Sofies Wellness

Alla inlägg den 26 april 2012

Av Sofie - 26 april 2012 21:47


 


Jag borde plugga men vad gör jag? Jag bakar! Och använder endast ingredienserna ovan. Någon som kan gissa vad det ska bli (finns en liten ledtråd om man kollar noga på bilden)? Det luktar gott iallafall och jag ska strax ta ut det ur ugnen och smaka på det :)


Jag återkommer imorgon med resultatet! God natt ;)

Av Sofie - 26 april 2012 20:55


   

Dagens middag: Matvete, sallad med röd paprika, kyckling i krämig tomat och mozzarellasås, broccolisallad med bönor och pesto


Idag har jag lagat middagen här hemma (tredje kväll i rad faktiskt), det blev detta underbara som jag "bara blandade ihop" utan något som helst recept:


Kyckling i krämig tomat och mozzarellasås (ca 3 portioner)


2 kycklingfileer

2-3 schalottenlökar

1 vitlöksklyfta

1 burk/förpackning krossade tomater

2 tsk torkad oregano

1/2 ekologisk kycklingbuljongtärning (inte jätte nödvändigt)

salt och peppar

1 paket mozzarella (125 g)


1. Skär kyckling i mindre bitar, bryna i en stekpanna.

2. Finhacka lök och pressa vitlök. Fräs med kycklingen i slutet.

3. Häll i krossade tomater, oregano och buljongtärning. Låt puttra i sådär 5-10 min.

4. Smaka av med salt och peppar.

5. Tärna mozzarellan i mindre bitar. Lägg i såsen och låt småputtra i sådär 5 min så att mozzarellan börjar smälta och bli krämig, men inte smälta helt och bara vara trådig.


Ni har kanske märkt att jag inte så ofta använder buljongtärningar i mina recept, jag använder mer kryddor istället. I buljongtärningar är det ofta en massa tillsatser, och om det är bra eller dåligt, det vet jag inte. Men om man få god smak av fräscha grönsaker och kryddor tycker jag det känns bättre. Någon som vet lite mer om buljongtärningar och liknande? I detta recept använder jag dock lite kycklingbuljong, då vi har någon ekologisk variant med betydligt mindre tillsatser hemma (från kung markatta tror jag?). Jag vet inte egentligen om det var nödvändigt att blanda i det i receptet, men jag kände för att prova det när vi ändå hade det hemma :D


 


Broccolisalladen gör ni såhär: Koka 1 broccolihuvud. Blanda med 1/2 burk färdigkokta valfria bönor på burk och 2 msk grön pesto!


     


Vad har ni ätit till middag denna kväll? :D


Av Sofie - 26 april 2012 07:46


 


x Mango/apelsin/hallonsmoothie med kardemumma och kokosflingor

x Riskaka med mosad banan och kanel

x 2 kokta ägg med lite keso och örtsalt


Mango/apelsin/hallonsmoothie (1 portion): Mixa 1 1/2 dl fryst mango+1 dl frysta hallon+saften ur 1 apelsin+2 dl naturell yoghurt+kardemumma efter smak! Toppa med kokosflingor


Månader sedan jag senaste gjorde smoothie, så gott och somrigt :D Fast resten av frukosten var också god!


Idag är det torsdag och ett nationella prov i franska, franska är nog svårast för min del så jag hoppas att det går bra...


 



Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards