Sofies Wellness

Alla inlägg den 25 april 2012

Av Sofie - 25 april 2012 21:42


 


Dagens middag hemma hos oss blev en god fiskgryta. Hela familjen älskar thaiinspirerad mat, så det blev smaksättningen för middagen:


Fisk med röd curry, lime, soja och kokosmjölksås (5-6 portioner)


1 zucchini

1 röd paprika

1 liten röd lök

1 1/2 msk röd currypasta

1 burk kokosmjölk (ca 400 ml)

1 1/2 msk kinesisk soja

1 lime

800 g fryst/halvtinad vit fisk t.ex hoki

ev. cashewnötter och färsk thaibasilika att toppa med (inte så nödvändigt och sistnämnda är lite svårare att få tag i)

 

1. Skär zucchini och paprika i mindre bitar. Finhacka löken.

2. Bryn zucchini och paprika i rapsolja i en stor kastrull i några minuter. Tillsätt lök och röd curry och låt fräsa några minuter till.

3. Häll i kokosmjölk, kinesisk soja och saft av lime. Låt koka upp.

4. Skär fisken i mindre bitar. Lägg i kastrullen. Låt sjuda tills fisken är genomkokt (helst under lock). Tiden beror på hur tinad fisken är och hur stora bitar du har skurit den i. Men om den är så gott som tinad och i små bitar behövs från 2-3 min, och om den är genomfryst och i stora bitar kan det behövas upp till 15-20 min. Så testa med en sticka.

5. Toppa ev. med cashewnötter och thaibasilika!


 

Ser kanske inte så aptitligt ut....


Av Sofie - 25 april 2012 12:00


   


Flygande Jacob är en sådan rätt som jag smakat någon gång, men aldrig lagat själv. Läste vilka ingredienser som behövdes och sen gjorde jag allt på fri hand igår kväll till middag. Vi hade bara vispgrädde hemma så jag blandade ut det lite med mjölk, men det går säkert bra med mellangrädde eller matlagningsgrädde istället. Lura dock inte er själva med att köpa någon med extremt lite fett i, då kompenseras det oftast bara med en massa onödiga tillsatser. Fett är inte farligt. Och vi har aldrig jordnötter hemma (fast med lite fusk med jordnötssmöret) då en av mina närmsta kompisar är dödsallergisk mot det, så därför fick det bli med cashewnötter, minst lika gott det!


Flygande Jacob (3 portioner)


ca 500 g kycklingfile

2 dl grädde (vispgrädde/mellangrädde/matlagningsgrädde)

1/2 dl mjölk

3/4-1 dl chilisås

1 banan

1 dl cashewnötter (eller jordnötter)

 

1. Skär filerna i mindre bitar och bryna dem i en stekpanna.

2. Blanda grädde, mjölk och chilisås i en bunke. Vispa med en handvisp väldigt lätt.

3. Skiva bananen. Grovhacka nötterna.

4. Lägg kycklingen i en ugnssäker form. Häll över såsen. Lägg på skivad banan och strö över nöthack.

5. Sätt in i ugnen i ca 15 min på 175 g. Ha gärna på grillvärme de sista minuterna så det får lite färg!


   

Jag åt med en sallad på rivna morötter, avokado och pumpakärnor :D


Av Sofie - 25 april 2012 07:43


 


x Blåbärs/kanel ugnsbakad gröt med keso, hallon och kokosflingor


Kokt gröt, stekt gröt, davosgröt och nu ugnsbakad gröt. Jag fick en kommentar igår om någon som testat det, så jag googlade och letade efter recept. Hittade flera stycken och alla hade grunden havregryn, mjölk, bakpulver och ägg. Och sen kan man smaksätta på miljoner olika sätt. Jag gjorde med blåbär, kanel och lite banan (för sötmans skull). Ni som inte gillar gröt borde testa detta för det smakar inte gröt, utan är mer som en kaka i konsistensen.


Ugnbakad gröt med blåbär och kanel (1 portion):


Blanda 1 dl havregryn, 3/4 dl mjölk, 1 krm bakpulver och 1 ägg (detta är grunden) i en bunke. Jag blandade även i 1/2 tsk kanel och 1/3 mosad banan. Jag la 1 dl blåbär i en ugnssäker skål, och la sedan på gröten/geggan (som ett täcke över blåbären). Sätt in i ugnen i ca 12-15 min på 225 g (under tiden på morgonen kan du duscha eller sminka dig eller liknande)!


Supergott, kommer jag definitivt göra igen :D


 

Såhär ser det ut "inuti"


   


Någon annan som har testat ugnsbakad gröt?


Nu ska jag fixa mig inför skolan, ha en fin dag! :D



Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards