Sofies Wellness

Alla inlägg den 13 april 2012

Av Sofie - 13 april 2012 11:45


 


Något som ni kanske har märkt inte finns på min blogg men som finns på liknande hälsobloggar är proteinpulver. Jag har aldrig använt/smakat/köpt det. Min åsikt är att om man nu behöver protein, varför äta det i pulverform, och vara tvungen att blanda ut det med t.ex mjölk eller keso? Visst jag fattar att det är ett enkelt och snabbt mellanmål. Men jag tycker inte det känns naturligt. När det finns riktig god mat med riktigt protein i, varför köpa konstgjorda varianter?


Dock ska jag erkänna att jag vet inte särskilt mycket om proteinpulver, men jag hittade denna fakta på proteinpulver.com:


Vad är proteinpulver?

Proteinpulver är höghaltigt protein i pulverform som utvinns från bl.a mjölk, ost, ägg och soja. Proteinpulver behöver du som tränar hårt eftersom det kan vara svårt att få i sig tillräckligt mycket protein i den vardagliga kosten vilket leder till att musklerna inte återhämtar sig fullt och att du inte får det resultat du vill ha av din träning. En fördel som man kanske inte tänker på är att proteinpulver även är ett billigt sätt att få i sig protein på då livsmedel med hög proteinhalt som lax, kyckling och nötter ofta är väldigt dyra i jämförelse. Proteinpulver är därför ett av de mest populära kosttillskotten och används av alltifrån elitidrottare till motionärer. Tänk på att aldrig helt ersätta din vanliga kost med proteinpulver utan se det som ett komplement till din vanliga kost om den inte innehåller tillräckligt mycket protein.

Vilka effekter ger proteinpulver?

Vassleprotein är det vanligaste, populäraste och billigaste proteinet. Vassleprotein (whey) tas upp snabbt i kroppen och gör att musklerna återhämtar sig bra efter ett träningspass.

Kaseinprotein är till skillnad från vassleprotein ett protein som tas upp väldigt långsamt i kroppen. Kaseinprotein fungerar effektivt för att förhindra att muskler bryts ner. Kaseinprotein är perfekt att ta innan du ska sova eftersom det ger dig ett stabilt proteinintag hela natten när kroppens celler ska repareras och byggas upp.


Jag kan ju fortfarande inte säga exakt vad jag tycker om det eftersom jag aldrig har testat det. Men som det står i texten så är det för människor som inte får tillräckligt med protein naturligt i kosten då de tränar mycket. Det stämmer säkert att det är så, men jag tror att en del tränar inte riktigt på den höga nivåan för att behöva det och byter ut det mot en proteinkälla vid måltider. Och det kan ju knappast vara bra.


Då kommer den slutliga frågan. Har jag många proteinpulver älskare där ute? Varför tar ni det och tycker ni det ger någon effekt? :D


  

Protein i form av lax satsar jag hellre på än 1 näve pulver!


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards