Sofies Wellness

Alla inlägg den 26 maj 2012

Av Sofie - 26 maj 2012 12:52


 


... äter jag nästan alltid en banan så fort som möjligt efteråt, som återhämtning. Under träning bryts ju kroppen ner och behöver sedan snabbt få i sig någon form av energi. Den behöver även få en riktig måltid ganska snart efteråt (max en och en halvtime har jag hört).


Vad äter ni efter träning?


Hehe måste berätta om en liten rolig grej. På det stället jag tränar ibland ligger det en annan till stor träningsanläggning (läs sats) nästan vägg i vägg bredvid. Cirka hundra meter från dessa två ställena finns det en papperskorg och den är nästan alltid överfull med bananskal, energibarförpackningar, återhämtningsdryckförpackningar och liknande. Bra att folk är medvetna om att de bör äta något direkt efteråt!

Av Sofie - 26 maj 2012 09:55


     


Som jag har nämnt gjorde jag en ny sats müsli tidigare i veckan. Tanken var att den skulle vara lik den jag gjorde för en månad sen, som blev helt perfekt. Sagt och gjort, ändrade lite små saker. Dock var tanken att denna skulle smaka ingefära och apelsin, den smakar en gnutta ingefära men apelsinsmaken kom inte fram. Men den blev hursomhelst väldigt god ändå, och sååå krispig och det älskar jag. Inte så söt, men jag äter nästan ändå alltid min müsli med bär och frukt som bidrar med sötma:


Hemmagjord müsli med lite ingefära


1 1/2 dl dinkelflingor

3 dl havregryn

4 dl fiberhavregryn

1 msk kanel

1/2 msk torkad ingefära (ta mer för starkare smak)

saften ur 2 apelsiner

2 äggvitor

1 cashewnötter

1 dl mandlar

1 dl pumpakärnor

1 1/2 dl kokosflingor

1 dl gojibär


1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Blanda dinkelflingor, havregryn, fiberhavregryn, kanel, ingefära, apelsinsaft och äggvitor noga.

3. Lägg ut på en bakplåt med bakplåtspapper. Rosta i ugnen ca 10-15 min.

4. Grovhacka cashewnötter och mandlar. Ta ut plåten, blanda i cashewnötter, mandlar och pumpakärnor.

5. Rosta i ugnen ca 8-10 min (kolla noga så att inget bränns).

6. Ta ut och blanda i kokosflingor och gojibär. Låt svalna och förvara i en burk med lock!


Självklart går grynen/flingorna och byta ut mot vad du har hemma, samma sak med nötterna. Och gillar du inte gojibär? Blanda i 1 dl hackade torkade aprikoser istället. Använd bara fantasin!


Denna lördagsmorgon tog müslin del av min frukost:

 


x Bananyoghurt (naturell yoghurt+mosad banan+vaniljpulver) med hemmagjord müsli och torkade äpplebitar

x Finn crisp med kokt ägg


Gotteligott :D


Skönt med helg, denna är ganska planerad. Igår var jag med kompisar hela kvällen. Idag ska jag först träna innan lunch, sen måste jag plugga (tror detta är sista helgen med plugg, så det är bara att kämpa på och göra det sista nu) och sedan middag med familjen och kusinerna hos farmor. Och beroende på när vi kommer hem, kanske jag ska till en kompis senare på kvällen. Söndag, loppis med ett gäng kompisar, bjuda kompis på en alldeles försenad födelsedagslunch och umgås med henne och sedan plugga om det behövs och träna kanske om jag hinner? Har ni några roliga planer för helgen? Förresten undrar jag, tycker ni att jag ska skriva lite vad jag gör om dagarna som jag gör nu? Eller ska jag skippa det helt och bara skriva om mat?


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards