Sofies Wellness

Alla inlägg den 3 april 2012

Av Sofie - 3 april 2012 21:47


     


x Blandning på naturell yoghurt/kesella/turkisk yoghurt och kallt kaffe med jordgubbar, hasselnötter och kakaonibs


Allt detta tillsammans blev utsökt gott, kommer jag definitivt att göra igen :D


Allting med jordgubbar kallar jag för lyxmellis, såhär års får man äta frysta som man tinar i micron, gissa om jag längtar till de svenska färska söta kommer? Som ni kanske har märkt har jag förälskat mig i att blanda i kaffe i maten (eller i frukost/mellanmål), det är så gott tycker jag. Dock dricker jag inte kaffe eller ens latte eftersom jag tycker det är alldeles för starkt/beskt, men en msk i iskall yoghurt är underbart (jag gillar en extremt mild smak av kaffe). Och ännu mer underbart med jordgubbar, hasselnötter och kakaonibs ihop, den perfekta blandningen. Ni måste testa! Det hela smakar sommar...


Så även idag höll sig magen mätt och glad mellan lunchen och middagen. Åt ni något gott till eftermiddagsmellis idag? :)


 

Kanske istället för påskgodis i helgen? Minst lika gott! ;)

     

Av Sofie - 3 april 2012 12:00


 


Lax och fisk i allmänhet är något som vi äter mycket hemma hos min familj. Supergott och nyttigt! Igår till middag blev det ugnsbakad lax med citronsaft och en kryddblandning jag köpt i Italien, pasta med citron/pepparsmak, sallad, kokt broccoli, en klick turkisk yoghurt som inte kom på bild och toppat med mina älskade gojibär! Vanliga pasta är ingen höjdare enligt mig (fast självklart äter jag det, men om jag får välja föredrar jag något annat), men igår kom jag på att jag inte använt min spagetti med citron och pepparsmak som jag köpte i Italien i somras. Och den var jättegod, mycket godare än vanlig pasta!


Tänkte ge er lite fakta om varför lax är så bra att äta (texten är direkttagen från denna sida):

Du har mycket att vinna på att äta lax regelbundet eftersom forskning visat att fet fisk är inflammationshämmande, skyddar mot cancer, skyddar kärlen och därmed risken för plötslig hjärtdöd, och dessutom är den bra för huden och hjälper till att bygga upp muskler för den som tränar.

Lax innehåller mycket högklassigt protein, B-vitamin, D-vitamin, selen och magnesium.


Laxen är en fet fisk och innehåller därför rikligt med nyttiga fetter. Omega 3-fettsyror är viktiga för bland annat hjärnans funktioner, kärlen, synen och nervsystemet. Undersökningar visar dessutom att omega3 är bra för humöret och motverkar mentala sjukdomar som ADHD och depression. Dessutom är den bra för minnet och brist på Omega 3 har bland annat kopplats till dyslexi. Andra fiskar som också innehåller mycket omega 3 är tonfisk, makrill, sardiner, sill och ål. Räkor och andra skaldjur innehåller också en hel del Omega 3.


Lax och andra feta fiskar ger en vackrare hud.Huden får en ökad lyster, och fettsyrorna är bra mot flagnande hud och psoriasis och huseksem. En amerikansk undersökning kom dessutom fram till att omega 3 skyddar mot ultravioletta strålar och ger därmed ett skydd mot hudcancer.

Hur ofta ska man äta lax och annan fet fisk? Du borde äta cirka tre portioner fet fisk i veckan. Om du inte gör det kan det vara en bra idé att äta kosttillskott med omega 3.


Här kommer massa laxrecept som jag tidigare har lagat:

Fetaostlax

Laxcarbonara

Lax med citronsås och bladspenat

Philadelphialax med dill, citron och pepparrot

Laxlasagne

Thai lax- och räkgryta

Lax med ärtpesto

Laxbiffar

Asiatisk lax med avokadokräm

Lax i ingefära och chilisås


 

Detta är philadelphialaxen :D


Visst har jag några lika stora laxälskare som jag där ute?


Av Sofie - 3 april 2012 07:51


 


x Sportknäcke med ett brett lager kesella, äggsmul och pestokrydda

x Havrekligröt med blåbärscashewmjök, tärnat äpple och gojibär


Havrekligröt (1 portion): Koka upp 2 1/2 dl vatten i en kastull med en nypa salt. Rör i 3/4 dl havrekli lite i taget och rör runt då och då. Låt puttra i sådär 5 min tills det har fått en grötliknande konsistens


Blåbärscashewmjölk: Blötlägg kvällen innan en stor näve cashewnötter. På morgonen häll av vattnet och mixa nötterna till smul och mixa även efter smak och tycke i blåbär, vatten, vaniljpulver och ev. lite honung/sweet freedom för sötare smak


Äggsmul: Knäck ett ägg i en skål, rör runt, in i micron på högsta effekt i ca 30 sek (eller tills det har stelnat), smula sönder "äggkakan"


Hejsan hoppsan! :D

Idag blev det äntligen till att testa den där havrekligröten, jättegott, kommer ni att se igen. Jag förälskade mig ju i den där vaniljcashewmjölken så idag gjorde jag det igen men med blåbärssmak, det blev också gott.


 


Nu ska jag bege mig mot skolan, ha en fin dag! :)


Vad åt ni till frukost idag?


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards