräst tillsammans med sesamfrön

x Keso (förstås...)

x Tomatskivor

x Kalkonkorvar (aldrig testat det förut, men supergott, jag som inte är så förtjust i vanlig korv)


Supergott och somrigt för på sommaren blir det oftare lite lättare mat och mer ihop-plock av olika saker på tallriken!


 

Taget i fönstret för bästa ljus...


Av Sofie - 7 juni 2012 22:19


 


Jag var och storhandlade med några kompisar inför helgen idag efter skolan. Gissa om jag blev överlycklig när jag såg att de har börjat sälja massor av persikor igen (det är ju snart 1 år sedan), äntligen börjar säsongen. Persika är nämligen min favoritfrukt, så gott och saftigt!


Försökte googla fram lite fakta om persika, det här var det enda jag hittade:


Persika


Persika

**

Energi-

nivå

ÄmnePer 100 gram (40 kcal)
Persika

energimatare_lag

Låg

Kolhydrater

Fibrer


C-vitamin

E-vitamin

Antioxidant

9 gram

2 gram


8 milligram (11 % av RDI)

1,8 milligram (18 % av RDI)

ORAC-värde: 170

Självklart blev mellanmålet efter att vi betalat något med persika att göra:

 


x En skyr med persikabitar och lite nötter/frön+en till persika rent upp och ner som den var direkt efteråt


När jag åt gjorde jag något som jag tyckte var smart, skyr är ju inte så god helt naturell och därför ville jag ha persika i skyren, men jag hade ingen kniv där att skära upp persika med och lägga i. Därför min supersmarta lösning: Bita av en bit persika, spotta ner i skyren, bita av en bit persika, spotta ner i skyren, bit av... Så att skyren blev full av goda persikabitar samt nötter. Smart samtidigt som att alla omkring mig fick ett gott skratt, och jag fick en massa blickar av folk som gick förbi... Haha!


Förresten eftersom jag tycker så mycket om persikor, tror ni man kan spara en kärna och gräva ner i en kruka med jord, och sedan få ett eget persikoträd? Det vore ju jättekul!


Vilken är er favoritfrukt?

Av Sofie - 7 juni 2012 07:51


Inget nytt spännande recept, bara lite oavancerad frukost som jag snabbt fixade ihop:


    


x Naturell yoghurt med tärnat äpple, jordgubbar och kripig müsli

x Riskaka med kalkonpastrami och kokt ägg

x Riskaka med kalkonpastrami och små tomater


När jag lagt upp allt insåg jag att det kanske var lite mycket, den där skålen är inte liten. Men jag åt ändå upp allt, så nu är jag fylld med en massa energi för dagen, härligt!


Vad äter ni denna morgon?


  

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards