Sofies Wellness

Alla inlägg den 20 april 2012

Av Sofie - 20 april 2012 21:36


 


Efter en dag fylld med slapp skola och tjejeftermiddag med ett par kompisar (och lite annat...) så fick jag nyss för mig att testa en ny variant fredagsgottis. Receptet baseras främst på kikärter. Och då tänker ni säkert WHAT!?! Jag tänkte precis samma sak när jag läste receptet första gången. Men receptet lovade att de skulle vara goda, och det var de! Du bestämmer själv hur söta du vill att de ska vara med honung (eller liknande). I orginal receptet ska man även ha en skopa proteinpulver i, jag har inte det, men om ni vill ha det så är det bara att blanda i.


Cookie Dough bollar (ca 20 st)


Grunddegen:

1 burk/förpackning kikärter (ca 380 g)

3-4 msk naturligt jordnötssmör

sötning i form av honung/sweet freedom/agave efter smak

 

Jag hade i:

Kakaonibs

Pepparkakskrydda

Hackade cashewnötter

Kaffepulver

 

1. Skölj kikärterna riktigt noga (du vill inte att bollarna ska smaka som spadet kikärterna kommer i).

2. Mixa kikärterna med en stavmixer. Blanda i jordnötssmör och honung (eller liknande) efter smak.

3. Dags att smaksätta (inget måste men det är gott). Jag ville smaksätta med olika saker i olika bollar, så jag delade upp degen till flera degar. Sedan blandade jag i kakaonibs i en, pepparkakskrydda i en, hackade cashewnötter i en och kaffepulver i en. Bara smaka sig fram hur mycket man vill ha i. Men som sagt inget måste, och du kan ju smaksätta med exakt vad du vill, testa olika kryddor, hackade nötter, chokladbitar, kakao, frön t.ex

4. Rulla sedan till små bollar.

5. Ät antingen som de är direkt eller låt bli fastare i kylskåpet/frysen ett tag.

6. Om du inte äter upp alla på en gång, förvara i en burk i kylskåpet/frysen!


Ät och njut :P


Receptet kommer ursprungligen härifrån, hon har även lagt ut ett recept på kladdkaka med svarta bönor (nu blir ni inte lika chockade av det när ni har hört talas om kikärtsgodis?), det blir antagligen nästa sak för mig att testa! :D


  


Annars önskar jag er bara en trevlig kväll! Själv ska jag nog bara dega i sängen, kolla på någon tv-serie och käka några cookie dough bollar och bara njuta av att det är helg:D

Av Sofie - 20 april 2012 07:50


 


x Äggröra med röd pesto och fetaost

x Vaniljyoghurt (naturell yoghurt+vaniljpulver) med dinkelflingor, kiwi och gojibär


Äggröran: Smält lite smör/olja i en kastrull. Rör i 2 ägg1 skvätt mjölk1 stor sked röd pesto och 1 bit smulad fetaost. Rör runt medan det stelnar, så att det blir "smuligt".


Regnet bokstavligt talat öser ner utanför fönstret, temperaturen ligger på någon enstaka plusgrad och hela himlen lyser grått, HEJ fredag! Tänk hur mycket man påverkas av vädret? Idag känns det inte lika roligt att gå upp och gå till skolan tack vare vädret. Men det är fredag och det är skönt iallafall! :)


Förresten testa denna äggröra, väldigt god!


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards