Sofies Wellness

Alla inlägg under mars 2012

Av Sofie - 8 mars 2012 16:15


   


Planen var idag efter skolan att umgås med kompisar och träna. Men mitt ont i halsen hade inte släppt och jag kände mig inte helt bra, så jag gick hem istället. Väl hemma blev det en supergod paj till mellanmål, nu ska jag krypa ner i sängen och vila och sätta på någon bra film. När kroppen säger ifrån då ska man lyssna och bara vila.


Men självklart måste jag bjuda på detta magnifika pajrecept som jag hittade från denna blogg (http://fridacsvensson.blogg.se/) och som jag la min lilla egna touch på. Pajen är krispig som vanlig smulpaj, dock inte lika söt (men det kommer en hel del sötma från honungen och bären/frukten). Passar utmärkt som frukost, mellis eller efterrätt på en måltid. Testa testa testa!


Nyttigare smulpaj (1 portion)


Bär och/eller frukt i bitar (jag hade hallon och blåbär)

1/4 dl valfritt mjöl (jag hade grahamsmjöl)

1/4 dl havregryn eller dinkelflingor (eller liknande som finns hemma)

1/4 dl solrosfrön

1 msk kokosflingor

2 msk kesella/kvarg

honung eller annat sötningsmedel efter smak

 

1. Sätt ugnen på 175 g.

2. Ta fram en ugnssäker form och täck med bär/frukt över hela botten.

3. Blanda mjöl, gryn/flingor, frön och kokosflingor. Blanda i kesella och honung (hur mycket beroende på hur söt du vill ha den).

4. Lägg smuldegen över bär/frukten.

5. Ställ in i ugnen i ca 15-20 min så att smuldegen blir krispig och får lite färg.

6.Servera med en sås på t.ex turkisk yoghurt/kesella/keso (jag tog kesella+vaniljpulver)!


Nu använde jag mig av hallon och blåbär eftersom det var det som fanns hemma, men exprimentera gärna med olika frukter och bär och testa även att blanda en nypa kanel eller kardemumma i smuldegen för variation.

  

 


Några av er önskade recept på nyttigare efterrätter, och här är ett perfekt exempel på det. Jag älskade receptet, och ni kommer definitivt få se det igen men kanske med en annan variation.

Av Sofie - 8 mars 2012 07:55


 


x Jordnötsrisifrutti med jordgubbar

x Frökuse med kesella, kokt ägg, oregano och sesamfrön


Jordnötsrisifrutti: Blanda 1 1/2 dl naturell yoghurt+ 1 dl kokt matvete/bulgur/kamutvete/ris/liknande+ 1/2-1 msk jordnötssmör!


Mums, jag älskar mitt nya jordnötssmör.


Jag känner mig kry i huvudet men halsen värker, jag får ta med en termos te till skolan idag tror jag. Vi hörs senare!


 

Av Sofie - 7 mars 2012 20:03


    


Till middag idag tog pappa och jag fram vad vi kunde hitta kylskåpet. Och på det gjorde jag helt fritt en underbar röra med soltorkade tomater och basilika. Jag hade även lammkorv i men det går också utmärkt med kycklingfile i småbitar istället, det ska jag testa nästa gång.


Sofies krämiga lammkorvröra med soltorkade tomater och fetaost (2 personer)


2 lammkorvar (med hög kötthalt)

3 schalottenlökar

1-2 vitlöksklyftor

4 champinjoner

3 dl redan kokt matvete (eller bulgur, kamutvete, ris, quinoa eller liknande)

1 dl krossade tomater

1-2 tsk torkad basilika

100 g fetaost

8 soltorkade tomater

 

1. Skär lammkorven i skivor. Stek och bryna i smör i en stor stekpanna.

2. Finhacka löken, pressa vitlöken och skölj och skiva champinjonerna. Fräs allt med korven.

3. Sänk till låg värme. Blanda i matvete, krossade tomater och basilika. Låt allt bli varmt.

4. Skär fetaosten i små kuber. Hacka de soltorkade tomaterna i små bitar. Blanda i fetaosten och soltorkade tomaterna i resten.

5. Smaka av med salt och peppar!


  


Nu ska jag kika på Sveriges Mästerkock och fixa med lite andra saker samtidigt! Ha en fin kväll :)


Av Sofie - 7 mars 2012 07:45


   


x Drottningbägare (turkisk yoghurt+mosade hallon och blåbär) med cashewnötter, kokosflakes och linfrön

x Snabb bröd med mosad avokado, basilika och tomater


Snabb bröd (1 st): Vispa (med elvisp/handvisp) 1 äggvita till ett hårt vitt skum. Blanda i 2 msk valfritt mjöl (jag hade rågmjöl). Lägg på på en bakplåt med bakplåtspapper och sätt in i ugnen ca 5-8 min på 225 g.


Idag kände jag för att göra något helt nytt. Bröd brukar jag aldrig göra på vardagar för det tar för lång tid, men jag hittade ett superenkelt och supersnabbt brödrecept som jag testade. Blev jättegott, kommer jag definitivt göra fler morgonar, om jag fyrdubblar det kan jag bjuda hela familjen på nybakat bröd en helt vanlig vardagsmorgon.


Nu, dags att rusa till skolan! :)


 


Hur man gjorde brödet fann jag här:

http://fridacsvensson.blogg.se/

Av Sofie - 6 mars 2012 15:33


 


x Fröknäcke med mitt nya jordnötssmör och gojibär

x Kesoblandning (på keso+rivet päron+naturell yoghurt+kanel) med resten av päronet tärnat i bitar och salladsfrö mix


Hej hopp, jag har precis ätit upp mitt mellanmål. Mätt och belåten!


Kul att komma tillbaka till skolan och träffa alla kompisar, inte lika kul med tanken på läxor och prov. Jag har iallafall tagit mig igenom skoldagen och sedan gick jag hem. Har svarat på alla era kommenterar (ni har blivit riktigt duktiga på detta, det tog över 30 min, men det är bara roligt) och ätit mellanmål. Nu måste jag minsann börja plugga (kom igen sofie) fast jag verkligen inte har någon lust och sedan tänkte jag ut och springa en runda i solen innan det blir mörkt ute. Sedan får vi se vad jag mer hinner göra idag.


 


Så fram med skolböckerna nu Sofie!!!! (uppmaning till mig själv)


Av Sofie - 6 mars 2012 12:00


      


Precis som när jag flög ner till Skåne så hade jag med mig en matlåda på vägen upp. Denna gång blev det någon form av omelettrulle som blev riktigt god. Alla ni där ute som behöver lite matlåda inspiration låt mig presentera äggrullen:


Äggrulle (1 person)


2 ägg

en skvätt mjölk

salt

fryst spenat

dill

 

3 kalkonskivor (eller skinka)

keso

 

1. Gör en vanlig omelett på ägg, mjölk, salt, spenat och dill. Låt svalna något.

2. Lägg på 3 kalkonskivor och ett lager keso:


 


3. Rulla till en rulle:


 


4. Skär rullen i 3 bitar och lägg i en matlåda.


  Självklart kan du ha i och på din omelett vad du vill, men det var med de ingredienser som jag åt min med!


Kom ihåg att keso och andra mejerivaror blir ganska fort dåliga, så ha gärna matlådan i ett kylskåp, dock klarar det sig några timmar utan kyla!


 

Till min matlåda serverades det tomater, banan och fröknäckebröd, 100 % bättre än polarklämmorna som de hade på flygplanet :D


Av Sofie - 6 mars 2012 08:27


 


x Kokt ägg

x Kardemumma/vanilj fiberhavregrynsgröt med blåbär, pumpakärnor, kokosflakes, gojibär, mitt nya osötade äpplemos och mjölk


Recept på kardemumma/vaniljgröten (1 portion): Koka upp 1 dl fiberhavregryn+2 dl vatten+en nypa malen kardemumma+en nypa vaniljpulver+en stor nypa linfrön. Servera med det jag har skrivit ovan.


Tisdag, fanns det känns som måndag eftersom jag hade studiedag igår och lov veckan innan. Jag startar denna dag iallafall med 100 min sovmorgon (tack snälla idrottslärare som gav mig det), dock har jag bara använt 30 min av dem till att sova. Resten av tiden ska jag nu plugga konsumentkunskap, kolla min kalender och planera veckan (jag som är kontrollbehovs människa känner mig helt borta just nu), ta det lite lungt och om jag hinner även svara på alla kommentarer jag har fått av er.


Ha en grym tisdag! Och kika förresten innan här senare för då ska jag bjuda på ett bra matlåda tips (eller som man kan äta hemma) som jag åt igår :D


 

Mums, tack mormor (som jag vet läser detta) för det nya äppelmoset, supergott!!!


Av Sofie - 5 mars 2012 16:26

  

De senaste dagarna har jag som sagt varit i södra Sverige på sportlov. De få inlägg ni har fått har varit tidsinställda (utom ett par i början), men nu är jag här "live". Jag har precis packat klart min väska för jag flyger hem ikväll och imorgon bloggar jag som vanligt. Såg att jag har fått en hel del kommentarer, kul, jag svarar på alla när jag kommit hem :D


Under min långhelg här har jag inte lagat något (utom frukost och en omelett en kväll), därför har jag inga nya recept, men jag har fotat en del vad jag har ätit och bilderna kanske ger en gnutta inspiration iallafall:


   

Lunch på en riktig dansk restaurang i Helsingör:

x Förrättssallad

x Smörstekt lax, räkor, sparris, dill, bakad potatis


 

Middag som mormor gjort:

x Lammfile med sås, klyftpotatis och kokta morötter och broccoli


 

Två supergoda teer köptes hem i en fin tebutik i Helsingör (danmark):

Grönt te med mandarin o vanilj

Rooibos te med guava o gojibär


 

En lunch:

x Två varianter av laxbiffar från delikatessavdelningen på ICA, mormors egna caesarsallad, avokado, macka med ett tjockt lager kesella och äpple


 

Fika i Landskrona:

Apelsinkladdkaka med grädde och kiwi


 

Frukost till vasaloppet:

x Brämhults hallonjuice

x Fröknäcke från Helsingör med kalkon, keso och tomater

x Citronfil (citron+fil) med hallon, blåbär, mandlar och valnötter


 

Snabbmiddag:

x Omelett med kalkon, spenat, svamp

x Tomater och paprika

x Fröknäcke med ett tjockt lager kesella och ingefära


 

En snäll läsare mejlade mig och berättade att min blogg stod nämnd i senaste MåBra, det är inte en tidning jag läser i vanliga fall men nu var jag tvungen att köpa den, kul jag och 2 andra bloggare stod det om väldigt väldigt kort i deras grötartikel


 

Lunch på Vegeriet i Helsingborg, ett riktigt tips till er, där kan man äta vegetarisk buffe varje vardagslunch till lösvikspris, supergott och supernyttig vegetarisk mat. Till efterrätt blev det även rawboll med mangosmak! En sådan här restaurang skulle uppskattas i Stockolm!


 

Vegeriet som jag nämnde har även en liten ekologisk butik, sju bönor, som vi besökte, och med hem kom det ekologiskt jordnötssmör och äpplemos utan socker och tillsatser


Okej en liten matbildbomb var det där. Nu ska jag återgå till att vara social de sista timmarna jag är här! :)

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards